25.6.2025 – Η χειραγώγηση των κερδών αποτελεί το πιο βασικό εργαλείο για το window dressing

Η χειραγώγηση των κερδών αποτελεί το πιο βασικό εργαλείο για το window dressing. Προκύπτει στις περιπτώσεις εκείνες όπου η διοίκηση έχει τη διακριτική ευχέρεια επιλογής στη λήψη των αποφάσεων.

Λογιστικά τεχνάσματα: Τα εν λόγω εγκλήματα χαρακτηρίζονται από:

1. Χαμηλή ορατότητα, γιατί οι παραβάτες βρισκόμενοι στον τόπο που διαπράττεται το έγκλημα καλύπτουν πολύ καλά τα ίχνη τους.

2. Πολυπλοκότητα, γιατί οι οικονομικοί εγκληματίες εξαπατούν τους ελεγκτές εκμεταλλευόμενοι τη γνώση τους ιδιαίτερα σε υιοθετούμενα συστήματα της επιχείρησης καθώς και την ασάφεια των νόμων.

3. Διάχυση θυματοποίησης, δηλαδή εμπλοκή προσώπων στο οικονομικό έγκλημα λόγω ανάγκης ή άγνοιας.

4. Δυσχέρεια διερεύνησης, η οποία είναι το αποτέλεσμα όλων των ανωτέρω χαρακτηριστικών και παρατηρείται συνήθως στα οικονομικά εγκλήματα των χρηματιστηρίων.

Η παραποίηση των οικονομικών αποτελεσμάτων είναι σκόπιμη και συνήθως πραγματοποιείται υπό την καθοδήγηση των ανώτατων ιεραρχικών στρωμάτων της επιχείρησης με στόχο την επίτευξη λογιστικών και όχι επιχειρηματικών σκοπών.

χειραγώγηση των κερδών 

****

 

Τα λογιστικά τεχνάσματα ή μέθοδοι που χρησιμοποιούνται συνήθως είναι:

• Ορισμένα μεγέθη (συνήθως πάγια) μένουν εκτός ισολογισμού

• Προσαρμογή χρόνου απόσβεσης άυλων ή ασώματων παγίων

• Κεφαλαιοποίηση εξόδων που δεν πληρούν τα απαραίτητα κριτήρια κεφαλαιοποίησης

• Η εικονική ποσοτική αύξηση της απογραφής μιας επιχείρησης (του τελικού αποθέματός της), με σκοπό την καλυτέρευση των οικονομικών καταστάσεων

• Η εμφάνιση εικονικών πωλήσεων σε συγγενείς επιχειρήσεις ή και σε ανύπαρκτες οικονομικές οντότητες, και η εικονική αγοραπωλησία του τελικού αποθέματος μεταξύ 2 ομοειδών επιχειρήσεων

• Παράλειψη έκδοσης τιμολογίων πώλησης προϊόντων ή παροχής υπηρεσιών προς το κοινό

• Σκόπιμη καθυστέρηση της έκδοσης τιμολογίων πώλησης εμπορευμάτων στο τέλος της χρήσης προκειμένου να γίνει μεταφορά και εμφάνιση των πωλήσεων αυτών στην επόμενη χρήση

• Αναγνώριση κάποιων εσόδων πριν από την πραγματοποίησή τους

• Μεταφορά των συμμετοχών στα χρεόγραφα (Κυκλοφορούν Ενεργητικό), προκειμένου να βελτιωθούν οι δείκτες ρευστότητας τους.

• Εικονική μεταφορά μακροπρόθεσμων απαιτήσεων στις βραχυπρόθεσμες.

Με τα λογιστικά τεχνάσματα ή μεθόδους οι επιχειρήσεις παραποιούν τα οικονομικά τους στοιχεία και εμφανίζουν μια παραποιημένη οικονομική εικόνα που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

Αποτέλεσμα αυτών των ενεργειών είναι η παραπληροφόρηση των ενδιαφερομένων (Γενική Συνέλευση, επενδυτές, πιστωτικά ιδρύματα, φορολογικές αρχές κ.α.).

**********

Ο όρος «Διακόσμηση Βιτρίνας» προέρχεται από την έννοια ότι κάτι φαίνεται πιο ελκυστικό προσθέτοντας επιφανειακές βελτιώσεις, όπως η τακτοποίηση αντικειμένων σε μια βιτρίνα καταστήματος.

Η λογιστική μπορεί συχνά να χαρακτηριστεί ως δημιουργική, καινοτόμος ή επιθετική. Η λογιστική ορίζεται ως η επικοινωνία και η αναφορά οικονομικών δεδομένων. Επομένως, αυτά τα επίθετα περιγράφουν την επιδεικτική προσέγγιση, η οποία σκιαγραφεί τι συμβαίνει στο παρασκήνιο.

  • Η δημιουργική λογιστική συνήθως εφαρμόζεται κατά τη διάρκεια των περιόδων αναφοράς, όπως οι τριμηνιαίες ή οι ετήσιες οικονομικές καταστάσεις , όταν οι εταιρείες πρέπει να δημοσιοποιήσουν την οικονομική τους κατάσταση. Χρησιμοποιούν αυτές τις επιθετικές λογιστικές τεχνικές για να ενισχύσουν τη φήμη της εταιρείας.

 

Αυτή η λογιστική τεχνική διαστρεβλώνει την ορθή οικονομική θέση μιας εταιρείας και μπορεί να εξαπατήσει τους επενδυτές και τα ενδιαφερόμενα μέρη.

  • Αυτή η στρέβλωση έχει οδηγήσει ρυθμιστικούς φορείς, όπως η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ( SEC ), να εφαρμόσουν κανόνες και κανονισμούς για την ανίχνευση και την πρόληψη αυτών των πρακτικών.

Η καινοτόμος λογιστική είναι πιο συνηθισμένη σε μεγαλύτερες εταιρείες με σημαντικούς μετόχους, επειδή θέλουν να εντυπωσιάσουν τους επενδυτές τους. Ως εκ τούτου, συνεχίζουν να επενδύουν τα χρήματά τους στην επιχείρησή τους. Οι εταιρείες χρησιμοποιούν επίσης αυτήν την τεχνική για να ξεγελάσουν τους δανειστές ώστε να πληρούν τις προϋποθέσεις για δάνεια και άλλες επιλογές πίστωσης.

***

Παρόλο που γενικά θεωρείται ανήθικο, είναι σημαντικό να κατανοήσουμε τα κίνητρα πίσω από αυτήν την πρακτική για να εντοπίσουμε την εμφάνισή της.

Ακολουθούν ορισμένες εξηγήσεις για τους οποίους οι εταιρείες καταφεύγουν σε… ΔΙΑΚΟΣΜΗΣΗ ΒΙΤΡΙΝΑΣ:

Προσέλκυση επενδυτών και ικανοποίηση του κοινού

Ο τρόπος με τον οποίο οι εταιρείες προσελκύουν νέους επενδυτές ή διατηρούν τους υπάρχοντες είναι παρουσιάζοντας μια θετική οικονομική εικόνα. Όταν οι αριθμοί μειώνονται, οι φοβισμένες επιχειρήσεις θα σκιαγραφήσουν μια τέλεια οικονομική εικόνα για να κατευνάσουν τους επενδυτές στις αποφάσεις χρηματοδότησής τους.

Θα χρησιμοποιήσουν αυτήν τη μέθοδο για να ικανοποιήσουν τις προσδοκίες αυτών των ενδιαφερόμενων μερών και να διατηρήσουν θετικές σχέσεις. Αυτές οι παραμορφωμένες οικονομικές καταστάσεις μπορούν να ενσταλάξουν εμπιστοσύνη και σταθερότητα στα ενδιαφερόμενα μέρη, τους επενδυτές και τους εργαζομένους.

