Τα ασφάλιστρα για τα πλοία που διέρχονται από το Στενό του Ορμούζ έχουν αυξηθεί κατά περισσότερο από 60% από την έναρξη του πολέμου μεταξύ Ισραήλ και Ιράν, καθώς η σύγκρουση απειλεί τη ναυτιλία σε ένα σημαντικό σημείο διακοπής της διακίνησης αργού πετρελαίου.
Από αυτή την εβδομάδα, το κόστος της ασφάλισης του σκάφους και των μηχανημάτων για τα πλοία που διέρχονται από το στενό — ένα στενό θαλάσσιο πέρασμα μεταξύ του Ιράν και του Ομάν, που συνδέει τον Κόλπο με την Αραβική Θάλασσα — καθώς και την ευρύτερη περιοχή του Κόλπου, αυξήθηκε από 0,125% της αξίας του πλοίου σε περίπου 0,2%, σύμφωνα με τον μεγαλύτερο ασφαλιστικό μεσίτη στον κόσμο, Marsh McLennan. Αυτό αυξάνει το κόστος κάλυψης για ένα πλοίο αξίας 100 εκατομμυρίων δολαρίων από 125.000 δολάρια σε 200.000 δολάρια.
Η ασφάλιση του σκάφους και των μηχανημάτων καλύπτει ζημιές στο ίδιο το πλοίο, σε αντίθεση με το φορτίο ή την ευθύνη τρίτων.
«Δεν έχουμε δει ακόμη πυραύλους να εκτοξεύονται κατά πλοίων στον Αραβικό Κόλπο, οπότε αυτό που δείχνει είναι ότι η αγορά λέει: κοιτάξτε, υπάρχει σίγουρα αυξημένο επίπεδο ανησυχίας για την ασφάλεια της ναυτιλίας στην περιοχή», δήλωσε ο Marcus Baker, παγκόσμιος επικεφαλής της θαλάσσιας και φορτωτικής ασφάλισης στη Marsh McLennan, στη Financial Times. Οι τιμές ενδέχεται να αυξηθούν περαιτέρω, πρόσθεσε.
Τα πλοία που προσπαθούν να περάσουν από το στενό αντιμετωπίζουν μια σειρά κινδύνων, από ηλεκτρονικές παρεμβολές έως επιθέσεις των αντάρτων Χούτι που υποστηρίζονται από το Ιράν και την απειλή περαιτέρω κλιμάκωσης από το Ισραήλ και το Ιράν, σύμφωνα με μεσίτες και ασφαλιστές.
Τη Δευτέρα σημειώθηκε σύγκρουση μεταξύ δύο πετρελαιοφόρων κοντά στο Στενό του Ορμούζ. Αν και η αιτία της σύγκρουσης δεν έχει ακόμη δημοσιοποιηθεί, ένα πλοίο είχε μεταδώσει ασυνήθιστα σήματα σχετικά με τη θέση του, προκαλώντας ανησυχίες για ηλεκτρονικές παρεμβολές.
Ο Baker είπε ότι οι ασφαλιστές ανησυχούν επίσης ότι οι μαχητές Χούτι θα μπορούσαν να επεκτείνουν τις επιθέσεις τους, προκαλώντας ζημιές σε περισσότερα πλοία από αυτά των ΗΠΑ, του Ηνωμένου Βασιλείου και του Ισραήλ, τα οποία έχουν ως στόχο τους.
Η αγορά «ανησυχεί για κάθε πλοίο» που ταξιδεύει στην περιοχή λόγω των επιθέσεων των Χούτι, είπε ο Baker.
Ορισμένοι ασφαλιστές θα μπορούσαν να σταματήσουν να προσφέρουν κάλυψη λόγω των κινδύνων, πρόσθεσε, αλλά άλλοι θα μπορούσαν να δουν οποιαδήποτε υποχώρηση ως ευκαιρία. «Ο πόλεμος, ως ασφαλιστικό προϊόν, τείνει να είναι… είτε χάνεις τα πάντα είτε κερδίζεις μια περιουσία. Και πολλές περιουσίες έχουν δημιουργηθεί από ασφαλιστές που ήταν διατεθειμένοι να αναλάβουν τον κίνδυνο», είπε.
Οι ασφαλιστικές τιμές για τα φορτία, συμπεριλαμβανομένου του πετρελαίου, ήταν επίσης πιθανό να αυξηθούν λόγω της σύγκρουσης, σύμφωνα με πολλούς μεσίτες, αλλά η αντίδραση ήταν πιο αργή.
Επιμέλεια – Απόδοση: Τατιανή Σάγιεχ

