Μετά από χτύπημα σχεδόν 250 δισ. δολαρίων στην χρηματιστηριακή τους αξία τους τελευταίους μήνες, οι ευρωπαϊκές εταιρείες πολυτελείας ενδέχεται να δουν την επιρροή τους στο χρηματιστήριο να μειώνεται περαιτέρω καθώς επιδεινώνεται η ύφεση της Κίνας.
- Κάποτε θεωρούνταν η απάντηση της Ευρώπης στα τεχνολογικά megacaps των ΗΠΑ «Magnificent Seven», οι μετοχές σε εταιρείες που παράγουν ρούχα υψηλής ποιότητας, τσάντες και κοσμήματα μαραζώνουν, που διαρκώς επηρεάζονται σκληρά από την πτώση των δαπανών.
ΦΩΤΟ: Ένα κατάστημα Tiffany & Co στη Σαγκάη. (CFOTO/Future Publishing μέσω Getty Images) (CFOTO μέσω Getty Images)
- Ακόμη πιο δυσοίωνες είναι οι ενδείξεις ότι οι πλούσιοι της Κίνας, που κάποτε συνέρρεαν σε πολυτελείς μπουτίκ στο Παρίσι, το Μιλάνο και το Χονγκ Κονγκ, μπορεί να μην επιστρέψουν, καθώς η όρεξή τους για ακριβά είδη έσβησε από την καθοδική πορεία της οικονομίας.
«Αυτή η χρονιά είναι πιο ασταθής και πιο επώδυνη γιατί έρχεται μετά από αυτή την υπερβολική ανάπτυξη», δήλωσε ο Flavio Cereda, διαχειριστής επενδύσεων στην GAM UK Ltd., αναφερόμενος στην περίοδο αμέσως μετά την πανδημία, όταν οι καταναλωτές που απελευθερώθηκαν από τα lockdown ξεχύθηκαν σε ψώνια και ταξίδια.
Για την εμβληματική βρετανική εταιρεία κατασκευής αδιάβροχων Burberry Group Plc (BRBY.L, BURBY), κορυφώνεται με την απόρριψη από τον χρηματιστηριακό δείκτη FTSE 100 του Λονδίνου, με την αγοραία αξία του να έχει μειωθεί κατά 70% από το περασμένο έτος.
- Ενώ είναι η μόνη μεγάλη μάρκα που έχασε τη θέση της στον δείκτη, ένας δείκτης πολυτελών μετοχών που καταρτίστηκε από την Goldman Sachs έχει χάσει αξία 240 δισεκατομμυρίων δολαρίων από την κορύφωση του Μαρτίου.
Η ιδιοκτήτρια Gucci Kering SA (KER.PA, PPRUF) και η Hugo Boss AG (BOSS.DE, HUGPF) πλήττονται περισσότερο, χάνοντας σχεδόν το ήμισυ της αξίας τους το περασμένο έτος. Η Kering, που κάποτε βρισκόταν στις πρώτες 10 μετοχές του γαλλικού δείκτη CAC 40 (^FCHI), τώρα κατατάσσεται στην 23η θέση.
- Και ο κολοσσός της βιομηχανίας LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SE (MC.PA, LVMUY), που ήταν η μεγαλύτερη εταιρεία της Ευρώπης σε κεφαλαιοποίηση αγοράς ένα χρόνο πριν, υποχώρησε στη δεύτερη θέση.
Ο αποπληθωρισμός της φούσκας των δαπανών μετά την πανδημία ήταν εμφανής στις πρόσφατες εκθέσεις κερδών. Οι Kering, Burberry και Hugo Boss εξέδωσαν προειδοποιήσεις για τα κέρδη, ενώ στην LVMH, τα τριμηνιαία βιολογικά έσοδα στη σημαντική μονάδα δερμάτινων ειδών της αυξήθηκαν μόλις 1%, έναντι 21% ένα χρόνο νωρίτερα.
- Μόνο οι επωνυμίες που εξυπηρετούν τους εξαιρετικά πλούσιους, όπως η Hermes International SCA και η Brunello Cucinelli SpA, διέφυγαν από την πτώση των κερδών.
“Πιο αργά για περισσότερο”
Ο Cereda της GAM, ο οποίος συνδιαχειρίζεται ένα αμοιβαίο κεφάλαιο που επενδύει σε μετοχές πολυτελείας, ελπίζει ότι οι πωλήσεις θα αυξηθούν το επόμενο έτος, τουλάχιστον στα «μεσαία μονοψήφια» επίπεδα που, όπως λέει, αντιπροσωπεύουν τη μακροπρόθεσμη τάση του κλάδου.
- Τι γίνεται όμως αν τα ασθενέστερα έσοδα και τα στενότερα περιθώρια κέρδους είναι το νέο φυσιολογικό; Κάποιοι πιστεύουν ότι αυτό μπορεί να ισχύσει.
Η αναλύτρια της UBS Zuzanna Pusz περιγράφει την προοπτική του κλάδου πολυτελείας ως «πιο αργή για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα». Περιορίζοντας τις εκτιμήσεις της για την αύξηση των βιολογικών πωλήσεων το 2025 και το δεύτερο εξάμηνο του 2024, η Pusz προέβλεψε ότι «ο κλάδος φαίνεται να εισέρχεται στον δικό του συγκεκριμένο κύκλο, μετά από μερικά χρόνια έκρηξης με υψηλές τιμές».
- Και η ροή ειδήσεων γύρω από τις συνέπειες της επιβράδυνσης της Κίνας φαίνεται να υποστηρίζει αυτήν την ετυμηγορία.
Η Tiffany & Co., η κορυφαία μάρκα κοσμημάτων της LVMH, επιδιώκει να μειώσει στο μισό το μέγεθος της ναυαρχίδας της στη Σαγκάη, ανέφερε το Bloomberg. Τα πολυτελή εμπορικά κέντρα του Χονγκ Κονγκ, που κάποτε προσέλκυαν Κινέζους με μεγάλες δαπάνες, είναι σχεδόν άδεια. Και στην Ελβετία, οι ωρολογοποιοί αναζητούν κρατική βοήθεια για να αντιμετωπίσουν τις φθίνουσες εξαγωγές.
- Πολλοί αναλυτές συμμερίζονται την άποψη του Pusz, μειώνοντας τις εκτιμήσεις για τα κέρδη και τις τιμές των μετοχών. Η Ashley Wallace της Bank of America Corp. λέει ότι οι προσδοκίες συναίνεσης για το δεύτερο εξάμηνο του έτους μπορεί να είναι πολύ υψηλές, ενώ ο Edouard Aubin της Morgan Stanley κατονομάζει τις LVMH και Richemont (CFR.SW, CFRHF) ως ιδιαίτερα ευάλωτες στην επιβράδυνση της Κίνας, μειώνοντας τους στόχους μεριδίων για τις επιχειρήσεις.
Μερικοί βλέπουν μια ασημένια επένδυση σε ελαφρώς πιο εύγευστες αποτιμήσεις μετοχών. Ενώ ο MSCI Europe Textiles Apparel & Luxury Goods Index εξακολουθεί να διαπραγματεύεται με υψηλό premium σε σχέση με τον δείκτη MSCI Europe, είναι πολύ μακριά από τα επίπεδα άνθησης του 2021.
- «Ο κλάδος έχει ξεκάθαρα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα μακροπρόθεσμα, επομένως οι downcycles είναι πιθανώς η καλύτερη στιγμή για επένδυση», δήλωσε η αναλύτρια της Morningstar, Jelena Sokolova. Βλέπει μια ευκαιρία στον Kering, προβλέποντας ότι η ισχυρή αναγνώριση της επωνυμίας θα επιτρέψει στην Gucci να κεφαλαιοποιήσει όταν τελικά υλοποιηθεί η ανάκαμψη.
Ωστόσο, ο Cereda της GAM προτιμά τα ονόματα πολυτελείας κορυφαίας ποιότητας, όπως η Hermes (RMS.PA).
- «Δεν θέλετε να είστε κάτοχοι επωνυμιών που δεν διαθέτουν “θερμότητα” επωνυμίας και δεν θέλετε πραγματικά καμία ουσιαστική έκθεση στον φιλόδοξο καταναλωτή», είπε. «Και σίγουρα δεν θέλετε καμία πραγματική έκθεση στον φιλόδοξο καταναλωτή της Κίνας».
Τ.Σ