Διατήρηση της τιμής της μετοχής

Οι εισηγμένες στο χρηματιστήριο εταιρείες θα χρησιμοποιήσουν «window dressing» για να διατηρήσουν ή να αυξήσουν τις τιμές των μετοχών τους.

Σημείωμα

Οι υψηλότερες τιμές των μετοχών ωφελούν τους υφιστάμενους μετόχους και την ικανότητα της εταιρείας να αντλεί κεφάλαια μέσω προσφορών μετοχών ή εκδόσεων ομολόγων.

Ικανοποίηση των προσδοκιών των αναλυτών

Τα ιδρύματα αντιμετωπίζουν μεγάλη πίεση για να ανταποκριθούν ή να ξεπεράσουν τις προσδοκίες των αναλυτών σχετικά με την οικονομική τους απόδοση . Χειραγωγώντας τις οικονομικές τους καταστάσεις, μπορούν να δημιουργήσουν την ψευδαίσθηση ότι ξεπερνούν τους στόχους, κάτι που μπορεί να βοηθήσει στην αποφυγή αρνητικών αντιδράσεων της αγοράς.

Εξασφάλιση Χρηματοδότησης

Οι επιχειρήσεις θα χρησιμοποιήσουν δημιουργική λογιστική για να επιτύχουν ευνοϊκότερους όρους χρηματοδότησης από τους δανειστές ή τους πιστωτές. Εάν παρουσιάσουν μια πιο υγιή οικονομική θέση, οι εταιρείες μπορούν να διαπραγματευτούν χαμηλότερα επιτόκια, αυξημένα πιστωτικά όρια ή καλύτερους όρους δανεισμού.

Διατήρηση των αξιολογήσεων πιστοληπτικής ικανότητας

Μπορεί να διατηρήσει ή να βελτιώσει τις πιστοληπτικές αξιολογήσεις μιας εταιρείας. Οι υψηλότερες πιστοληπτικές αξιολογήσεις επιτρέπουν στις εταιρείες να έχουν πρόσβαση στις κεφαλαιαγορές με χαμηλότερο κόστος δανεισμού, να εξασφαλίζουν καλύτερους όρους πίστωσης και να επιδεικνύουν οικονομική σταθερότητα σε επενδυτές και ενδιαφερόμενους φορείς.

Κίνητρα και Αποδοχές Στελεχών

Τα στελέχη συχνά έχουν αμοιβές που βασίζονται στην απόδοση και συνδέονται με χρηματοοικονομικά στοιχεία όπως τα κέρδη ανά μετοχή ( EPS ) ή η αύξηση εσόδων. Οι διεφθαρμένοι ηγέτες χειραγωγούν οικονομικά δεδομένα για να επιτύχουν τους στόχους τους και να κερδίσουν χρηματικές ανταμοιβές ή μπόνους.

Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα

Παρουσιάζοντας πιο ισχυρή οικονομική απόδοση, οι εταιρείες μπορούν να προσελκύσουν πελάτες, προμηθευτές και επιχειρηματικούς εταίρους, δημιουργώντας μια αίσθηση σταθερότητας έναντι του ανταγωνισμού τους.

Παρά τα πιθανά αυτά κίνητρα, μπορεί να βλάψει τη φήμη μιας εταιρείας και να υπονομεύσει την εμπιστοσύνη των επενδυτών. Αυτές οι ανακριβείς αξιολογήσεις της οικονομικής ευρωστίας μιας εταιρείας μπορούν να προκαλέσουν λανθασμένη κατανομή κεφαλαίου και αυξημένο συστημικό κίνδυνο εντός του χρηματοπιστωτικού συστήματος .

Οι ρυθμιστικές αρχές πρέπει να ελέγχουν τις οικονομικές καταστάσεις και να θεωρούν τις εταιρείες υπόλογες για τις πρακτικές αναφοράς τους.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ

Η χρήση οποιασδήποτε χειραγώγησης στη λογιστική είναι ανήθικη και θα έχει σοβαρές συνέπειες για τη φήμη και τις λειτουργίες της επιχείρησης.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο