140 ΕΤΗ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΘΕΣΣΑΛΙΑ – Τα σχολεία στη Θεσσαλία (γ΄μέρος) 

    • Κων/νος Αθ. Οικονόμου δάσκαλος, συγγραφέας
    Τα Σχολεία της Σκοπέλου: Η πρώτη, επιβεβαιωμένη από τις πηγές, αναφορά στην ύπαρξη οργανωμένου Σχολείου στο νησί ανάγεται στο 1724. Τη χρονιά εκείνη, ή την προηγούμενη κατ’ άλλες πηγές1, με ενέργειες του προεστού της Χώρας Χατζη-Στεφανή Δαπόντε, που ήταν πρόξενος (κόνσολος) της Αγγλίας, ιδρύθηκε Σχολή στη Σκόπελο από τον τ. Μητροπολίτη Άρτας Νεόφυτο Μαυρομάτη2. Το Σχολείο αυτό ενισχύθηκε από τον τόκο (15%) ενός δανείου χιλίων γροσίων που δόθηκε στην κοινότητα της Χώρας Σκοπέλου. Για την ίδρυση της Σχολής εκδόθηκε σιγίλιο απ΄ τον οικουμ. Πατριάρχη Ιερεμία Γ΄(1716-26, 1733) προς τον τότε επίσκοπο Σκιάθου και Σκοπέλου Κλήμη. Διευθυντής τοποθετήθηκε ο Ιερόθεος Μωραϊτης (-1732) από την Καλαμάτα, έχοντας βοηθό του τον π. Μελέτιο Ιβηρίτη.
    Η Σχολή θεωρούνταν ανώτερη μιας που διδάσκονταν ακόμη και φιλοσοφικά μαθήματα3. Σύμφωνα με το λόγιο συγγραφέα του νησιού Καισάριο Δαπόντε, στα μέσα του 18ου αι. Δίδαξε ο Ιωάννης Ρόδιος. Στο διάστημα 1760-70 δίδαξε ο Αθανάσιος Ρόδιος προερχόμενος από τις Σχολές της Ζαγοράς και του Τυρνάβου. Τα τελευταία τριάντα χρόνια πριν την επανάσταση του ’21 η Σχολή φαίνεται πως είχε παρακμάσει. Σ’ αυτή πλέον διδάσκονταν μόνο ανάγνωση, γραφή και αριθμητική. Μετά την αποτυχία της επανάστασης στη Χαλκιδική, εγκαταστάθηκαν στη Σκόπελο πολλοί Μακεδόνες από την Κασσάνδρα και αλλού. Ανάμεσα στους πρόσφυγες ήταν κι ένας σπουδαίος δάσκαλος, ο Αστέριος Φιλίππου ή Φιλιππίδης καταγόμενος, πιθανόν, από τη Γαλάτιστα.
    Ο δάσκαλος αυτός άρχισε να παραδίδει κατ’ οίκον μαθήματα στα παιδιά των προκρίτων. Αργότερα, το 1825, ο παραστάτης ή διοικητής του (ελεύθερου) νησιού, Ζαχαρίας Παναγιωτίδης, παρακάλεσε το Υπουργείο της Θρησκείας να δώσει εντολές στις “κεφαλές” της Χώρας, δηλαδή τον επίσκοπο του νησιού Ευγένιο και τους προεστούς Μοναχάκη Ευαγγελινού, Μανώλη Αποστόλη, Γιάννη Μελαχροινού και Αλέξανδρο Δαπόντε, μα παίρνουν από τα παγκάρια των εκκλησιών 70 γρόσια και να τα δίνουν στον δάσκαλο4 Αστέριο για να διδάσκει και τα φτωχά παιδιά χωρίς επιβάρυνση των γονέων τους. Την ίδια χρονιά άρχισε τη λειτουργία και το Σχολείο Μουσικής σε ένα κελλί του ενοριακού Ναού της Παναγίας Φανερωμένης. Το 1829 δάσκαλος της Μουσικής ήταν ο Αναστάσιος Μαργαρίτου από τη Ραιδεστό της Α. Θράκης. Πάντως μέχρι την εποχή του Καποδίστρια δεν υπήρχε δημόσιο Σχολείο στο νησί. Αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι στη γειτονική Γλώσσα δεν είχαν καν ιδιώτες δασκάλους, με αποτέλεσμα να βασιλεύει η αμάθεια.
    Μετά την έλευση του Καποδίστρια, ο επίτροπος Βορείων Σποράδων, Αναστάσιος Λόντος, ίδρυσε στη Σκόπελο δύο Σχολεία, ένα αλληλλοδιδακτικό, με πρώτο δάσκαλο τον Γ. Κοντοπούλη, και ένα “Ελληνικό”, με πρώτους δασκάλους τον Αστέριο Φιλιππίδη και τον ντόπιο ιερομ. Γρηγόριο Μήτα5.
    Το πρώτο Σχολείο στεγάστηκε σε νοικιασμένο κτίριο, ενώ το δεύτερο στην Ι. Μ. Αγίου Νικολάου στους Κήπους. Τα εγκαίνια και η έναρξη των μαθημάτων των Σχολείων άρχισε στις 29/8/1828, με την παρουσία του Α. Λόντου. Το 1829 διευθυντής του Σχολείου ήταν ο Εμ. Μαγκάκης. Το 1828 ιδρύθηκε το πρώτο, αλληλλοδιδακτικό, Σχολείο στη Γλώσσα της Σκοπέλου με πρώτους δασκάλους τον ιερομ. Αρσένιο και τον Ιωάννην Μάρκου. Πάντως γρήγορα η οργανωμένη παιδεία άρχισε να φθίνει στο νησί και την 4/6/1832 ο διοικητής των Β. Σποράδων, Χρ. Περραιβός, ανέφερε ότι τη χρονιά εκείνη δεν λειτουργούσε κανένα Σχολείο στο νησί, παρά μόνο ένα “μικρόν και ασήμαντον6”. Ακόμα και ο Φιλιππίδης, έχοντας φτάσει σε έσχατη φτώχεια, αναγκάστηκε να φύγει για τη Θεσσαλονίκη, ενώ ο άλλος δάσκαλος, ο Γρηγόριος, “ζει ενταύθα ελεούμενος”. Το μικρό αλληλλοδιδακτικό Σχολείο της Χώρας υπολειτουργούσε με τον ντόπιο δάσκαλο Νικόδημο Κοιρανίδη. Άξιο αναφοράς είναι και το εξής στοιχείο που αναφέρεται στην εργασία του ιερ. Κ. Καλλιανού και της συζύγου του για την Παιδεία στη Σκόπελο: Στη Χώρα, σε σύνολο 289 μαθητών, απ΄ τους οποίους μόνο 43 κορίτσια, με ηλικία 4-35(!) ετών, περισσότεροι από τους μισούς (154) ήταν Μακεδόνες ή λοιποί πρόσφυγες από την ηπειρωτική Θεσσαλία. Στη Γλώσσα, αντίθετα, κανείς από τους 53 συνολικά μαθητές, μεταξύ των οποίων και ένα κορίτσι, δεν ήταν από άλλη περιοχή7.

