Μπορεί να είναι δύσκολο να διαχωρίσετε αυτό που είναι πραγματικό από αυτό που είναι ψεύτικο- Αλλά όχι αν ξέρετε τι να ψάξετε

Πώς να εντοπίσετε ψεύτικες διαδικτυακές κριτικές. Εδώ είναι τι μας διδάσκει η έρευνα.

Σας θυμίζει κάτι αυτό;

Έχετε διαβάσει διθυραμβικές κριτικές στο διαδίκτυο για ένα εστιατόριο ή ένα ξενοδοχείο και έχετε κάνει κράτηση. Στη συνέχεια, εμφανίζεστε και αναρωτιέστε αν βρίσκεστε στο ίδιο μέρος που επισκέφθηκαν οι κριτικοί.

Τότε είναι που το καταλαβαίνετε: Ήταν ψεύτικες κριτικές.

Οι ψεύτικες κριτικές αποτελούν ένα μεγάλο ποσοστό του συνόλου των κριτικών εκεί έξω – από 16% έως 40%, σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις. Ορισμένες ψεύτικες κριτικές είναι εγκωμιαστικές από υπαλλήλους, λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης ή ανθρώπους που προσλήφθηκαν για να εκφράσουν ποιητικά το μέρος. Άλλες είναι αρνητικές αναφορές από δυσαρεστημένους πρώην εργαζόμενους ή ανταγωνιστές.

  • Το πρόβλημα είναι τόσο διαδεδομένο που η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου μόλις δημιούργησε έναν νέο κανόνα που θα ζητά αστικές κυρώσεις για τους παραβάτες που πληρώνουν για ψεύτικες κριτικές ή μαρτυρίες. Εν τω μεταξύ, οι πλατφόρμες αναθεώρησης και τα διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία εντείνουν τις προσπάθειές τους για να εξαλείψουν τις ψεύτικες κριτικές πριν εμφανιστούν ποτέ στο διαδίκτυο.

Δεν είναι εύκολο για τους ανθρώπους να διακρίνουν τις πραγματικές από τις ψεύτικες. Ο Shabnam Azimi, αναπληρωτής καθηγητής μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο Loyola του Σικάγο, διεξήγαγε έρευνα που είχε ως στόχο να διαπιστώσει αν οι άνθρωποι είναι καλοί στο να ξεχωρίζουν τις ψεύτικες. «Διαπιστώσαμε ότι συνολικά οι άνθρωποι εντοπίζουν τις πραγματικές κριτικές περίπου στο μισό χρόνο», λέει ο Azimi. «Δεν είμαστε καλύτεροι στην ανίχνευση ψεύδους από την τύχη».

  • Τα καλά νέα είναι ότι οι ερευνητές και οι έμπειροι ταξιδιώτες έχουν βρει μια σειρά από αποτελεσματικές στρατηγικές για τον εντοπισμό των απομιμήσεων. Ακολουθούν μερικές από τις καλύτερες συμβουλές τους.

Ψάξτε για μια φωτογραφία

Ένα διακριτικό γνώρισμα των αμφίβολων αξιολογήσεων: δεν υπάρχουν φωτογραφίες προφίλ.
Ο Lawrence Hoc Nang Fong, αναπληρωτής καθηγητής στη διαχείριση του τουρισμού στο Πανεπιστήμιο του Μακάο, μελέτησε τις κριτικές που το Yelp χαρακτηρίζει ως «μη συνιστώμενες» επειδή, όπως λέει, χτυπούν τον κώδωνα του κινδύνου ως πιθανές απομιμήσεις. (Ένας εκπρόσωπος του Yelp λέει ότι αυτές οι κριτικές δεν είναι απαραίτητα ψεύτικες, αλλά ότι το λογισμικό του Yelp τις καθορίζει ως «λιγότερο αξιόπιστες και χρήσιμες»).

  • Στη μελέτη, «το 46,9% των ψεύτικων κριτικών δεν έχουν φωτογραφίες προφίλ των κριτικών, ενώ το 19,9% των αυθεντικών κριτικών δεν έχουν φωτογραφίες προφίλ», λέει. «Αναζητήστε λοιπόν φωτογραφίες προφίλ για να προσδιορίσετε ποιες κριτικές είναι αληθινές και ποιες όχι». Οι αναγνώστες μπορούν επίσης να κάνουν μια διαδικτυακή αναζήτηση εικόνων στις εικόνες προφίλ για να δουν αν το άτομο είναι όντως αυτό που ισχυρίζεται ότι είναι το προφίλ.

Το «εμείς» μπορεί να είναι προειδοποιητικό σημάδι

Στους απατεώνες που προσλαμβάνονται για να γράφουν ψεύτικες ιστορίες δεν αρέσει να χρησιμοποιούν τη λέξη «εγώ». Σε μια εργασία που δημοσιεύθηκε πέρυσι, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι συγγραφείς ψεύτικων κριτικών αποφεύγουν τη χρήση αντωνυμιών σε πρώτο πρόσωπο-συνώνυμο και επιλέγουν αντ’ αυτού το «εμείς».

  • Γιατί; Ορισμένοι από τους συντάκτες ψεύτικων κριτικών που προσλήφθηκαν για τη μελέτη δήλωσαν ότι χρησιμοποιούν συλλογικές αντωνυμίες για να μοιραστούν τη λογοδοσία με φανταστικούς άλλους (όπως μια υποτιθέμενη οικογένεια) και για να δημιουργήσουν κάποιο ψυχολογικό χώρο μεταξύ αυτών και του υποτιθέμενου αναγνώστη.

Φυσικά, η χρήση του «εγώ» αντί του «εμείς» δεν θα αποκαλύψει πάντα έναν ψεύτικο, αλλά μπορεί να σας βοηθήσει στη διαδικασία λήψης αποφάσεων.

Ελέγξτε το χρονοδιάγραμμα

Το πότε αναρτώνται οι κριτικές μπορεί να είναι ένα άλλο σημαντικό στοιχείο. Συστάδες παρόμοιων δημοσιεύσεων που εμφανίζονται περίπου την ίδια ώρα μπορεί να αποκαλύπτουν μια εκστρατεία προσέλκυσης, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα.

  • Για παράδειγμα, οι εταιρείες μπορεί να αγοράζουν ένα μεγάλο όγκο ψεύτικων κριτικών από ιστότοπους για εργαζόμενους ή να απευθύνονται σε βοηθούς γραφής AI λίγο πριν από ένα σημαντικό γεγονός, όπως ένας μεγάλος μαραθώνιος, όταν γνωρίζουν ότι οι ταξιδιώτες ψάχνουν για κρατήσεις.

Ο Alton Chua, αναπληρωτής καθηγητής στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Nanyang στη Σιγκαπούρη, προτείνει να διαβάζει τις κριτικές που προηγούνται και διαδέχονται κάθε δημοσίευση.

  • «Για παράδειγμα, αν αναρτηθούν αρκετές παρόμοιες κριτικές με σε μεγάλο βαθμό παρόμοια κείμενα και σε κοντινά χρονικά διαστήματα, θα πρέπει να χτυπήσει ο κώδωνας του κινδύνου», λέει ο ερευνητής. Ομοίως, «παρόμοιες εικόνες που χρησιμοποιούνται σε όλες τις κριτικές είναι επίσης ένα αποκαλυπτικό σημάδι μη αυθεντικότητας».

Οι λεπτομέρειες έχουν σημασία

Οι παραπλανητικές κριτικές συχνά δεν περιέχουν πολλές λεπτομέρειες, αλλά είναι γεμάτες με θαυμαστικά, λέξεις με κεφαλαία γράμματα και αόριστες υπερθετικές εκφράσεις όπως «φοβερό» και «απαίσιο», σύμφωνα με την έρευνα.

  • Οι ψεύτικες κριτικές τείνουν επίσης να είναι μικρότερες από τις πραγματικές: Η έρευνα δείχνει ότι οι αυθεντικές κριτικές περιέχουν λιγότερες μακροσκελείς λέξεις, αλλά μεγαλύτερες προτάσεις.

Οι πληρωμένες κριτικές, εν τω μεταξύ, τείνουν να είναι σύντομες τόσο σε λέξεις όσο και σε λεπτομέρειες, καθώς οι συγγραφείς των ψεύτικων κριτικών-φαρμών συνήθως αποζημιώνονται για τον αριθμό των δημοσιεύσεων, όχι απαραίτητα για τη διάρκειά τους, σύμφωνα με τους ειδικούς.

  • Οι πραγματικές κριτικές, από την άλλη πλευρά, έχουν συχνά λεπτομέρειες, όπως ανέκδοτα για ένα ταξίδι ή λεπτομέρειες σχετικά με τα γεύματα που σερβιρίστηκαν στους ανθρώπους.

«Αν η κριτική λέει, «Είναι τόσο όμορφο» και η διατύπωση φαίνεται στακάτο, δεν το αγοράζω», λέει η Meg Nolan, ταξιδιωτικός σύμβουλος της εταιρείας Friend of a Friend Trip Design, με έδρα το West Palm Beach της Φλόριντα.

  • «Από την άλλη πλευρά, αν κάποιος γράψει έξι προτάσεις για το πώς το προσωπικό στο check-in του έδωσε ένα εφεδρικό δωμάτιο για να αλλάξει, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιήσει την πισίνα ενώ περίμενε να είναι έτοιμο το δωμάτιό του, αυτό το επίπεδο λεπτομερειών με οδηγεί να υποθέσω ότι γράφτηκε από έναν πραγματικό επισκέπτη».

Ιδιαίτερα σημαντική, σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου Cornell, είναι η χρήση χωρικών διαμορφώσεων, όπως το πόσο μεγάλο είναι ένα δωμάτιο ή προς ποια κατεύθυνση βλέπει το μπαλκόνι – λεπτομέρειες που οι κριτές πιθανόν να μην γνώριζαν αν δεν είχαν μείνει σε ένα κατάλυμα.

  • Ομοίως, η μελέτη κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η χρήση πολλών συγκεκριμένων και αισθητηριακών εκφράσεων -λέξεων που σχετίζονται με την ακοή, την αφή, τη γεύση, τη μυρωδιά ή την όραση- αποτελεί αξιοπρεπή υποκατάστατο για ειλικρινείς κριτικές.

Ωστόσο, οι ειδικοί προτείνουν ότι μια συγκεκριμένη συγκεκριμένη λεπτομέρεια μπορεί να αποτελεί προειδοποιητικό σημάδι: η χρήση του ονόματος ενός υπαλλήλου. «Είναι πιθανό το ξενοδοχείο ή το εστιατόριο να προσέφερε κάποιο βραβείο για το άτομο που θα έπαιρνε τις περισσότερες κριτικές εκείνη την εβδομάδα», λέει ο Νόλαν, οπότε ο εργαζόμενος μπορεί να ζήτησε από τους ανθρώπους να γράψουν ψεύτικες ανακοινώσεις. «Αγνοήστε τους», λέει ο Nolan.

  • Αν ανησυχείτε για τις κριτικές που δημιουργούνται από τεχνητή νοημοσύνη, μελέτες που έχουν γίνει εσωτερικά από μεγάλες ιστοσελίδες ταξιδιωτικών κριτικών έχουν δείξει ότι το λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης είναι αρκετά κακό στους χωρικούς δείκτες και συχνά στερείται εκείνης της ανθρώπινης σπίθας που είναι γνωστή ως προσωπικότητα. Αλλά να είστε προειδοποιημένοι: Η τεχνητή νοημοσύνη θα βελτιωθεί.

Κάντε διασταυρώσεις

Ένας άλλος τρόπος για να προστατευτείτε από τις ψεύτικες κριτικές είναι να ψάξετε σε διάφορους ιστότοπους για αναφορές του ίδιου ξενοδοχείου, εστιατορίου ή ταξιδιωτικού πράκτορα.

  • Ελέγξτε αν οι κριτικές έχουν απλώς αντιγραφεί και επικολληθεί από τον έναν ιστότοπο στον άλλο («Υποθέτω ότι αυτό είναι ψεύτικο», λέει ο Nolan) και αν είναι συνεπείς.

Τουλάχιστον, οι κριτικές σε όλες τις πλατφόρμες δεν πρέπει να είναι αξιόπιστες αν δεν μπορούν να αποδώσουν σωστά ούτε τα βασικά γεγονότα, όπως το αν ένα κατάλυμα διαθέτει πισίνα ή αν βομβαρδίζεται από το θόρυβο του δρόμου.

Αποφύγετε τα άκρα

Όταν μελετούν τις κριτικές, οι έμπειροι ταξιδιώτες, όπως ο Rahul Mehta, στέλεχος οικονομικών υπηρεσιών και συχνός ταξιδιώτης, συχνά ξεχωρίζουν τα γραπτά ενός και πέντε αστέρων.

  • Συνήθως, οι βαριά ταξιδιώτες όπως ο Mehta λένε ότι τα πέντε αστέρια απλώς επικοινωνούν ότι το μέρος ή η εμπειρία απέδωσε ακριβώς τα αναμενόμενα, τα οποία είναι «το ελάχιστο και όχι πραγματικά σημαντικές πληροφορίες», ενώ το ένα αστέρι μπορεί να είναι μια ακραία περίπτωση ή κάποιος που έχει πρόβλημα με τη ρεσεψιόν. Στη χειρότερη περίπτωση, είναι ψεύτικα- στην καλύτερη περίπτωση, δεν είναι πολύ χρήσιμα.

Ο Mehta λέει ότι δίνει μεγαλύτερη σημασία στις μέτριες κριτικές παρά στις ακραίες. «Ένα ακίνητο που έχει δύο κριτικές πέντε αστέρων έχει μικρότερη βαρύτητα από ένα άλλο ακίνητο που βαθμολογείται με τέσσερα αστέρια από 85 κριτικούς», λέει.

  • Θα ορίσει ένα φίλτρο για να απομονώσει τις κριτικές δύο έως τεσσάρων αστέρων και στη συνέχεια θα διαβάσει μια χούφτα από τις αρνητικές κριτικές. «Οι θετικές επαναλαμβάνουν τα ίδια πράγματα», λέει. «Αυτές που είναι νέες πληροφορίες για μένα είναι οι αρνητικές κριτικές».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ – ΑΠΟΔΟΣΗ 
*

κριτικές

Τατιανή Σάγιεχ

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο