Η εκτιμώμενη μερισματική απόδοση του 8% για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) αν επανεπενδυθεί από τον εκάστοτε επενδυτή σε μετοχές ΔΑΑ, τότε μέσα σε μόλις 9 έτη θα μπορεί να διπλασιάσει το κεφάλαιό του!
- Χωρίς να χρειάζεται να κοιτάει συνεχώς το τι κάνει η μετοχή κάθε ημέρα, περνώντας μάλιστα και το ψυχολογικό κομμάτι τού ανέβηκε: μήπως πρέπει να πουλήσω; – έπεσε: μήπως πρέπει να πουλήσω, γιατί θα πέσει και άλλο ή μήπως πρέπει να αγοράσω, γιατί είναι ευκαιρία; κτλ.
Ο ΔΑΑ κατετάγη στην 16η θέση στην Ευρώπη για το 2024 με 31 εκατ. επιβάτες έναντι της 28ης θέσης που κατείχε το 2019 με βάση την κίνηση των επιβατών δείχνοντας έτσι τη δυναμική του.
- Η σύμβαση παραχώρησής του ανανεώθηκε μόλις το 2019 μέχρι το 2046, ενώ τα έσοδά του προέρχονται από δύο κυρίως πηγές: τα έσοδα από αεροπορικές και επίγειες δραστηριότητες.
Στα έσοδα των αεροπορικών δραστηριοτήτων υπάρχει ένα όριο 15% μέγιστης απόδοσης των κεφαλαίων του ΔΑΑ αναπροσαρμοσμένα για τον πληθωρισμό.
- Στα θετικά πρέπει να προσμετρηθεί το γεγονός ότι αν σε ένα έτος π.χ. η απόδοση άγγιξε μόνο το 12%, τότε την επόμενη χρονιά, και όχι μόνο, μπορεί η απόδοση να αγγίξει το 18% καλύπτοντας το 3% που υποαπέδωσε το συγκεκριμένο έτος.
Μάλιστα ο ΔΑΑ είναι αποκλειστικά υπεύθυνος για τις χρεώσεις στις αεροπορικές δραστηριότητες κατόπιν συμφωνίας με τις αεροπορικές εταιρείες.
Η δεύτερη πηγή εσόδων για τον ΔΑΑ είναι οι μη αεροπορικές δραστηριότητες, όπου το περιθώριο κέρδους εκτοξεύεται στο 80% περίπου και δεν διαθέτει κανέναν περιοριστικό παράγοντα όπως οι αεροπορικές δραστηριότητες.
- Για να ωφεληθεί ωστόσο πραγματικά ο ΔΑΑ από αυτές τις δραστηριότητες και να δουν μια μεγέθυνση ανώτερη του 5%-6%, θα πρέπει να ολοκληρωθεί η επέκταση που πραγματοποιείται και αναμένεται να ολοκληρωθεί η πρώτη φάση το 2028 και η δεύτερη το 2034.
Φυσικά οι επενδύσεις χρειάζονται κεφάλαια, τα οποία ναι μεν αναμένεται να αυξήσουν τον δανεισμ,ό ωστόσο ο καθαρός δανεισμός δεν αναμένεται να ξεπεράσει τις 3,5 φορές τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) μέχρι τη στιγμή που θα αρχίσουν να αποδίδουν αυτές οι επενδύσεις και θα αυξήσουν σημαντικά τα κέρδη, συρρικνώνοντας έτσι τους δείκτες αποτίμησης. Οικονομικά αποτελέσματα δ’ τριμήνου/12μήνου 2024 δημοσιεύει στις 24 Φεβρουαρίου.
- Η αλήθεια είναι ότι η σύγκριση με άλλα εισηγμένα αεροδρόμια του εξωτερικού πρέπει να γίνεται με προσοχή, καθώς από τη μία δεν υπάρχουν πολλά, τουλάχιστον στον ευρωπαϊκό χώρο, και από την άλλη οι κανονιστικές ρυθμίσεις, η ιδιοκτησία των περιουσιακών στοιχείων κ.ά. που διέπουν το κάθε αεροδρόμιο είναι διαφορετικές.
Σε αυτό το πλαίσιο, σε ό,τι αφορά τις ευρωπαϊκές εισηγμένες ερευνήσαμε τη γνωστή μας γερμανική Fraport, την ΑΕΝΑ (ισπανική εταιρεία, μία από τις μεγαλύτερες στον κόσμο) καθώς και την Flughafen Zuerich (κατέχει και διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της Ζυρίχης, καθώς διαχειρίζεται και αεροδρόμια σε Ινδία, Βραζιλία και αλλού).
- Η αποτίμηση της Fraport ξεπερνάει τις 10 φορές τα εκτιμώμενα EBITDA του 2025 με βάση τον δείκτη EV/EBITDA, η Flughafen Zuerich βρίσκεται οριακά χαμηλότερα των 10 φορών (EV/EBITDA), ενώ και η ισπανική AENA διαπραγματεύεται περί τις 10 φορές τον εν λόγω δείκτη. Ταυτόχρονα το P/E για την ελβετική βρίσκεται περί τις 17 φορές, για την ισπανική στις 15 φορές τα κέρδη του 2025, ενώ για τη γερμανική Fraport περί τις 10 φορές.
Ωστόσο εκεί που ο ΔΑΑ ξεχωρίζει και μάλιστα με διαφορά από τα υπόλοιπα αεροδρόμια είναι η μερισματική απόδοση, καθώς αγγίζει το 8% (ημερομηνία αποκοπής Τετάρτη 23 Απριλίου 2024), ενώ τα υπόλοιπα τρία δεν ξεπερνούν το 5%!
- Καταλήγοντας, ο ΔΑΑ προσφέρει στον μέτοχο μια πολύ δελεαστική μερισματική απόδοση, που μπορεί να ξεπεράσει το 8%.
Ειδικότερα, θα χαρακτήριζα τη μετοχή του ΔΑΑ ένα ομόλογο με καρφιτσωμένο πάνω του ένα δικαίωμα προαίρεσης (στην προκειμένη περίπτωση δικαίωμα αγοράς – call option), όπου μπορεί η ετήσια απόδοση να ξεπεράσει με άνεση το 10%-15%, με το ρίσκο να παραμένει σε λελογισμένα επίπεδα.
- Σαφώς θα ήθελα το 2028 να ερχόταν νωρίτερα, αλλά μην ξεχνάτε: η επένδυση πρέπει να είναι σαν να βλέπεις το χρώμα να στεγνώνει ή το γρασίδι να μεγαλώνει!
Το όγδοο θαύμα του κόσμου
Με τη μερισματική απόδοση του ΔΑΑ δράττομαι της ευκαιρίας να υπενθυμίσω τι μπορεί να προσφέρει το 8ο θαύμα του κόσμου (έτσι το έχει αποκαλέσει ο Einstein), ο ανατοκισμός ή στην περίπτωσή μας η επανεπένδυση μερισμάτων!
- Ειδικότερα, επανεπένδυση είναι η διαδικασία στην οποία τα κέρδη ενός περιουσιακού στοιχείου, είτε από κεφαλαιακά κέρδη είτε από τόκους, επανεπενδύονται με σκοπό να παράγουν πρόσθετα κέρδη μέσα στον χρόνο. Τα δύο βασικά συστατικά της επανεπένδυσης, εκτός από το κεφάλαιο, είναι ο χρόνος και η απόδοση.
Για να κατανοήσουμε το μέγεθος της σημαντικότητας της επανεπένδυσης, υποθέτουμε ότι έχουμε τρεις επενδυτές με κεφάλαιο ύψους 10.000 ευρώ και ετήσια απόδοση 8%. Οι δύο από αυτούς επανεπενδύουν το ετήσιο μέρισμα και ο τρίτος όχι.
- Εάν ο πρώτος επενδυτής ξεκινήσει την επένδυσή του όταν γίνει 30 ετών, τότε έπειτα από 40 έτη θα έχει 217.245 ευρώ.
Ο δεύτερος ξεκινάει την επένδυσή του όταν γίνει 50 ετών, και έπειτα από 20 έτη θα έχει 46.610 ευρώ.
- Τέλος ο τρίτος, ο οποίος δεν επανεπενδύει το μέρισμά του, ξεκινάει την επένδυσή του όταν γίνει 30 ετών και τότε έπειτα από 40 έτη θα έχει μόλις 41.200 ευρώ.
Όπως γίνεται φανερό, η δύναμη της επανεπένδυσης είναι τεράστια, με τη νεολαία να έχει τον χρόνο με το μέρος της. Διαφαίνεται μέσα από το γράφημα ότι κάθε δεκαετία που περνάει το ποσό ανεβαίνει εκθετικά και όχι γραμμικά.
- Για τους δικούς σας υπολογισμούς ο τύπος που χρησιμοποιείται είναι:
Χωρίς επανεπένδυση: Ποσό Χ (1+Απόδοση Χ Έτη)
Με επανεπένδυση : Ποσό Χ (1+Απόδοση) ^ Έτη
Τέλος, ένας χρήσιμος μνημονικός κανόνας είναι ο κανόνας των 72, που μας λέει ότι για να διπλασιάσω μiα επένδυση με απόδοση 8%, πρέπει να περάσουν 9 χρόνια, με 10% χρειάζονται 7,2 χρόνια κ.ο.κ.
- Ειδικότερα: Διπλασιασμός = 72 / Απόδοση.
Ο Δημοσθένης Τρίγγας είναι Πιστοποιημένος Αναλυτής Μετοχών & Αγοράς BETA Χρηματιστηριακή – [email protected]
** Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Κεφάλαιο