    Τα Σχολεία της Ζαγοράς: 

    Κατά τον Κορδάτο το πρώτο Σχολείο της Ζαγοράς, στη συνοικία Σωτήρα, ιδρύθηκε στις αρχές του 17ου αιώνα. Είναι γεγονός πως το 1647 το Σχολείο αυτό λειτουργούσε και δίδασκε σ΄ αυτό ο ιερομόναχος Αθανάσιος. Όταν η κωμόπολη μεγάλωσε, κρίθηκε αναγκαία η λειτουργία κι ενός δεύτερου Σχολείου για τους δυτικούς συνοικισμούς. Έτσι την πρώτη δεκαετία του 18ου αι. ιδρύθηκε ένα άλλο Σχολείο στην Ι. Μ. Αγίου Ιωάννου Προδρόμου με πρώτο δάσκαλο τον ιερομ. Ζαχαρία. Από το 1750 κι έπειτα η παιδεία στη Ζαγορά, παρά τις αντιδράσεις ορισμένων προεστών που πίστευαν πως θα έχαναν τα προνόμιά τους από τους μορφωμένους, εξαιτίας των Σχολείων, συμπολίτες τους, γνώρισε μεγάλη άνθηση. Σ’ αυτό συνέβαλε η ανάπτυξη της βιοτεχνίας και του εμπορίου μέσω των ζαγοριανών καραβιών, που χρησιμοποιούσαν το λιμάνι του Χορευτού για τα ταξίδια τους στη Μ. Ασία, την Οδησσό, την Αγγλία, κ. α. Έτσι η επαφή των κατοίκων της κωμόπολης με άλλους Έλληνες και ξένους άνοιξε τους πνευματικούς τους ορίζοντες. Άλλες αιτίες που συνέβαλαν στην ανάπτυξη της παιδείας ήταν η αυτοδιοίκηση που απολάμβαναν τα χωριά του Πηλίου, η συμβολική τουρκική παρουσία καθώς και η ύπαρξη αποδήμων Ζαγοριανών, οι οποίοι έδειχναν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα πράγματα της πατρίδας τους. Γνωστότεροι άλλοι δάσκαλοι της Ζαγοράς υπήρξαν ο Κων/νος Κασσαβέτηςο Φώτιος, ο Κων/νος Λογιώτατος Τριανταφυλλίδης, που ήταν δάσκαλος του Ρήγα Φεραίου, ο ιερομ. Αθανάσιος, κ. α.

    Το 1777 το “Σχολείο των Κοινών Γραμμάτων” ανακαινίσθηκε, χάρις στις προσπάθειες του πατριάρχη Καλλινίκου Γ΄ και του ντόπιου εμπόρου Ιωάννη Πρίγκου, που ήταν εγκαταστημένος στο Άμστερνταμ, και αναβαθμίστηκε σε ανώτερη Σχολή με την επωνυμία “Ελληνομουσείον της Ζαγοράς”. Στις 20 Ιουνίου του ίδιου έτους ήταν έτοιμο το κτίριο της νέας αυτής Σχολής. Η διαχείριση των οικονομικών της ανατέθηκε στον προεστό του Αγίου Γεωργίου Ζαγοράς Γεώργιο Παπαϊωάννου ή Παπάζογλου. Στο νέο κτίριο συμπεριελήφθη και χώρος για βιβλιοθήκη που εμπλουτίστηκε κυρίως με βιβλία του ευεργέτη Ι. Πρίγκου, καθώς και κατοικία για το δάσκαλο.

    Το Σχολείο είχε και ξενώνες για τους μαθητές που προέρχονταν από άλλες περιοχές. Αυτοί οι τελευταίοι πλήρωναν ιδιαίτερα δίδακτρα στο δάσκαλό τους. Πρώτος δάσκαλος του Ελληνομουσείου ήταν πιθανότατα ο Ν. Κασσαβέτης8. Το 1833 ιδρύθηκε ένα δεύτερο Σχολείο, το “Κρίτσκειο”, από τους ξενιτεμένους Μωυσή και Νικόλαο Κρίτσκη. Το 1852 ιδρύθηκε στην κωμόπολη το πρώτο οργανωμένο παρθεναγωγείο του Πηλίου που άρχισε να λειτουργεί τρία έτη αργότερα. Τέλος το 1878, στη συνοικία Περαχώρα, ο Σοφ. Κωνσταντινίδης ανήγειρε ένα νέο διδακτήριο, ενώ το 1882 ο Δημ. Κασσαβέτης ένα άλλο στη δική του συνοικία, στη Σωτήρα9.

     Το Σχολείο στις Μηλιές του Πηλίου:

    Το 1760 ξεκίνησε στις Μηλιές τη λειτουργία του το Σχολείο των “Κοινών Γραμμάτων” με δασκάλους τον ιερομ. Άνθιμο Παπαπανταζή και τον ιερέα Ζαχαρία. Ο Άνθιμος Γαζής, που μέχρι τα μέσα του 1801 βρισκόταν στη Βιέννη, προσπάθησε, ερχόμενος στις Μηλιές, να αναδιοργανώσει το Σχολείο, χωρίς όμως να καταφέρει κάτι χειροπιαστό. Το 1810, με το θάνατο του Παπαπανταζή, ανέλαβε τη διεύθυνση της Σχολής ο Γρηγ. Κωνσταντάς. Το 1815 η Σχολή είχε αναδιοργανωθεί πλήρως και στεγαζόταν σε νέο οίκημα που εγκαινιάστηκε τον Αύγουστο της ίδιας χρονιάς. Αξίζει να σημειώσουμε ότι το οίκημα του Σχολείου είναι ίσως το μοναδικό που κτίστηκε κατά την Τουρκοκρατία αποκλειστικά και μόνο για εκπαιδευτικό ίδρυμα.. Ο Γαζής πρόσφερε απ΄ τη Βιέννη χρηματική βοήθεια, την οποία είχε συγκεντρώσει από εράνους μεταξύ των Ελλήνων της διασποράς, βιβλία και εποπτικά όργανα διδασκαλίας, ενώ για ένα μικρό διάστημα, πριν μυηθεί στη Φιλική Εταιρεία, εργάστηκε για την οργάνωση της Σχολής. Ο Κωνσταντάς το 1821, με την έκρηξη της επανάστασης, αναχώρησε από τη Σχολή και κατέβηκε στη Ν. Ελλάδα για να βοηθήσει στον αγώνα. Άλλες λεπτομέρειες για τη Σχολή παρατίθενται στα ακολουθούντα βιογραφικά σημειώματα των Κωνσταντά, Φιλιππίδη και Γαζή. Αργότερα, το 1834, επέστρεψε στη Σχολή και συνέχισε το έργο του μέχρι το θάνατό του. το κτίριο της Μηλιώτικης Σχολής πυρπολήθηκε από τους Ναζί κατακτητές το 1943.

    1Αδ. Σαμψών, “Περιηγητές στη Σκόπελο”, 7Ημέρες, εφ. Καθημερινή, 1/9/1996, αφιέρωμα: Σκόπελος, σ. 32.

    2Ουρ. Καλλιανού, Κ. Καλλιανός, “Σχεδίασμα για την κατάσταση της παιδείας στη Σκόπελο την Τουρκοκρατία, έως το 1832”, Θ. Η. Ε΄ (Λάρισα 1983), σ. 87.

    3Ουρ. και Κ. Καλλιανού, ό. π., σ. 88.

    4Ουρ. και Κ. Καλλιανούό. π., σ. 90.

    5Ουρ. και Κ. Καλλιανού, ό. π., σ. 90.

    6Ουρ. και Κ. Καλλιανός, ό. π., σ. 92.

    7. Ουρ. και Κ. Καλλιανός, ό. π., σ. 92.

    8. Γ. Μουγογιάννηςό. π., σ. 69.

    9Γ. Θωμάς, “Εκπαιδευτικές προσπάθειες στο τουρκοκρατούμενο Πήλιο”, Θ. Η. Ε΄ (Λάρισα 1983), σ. 17.

    Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
    Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο