Του Δημοσθένη Τρίγγα
- Τα οικονομικά αποτελέσματα 12μήνου 2023 του ομίλου Autohellas χαρακτηρίστηκαν από τη σημαντική αύξηση στον κύκλο εργασιών (+31%), ενώ τα υψηλά χρηματοοικονομικά κόστη (μέσο σταθμικό επιτόκιο 4,22% – 5,60% για το 2023, έναντι 2,1%-2,8% το 2022) ροκάνισαν την κερδοφορία του (0,0%).
Όμως τα αποτελέσματα του 2023 αποτελούν πλέον παρελθόν. Έτσι, τα βλέμματα όλων των επενδυτών είναι στραμμένα στο μέλλον, και ειδικότερα στο 2024 και στο πώς ο όμιλος θα καταφέρει να μετριάσει τα αυξημένα χρηματοοικονομικά κόστη.
- Κατ’ αρχάς η έκδοση του κοινού ομολογιακού δανείου 5ετούς διάρκειας, ύψους 200 εκατ. ευρώ, μέσω δημόσιας προσφοράς που εισήχθη στο Χ.Α. με επιτόκιο 4,25%, αλλά και η εκτιμώμενη μείωση των επιτοκίων από την ΕΚΤ αποτελούν δύο παράγοντες που θα μπορούσαν να μετριάσουν τα κόστη για τον όμιλο, διευρύνοντας έτσι τα περιθώρια κέρδους για το 2024.
Ο όμιλος Autohellas ξεπέρασε το 1 δισ. ευρώ κύκλο εργασιών για το 2023, με την αύξηση να αγγίζει το 31% σε σχέση με το 2022. Τα κέρδη EBITDA διαμορφώθηκαν στα 272 εκατ. ευρώ (+20% ετήσια μεταβολή), ενώ τα καθαρά κέρδη παρέμειναν ουσιαστικά αμετάβλητα στα 77 εκατ. ευρώ.
- Οι μισθώσεις και πωλήσεις πρώην μισθωμένων οχημάτων στην Ελλάδα σημείωσαν αύξηση στον τζίρο +7%, με τα κέρδη προ φόρων του τομέα να υποχωρούν στα 52,2 εκατ. ευρώ, έναντι 61,79 εκατ. ευρώ το 2022. Η αύξηση των επιτοκίων, που είχε ξεκινήσει το 2022, κορυφώθηκε μέσα στο 2023, με τα χρηματοοικονομικά έξοδα να εκτοξεύονται στα 27,5 εκατ. ευρώ, έναντι 13,96 εκατ. ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα, ήτοι αύξηση 97%!
Παράλληλα, ο κύκλος εργασιών της εμπορίας αυτοκινήτων-ανταλλακτικών και υπηρεσιών στην Ελλάδα ενισχύθηκε κατά +32,7%, με τα κέρδη προ φόρων να ξεπερνούν τα 44 εκατ. ευρώ, έναντι 27,4 εκατ. ευρώ το 2022, ήτοι αύξηση 61%. Και εδώ τα χρηματοοικονομικά κόστη ανήλθαν σε 4,26 εκατ. ευρώ, έναντι 2,66 εκατ. ευρώ, χρηματοδοτώντας ωστόσο τον σημαντικά αυξημένο τζίρο.
- Στη διεθνή δραστηριότητα μισθώσεων και πωλήσεων αυτοκινήτων ο τζίρος εκτοξεύθηκε κατά 88%, στα 560 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω της δραστηριότητας της Πορτογαλίας. Υπενθυμίζεται ότι η εξαγορά της HR Automóveis (δικαιοδόχου −franchisee− της Hertz International στην Πορτογαλία) ολοκληρώθηκε μέσα στον Οκτώβριο του 2022, με το πρώτο έτος ουσιαστικά που συνεισφέρει να είναι το 2023. Έτσι, τα κέρδη προ φόρων άγγιξαν τα 19 εκατ. ευρώ, έναντι 14,4 εκατ. ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα, ήτοι αύξηση +32%.
Ο δανεισμός της εταιρείας στις 31/12/2023 διαμορφώθηκε στα 657 εκατ. ευρώ (το μέσο σταθμικό επιτόκιο των βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων δανείων το 2023 κυμάνθηκε στο 4,22% – 5,60%, έναντι 2,1% – 2,8% το 2022), έναντι 581 εκατ. ευρώ το 2022, ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα συρρικνώθηκαν στα 77 εκατ. ευρώ, έναντι 94 εκατ. ευρώ το 2022.
- Έτσι, ο καθαρός δανεισμός της εταιρείας μεγεθύνθηκε στα 580 εκατ. ευρώ, έναντι 487 εκατ. ευρώ το 2022. Η μετοχή διαπραγματεύεται μόλις 8,5 φορές τα κέρδη του 2023, έναντι 6,5 φορών τα κέρδη του 2022 και 10 φορών του 2021.
Ταυτόχρονα, ο δείκτης EV/EBITDA διαμορφώνεται στις 4,5 φορές, έναντι 4,4 φορών τα EBITDA του 2022. Οι αντίστοιχες ομοειδείς εταιρείες του εξωτερικού διαπραγματεύονται άνω των 6 φορών τα EBITDA του 2024, διαμορφώνοντας μια έκπτωση για την Autohellas υψηλότερη του 30%!
- Χαρακτηριστικό παράδειγμα η γερμανική Sixt, που διαπραγματεύεται στις 6,2 φορές τα εκτιμώμενα EBITDA του 2024 και με τη μερισματική της απόδοση να βρίσκεται περί το 4%. Ταυτόχρονα, ο δείκτης καθαρός δανεισμός προς λειτουργικά κέρδη (EBITDA) αγγίζει τις 2,4 φορές, ενώ ο δείκτης τιμή προς κέρδη ανά μετοχή (P/E) αγγίζει τις 12 φορές, έναντι 8,5 φορών (2023) για την Autohellas.
Τέλος, η διοίκηση θα προτείνει στην τακτική γ.σ. (18 Απριλίου 2024) τη διανομή μερίσματος 0,70 ευρώ ανά μετοχή, ενώ οι μετοχές της Autohellas θα διαπραγματεύονται χωρίς το μέρισμα στις 22 Απριλίου 2024.
- Έτσι, η μερισματική απόδοση της εταιρείας για τη χρήση 2023 διαμορφώνεται στο 5,2%. Παράλληλα, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο όμιλος συμμετέχει με 11,66% στην Aegean Airlines, με τη συμμετοχή αυτή να αποτιμάται στα 130 εκατ. ευρώ περίπου.
![](https://markets.economico.gr/wp-content/uploads/2023/06/icon-new-2.png)
![](https://markets.economico.gr/wp-content/uploads/2023/06/icon-new-2.png)