Amazon: ο βασιλιάς του online λιανικού εμπορίου, δεν φαίνεται να μπορεί να κάνει τα φυσικά της καταστήματα να λειτουργήσουν

Ο γίγαντας του ηλεκτρονικού εμπορίου κλείνει περισσότερα από τα καταστήματά του- «δεν νομίζω ότι καταλαβαίνουν πραγματικά το λιανικό εμπόριο», δήλωσε ένας σύμβουλος.

Η Amazon.com, ο μεγαλύτερος λιανοπωλητής ηλεκτρονικού εμπορίου στις ΗΠΑ, παραπαίει στις προσπάθειές της να ανταγωνιστεί στον κόσμο των πλινθόκτιστων καταστημάτων.

Η εταιρεία το 2018 εγκαινίασε το κατάστημα ευκολίας Amazon Go, όπου οι πελάτες μπορούν να πάρουν έναν latte, ένα bagel ή ένα σάντουιτς γαλοπούλας και να φύγουν χωρίς να περιμένουν στην ουρά για να πληρώσουν. Η Amazon τους χρεώνει ηλεκτρονικά.

Αλλά με το κατάστημα Amazon Go στο Woodland Hills της Καλιφόρνιας να κλείνει αυτόν τον μήνα, ο λιανοπωλητής έχει συρρικνώσει το χαρτοφυλάκιό του Go κατά το ήμισυ περίπου από τις αρχές του 2023, σε 16 καταστήματα σε τέσσερις πολιτείες. Αντ’ αυτού, η Amazon επικεντρώνεται στην αδειοδότηση της τεχνολογίας «Just Walk Out» σε άλλους λιανοπωλητές.

Αυτό δεν είναι το μόνο λάθος της Amazon στο σύμπαν των φυσικών καταστημάτων. Έχει κλείσει δεκάδες άλλα επώνυμα καταστήματα λιανικής τα τελευταία χρόνια, συμπεριλαμβανομένων βιβλιοπωλείων, καταστημάτων μόδας και των τοποθεσιών «4 αστέρων» που διαθέτουν τα πιο δημοφιλή προϊόντα από την ιστοσελίδα της.

Μετά από ένα δεκαετές πείραμα με τα πλινθόκτιστα καταστήματα, η κυριαρχία της Amazon στο διαδίκτυο δεν έχει ακόμη μεταφραστεί σε μια επιτυχημένη στρατηγική για τη σύνδεση με τους αγοραστές στον πραγματικό κόσμο, δήλωσαν μεσίτες λιανικής και ιδιοκτήτες ακινήτων.

«Συνεχίζουν να δοκιμάζουν αυτές τις έννοιες πιστεύοντας ότι μία από αυτές θα συνδεθεί με τον καταναλωτή με μεγάλο τρόπο», δήλωσε ο Τζεφ Έντισον, διευθύνων σύμβουλος της Phillips Edison & Co., ενός επενδυτή ακινήτων που έχει στην ιδιοκτησία του εμπορικά κέντρα με παντοπωλεία. «Αλλά μπορείτε να σκεφτείτε κάποιο παράδειγμα όπου πραγματικά έχουν κάνει καλά το λιανικό εμπόριο με τούβλα και φρούτα; Εγώ δεν μπορώ».

Τα καταστήματα Amazon Go ξεκίνησαν να αναπτύσσουν τεχνολογία που επιταχύνει τη διαδικασία αγοράς, εξοικονομώντας παράλληλα εργατικό κόστος. Χρησιμοποιούν κάμερες και αισθητήρες για την παρακολούθηση των αγορών των πελατών αντί για ένα παραδοσιακό ταμείο.

Αλλά η μείωση του αριθμού των εργαζομένων που είναι διαθέσιμοι για να βοηθήσουν τους πελάτες και η προτεραιότητα στις πληρωμές με πιστωτική κάρτα έναντι των μετρητών περιορίζει τις πωλήσεις και καθιστά την εμπειρία των αγορών πιο δυσκίνητη, δήλωσε ο Nick Egelanian, πρόεδρος της εταιρείας συμβούλων λιανικής SiteWorks Retail.

«Δεν νομίζω ότι καταλαβαίνουν πραγματικά το λιανικό εμπόριο», δήλωσε ο Egelanian. «Το να διαχειρίζεσαι αποθήκες και να στέλνεις πράγματα αποτελεσματικά δεν είναι το ίδιο με το να χαιρετάς έναν πελάτη και να του λες «Μπορώ να σας βοηθήσω;»».

Μια εκπρόσωπος της Amazon δήλωσε ότι οι υπάλληλοι των καταστημάτων Go υποδέχονται τους πελάτες στην πόρτα, αναπληρώνουν τα ράφια και είναι διαθέσιμοι να απαντήσουν σε ερωτήσεις.

Ενώ ορισμένες τοποθεσίες λειτουργούν καλύτερα από άλλες, η εταιρεία συνεχίζει να επενδύει στα καταστήματα Go, συμπεριλαμβανομένου ενός πρόσφατου επανασχεδιασμού του προαστιακού καταστήματος στο Mill Creek της Ουάσινγκτον, όπου πρόσθεσε περισσότερα είδη, όπως πίτσα κατά παραγγελία. Η Amazon άνοιξε επίσης ένα νέο κατάστημα Go στο Bellevue της Ουάσινγκτον το περασμένο καλοκαίρι.

«Στόχος της Amazon είναι να παρέχει στους πελάτες εξαιρετική επιλογή, αξία και ευκολία όταν ψωνίζουν είδη παντοπωλείου και καθημερινά είδη πρώτης ανάγκης τόσο online όσο και στα φυσικά καταστήματα», δήλωσε η εκπρόσωπος της Amazon Τζέσικα Μάρτιν.

Και ενώ η Amazon είναι κορυφαία στα online έσοδα, οι πωλήσεις της στα καταστήματα με τούβλα, συμπεριλαμβανομένης της Whole Foods Market, αυξάνονται ετησίως από το 2021 καθώς και τους πρώτους εννέα μήνες του 2024, σύμφωνα με τα οικονομικά αρχεία της εταιρείας. Οι καθαρές πωλήσεις το τρίτο τρίμηνο του 2024 ξεπέρασαν τα 5,2 δισεκατομμύρια δολάρια, έναντι περίπου 61,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων στο ηλεκτρονικό κατάστημα της Amazon.

Αλλά το Amazon Go ανταγωνίζεται σε ένα πεδίο με πολύ κόσμο. Υπάρχουν περισσότερα από 152.000 καταστήματα ψιλικών στις ΗΠΑ, σύμφωνα με τον βιομηχανικό όμιλο NACS, πολλά από τα οποία πωλούν επίσης καφέ, αλκοόλ και φρεσκομαγειρεμένο φαγητό.

Η Amazon φάνηκε να αντισταθμίζει τα στοιχήματά της στο Go από την αρχή, φροντίζοντας να μην δεσμεύεται μακροπρόθεσμα σε τοποθεσίες.

Η εταιρεία διαπραγματεύτηκε σκληρά για βραχυπρόθεσμες μισθώσεις ή εκείνες με διατάξεις πρόωρης εξόδου, δήλωσε ο Ed Coury, ανώτερος διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων λιανικής RCS Real Estate Advisors, ο οποίος εργάστηκε σε μια συμφωνία για το άνοιγμα μιας θέσης 4-Star στο εμπορικό κέντρο Westfield Topanga στην Καλιφόρνια. Ο ίδιος αποκαλεί αυτή την προσέγγιση ως «risk averse» για τα ακίνητα.

Η ανάπτυξη και η δοκιμή των δυνατοτήτων της τεχνολογίας Just Walk Out ήταν ένας κινητήριος λόγος πίσω από την εξάπλωση της έννοιας Go της Amazon, δήλωσε ο Coury, και καθώς η τεχνολογία βελτιωνόταν τα καταστήματα ήταν λιγότερο απαραίτητα.

Η Amazon παραχωρεί πλέον άδειες χρήσης της τεχνολογίας Just Walk Out σε περισσότερα από 200 καταστήματα λιανικής πώλησης, συμπεριλαμβανομένων κολεγίων και πανεπιστημίων, αθλητικών χώρων, νοσοκομείων και αεροδρομίων. Αυτό της επιτρέπει να κερδίζει από την εμπορία της τεχνολογίας χωρίς την επιβάρυνση του κόστους λειτουργίας ενός καταστήματος.

«Ήταν μια επένδυση που ξοδεύτηκε καλά στην ανάπτυξη της τεχνολογίας», δήλωσε ο Coury. «Αλλά τα σχέδια ανάπτυξης που είχαν για το συγκεκριμένο εμπορικό σήμα έχουν τελειώσει».

Η στρατηγική της Amazon για το λιανικό εμπόριο με τούβλα φαίνεται να επικεντρώνεται πλέον στο χαρτοφυλάκιο παντοπωλείων της.

Η εταιρεία εξαγόρασε την Whole Foods Market για περίπου 13,5 δισεκατομμύρια δολάρια το 2017 και την περασμένη εβδομάδα ανακοίνωσε ότι ο διευθύνων σύμβουλος του παντοπωλείου, Jason Buechel, είναι πλέον υπεύθυνος για όλες τις δραστηριότητες παντοπωλείου της Amazon, συμπεριλαμβανομένων των καταστημάτων Fresh and Go.

Η Amazon προχωρά με τα σχέδια να ανοίξει περισσότερες τοποθεσίες για το Amazon Fresh, το οποίο προσφέρει μια πιο μαζική επιλογή με συχνά φθηνότερες τιμές από τα πολυτελή Whole Foods, μετά την παύση της επέκτασης για να αναθεωρήσει την εμπειρία στο κατάστημα. Τα καταστήματα έχουν αντικαταστήσει την τεχνολογία Just Walk Out με «καρότσια dash», όπου οι αγοραστές σαρώνουν τα αντικείμενα πριν τα τοποθετήσουν στο καρότσι.

Οι αλλαγές της Amazon στα καταστήματα Fresh έχουν βελτιώσει την εμπειρία αγορών εκεί, δήλωσε ο Egelanian, αν και αισθάνεται ότι το έμβλημα εξακολουθεί να αναζητά μια θέση στο γεμάτο τοπίο των παντοπωλείων.

Kate King, The Wall Street Journal

Τ.Σ.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο