Από τη νεότητα στην αιωνιότητα – Η εξέλιξη του κλασικού αυτοκινήτου στην Ελλάδα

Του Μιχάλη Μάρκου, Capital

Ο κόσμος του αυτοκινήτου δεν περιορίζεται στην καθημερινή μετακίνηση ή στην εμπειρία της οδήγησης, αλλά συνδυάζει τεχνολογία, σχεδιασμό και κουλτούρα, όπως επίσης εκφράζει ελευθερία και πάθος, Από τις κλασικές συλλεκτικές δημιουργίες μέχρι τα σύγχρονα τεχνολογικά θαύματα, το αυτοκίνητο αποτελεί κάτι πολύ περισσότερο από ένα μέσο μεταφοράς – είναι κομμάτι της προσωπικής και συλλογικής μας ταυτότητας. Για πάρα πολλούς ανθρώπους παγκοσμίως, αποτελεί πάθος, κομμάτι της κουλτούρας, αλλά και στοιχείο συλλεκτικού ενδιαφέροντος.

Στη διάρκεια των δεκαετιών, ορισμένα αυτοκίνητα κατάφεραν να ξεπεράσουν τον χαρακτήρα του απλού μέσου μεταφοράς και να αναδειχτούν σε ζωντανά μνημεία τεχνολογίας, σχεδίασης και ιστορίας. Μάλιστα με την πάροδο του χρόνου, η έννοια του κλασικού αυτοκινήτου εξελίχθηκε σημαντικά. Κάποτε θεωρούνταν κλασικά μόνο τα οχήματα μεγάλης ηλικίας ή σπάνιας παραγωγής, ενώ σήμερα η αξιολόγηση βασίζεται σε συνδυασμό ηλικίας, αυθεντικότητας, τεχνικής και αισθητικής αξίας, καθώς και συλλεκτικής σημασίας. Εδώ εισέρχονται οι έννοιες των young timers, των ιστορικών και των συλλεκτικών αυτοκινήτων, όροι που συχνά συγχέονται μεταξύ τους, αλλά έχουν διαφορετική σημασία και βαρύτητα. Παράλληλα, διεθνείς οργανισμοί, όπως η FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens), έχουν καθορίσει σαφή κριτήρια και κατηγορίες για τον χαρακτηρισμό τους, προκειμένου να διαφυλαχθεί η αυτοκινητική κληρονομιά.

Οπότε, ο όρος πλέον δεν αφορά απλώς το παλιό αυτοκίνητο, αλλά αναδεικνύει την ιστορική, πολιτισμική και τεχνολογική κληρονομιά που κάθε όχημα φέρει. Έτσι, ένα αυτοκίνητο μπορεί να είναι young timer, ιστορικό ή συλλεκτικό όχι μόνο λόγω της ηλικίας του, αλλά και γιατί αντικατοπτρίζει την εποχή στην οποία κατασκευάστηκε, διατηρώντας ζωντανό το πνεύμα και την ταυτότητα του κατασκευαστή του.

Young timers: η γέφυρα προς την κλασικότητα

Ο όρος young timer έχει καθιερωθεί τις τελευταίες δεκαετίες για να περιγράψει οχήματα που βρίσκονται σε μεταβατικό στάδιο. Πρόκειται για αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν κυρίως από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 έως τα τέλη της δεκαετίας αυτής, τα οποία σήμερα έχουν συμπληρώσει 20+ χρόνια ζωής. Το ίδιο θα συμβεί και για τα αυτοκίνητα του 2010 και του 2020 όπου θα θεωρούνται και αυτά young timer σε κάποια χρόνια.

Αν και δεν έχουν ακόμα το δικαίωμα να χαρακτηριστούν ιστορικά με βάση τους αυστηρούς κανονισμούς, εντούτοις διαθέτουν πρωτίστως συναισθηματική αξία και δευτερευόντως (πιθανή) συλλεκτική αξία. Σε αυτή την κατηγορία συναντάμε συχνά μοντέλα που σημάδεψαν την εποχή τους με την καινοτομία, τον σχεδιασμό ή τις επιδόσεις τους, αποτελώντας αντικείμενο πόθου για τους λάτρεις της αυτοκίνησης. Είναι τα αυτοκίνητα που οι σημερινοί 40ρηδες και 50ρηδες ονειρεύονταν στα εφηβικά/νεανικά τους χρόνια και τώρα αναζητούν να αποκτήσουν, όχι μόνο για λόγους χρήσης αλλά και ως φόρο τιμής στη νεανική τους μνήμη.

Διαβάστε τη συνέχεια εδώ:

https://www.capital.gr/me-apopsi/3952984/apo-ti-neotita-stin-aioniotita-i-exelixi-tou-klasikou-autokinitou-stin-ellada/

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο