Χειμερινές εκπτώσεις: Χειρότερα από το 2023 για το 55% των επιχειρήσεων

Χειρότερα από τις χειμερινές εκπτώσεις του 2023 κινήθηκαν οι φετινές σύμφωνα με το 55% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν σε σχετική έρευνα της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), ενώ το 48% δήλωσαν από λίγο έως καθόλου ικανοποιημένοι από την πορεία των πωλήσεων στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Μάλιστα 6 στους 10 δηλώνουν την πρόθεση να συνεχίσουν τις εκπτώσεις και μετά το πέρας της επίσημης περιόδου που λήγει την Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου. Τα ευρήματα παρουσίασε ο Διευθυντής του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ, Χαράλαμπος Αράχωβας και ο συντονιστής του Τμήματος Οικονομικής Ανάπτυξης του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και το Πανεπιστήμιο Πειραιά.

Το κύριο ποσοστό έκπτωσης που πραγματοποιήθηκε ήταν μεταξύ 31-40% για το 30%, ενώ το 25% πραγματοποίησε εκπτώσεις από 41-50%, γεγονός που καταδεικνύει τις πιέσεις που υφίστανται στην αγορά και την ανάγκη από πλευράς των καταναλωτών για μεγαλύτερο ύψος προσφορών. Η μεγαλύτερη αγοραστική κίνηση, ενώ παραδοσιακά παρουσιαζόταν τον Ιανουάριο, περίοδο στην οποία βασίζονταν οι έμποροι, πλέον η μετατοπίστηκε στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Φεβρουαρίου, κάτι που παρατηρείται για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια και λόγω των συσσωρευμένων υποχρεώσεων που έπρεπε να καλύψουν οι καταναλωτές έως το τέλος Δεκεμβρίου.

Μεταξύ 11% έως και 20% η μείωση των πωλήσεων στις φετινές εκπτώσεις

Το 45% δήλωσε ότι η μείωση των πωλήσεων στις φετινές εκπτώσεις ήταν μεταξύ 11% έως και 20%, ενώ το 32% απάντησε ότι ήταν ίση ή μικρότερη του 10%. Από τις λίγες επιχειρήσεις που δήλωσαν αύξηση για το 53% η άνοδος ήταν χαμηλότερη του 10%. Ταυτόχρονα σε σχέση με τα ποσοστά εκπτώσεων το 68% απάντησε ότι υιοθέτησε τα ίδια ποσοστά εκπτώσεων σε σχέση με πέρυσι κάτι που δείχνει ότι το εμπόριο βρίσκεται σε παρατεταμένη κρίση.

Η πιο δημοφιλής μέθοδος προώθησης των προϊόντων στη διάρκεια των εκπτώσεων ήταν η παρουσίαση διαφημιστικών στη βιτρίνα του καταστήματος (35%), ενώ το 14% δεν έκαναν καμία προωθητική ενέργεια. Ωστόσο το 13% έκανε διαφημιστική καμπάνια μέσω facebook, καθώς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποκτούν όλο και μεγαλύτερο εκτόπισμα σε αυτό το πεδίο.

Μείωση της εκπτωτικής περιόδου επιθυμούν οι μικρότερες επιχειρήσεις

Στο ερώτημα για τη διάρκεια της εκπτωτικής περιόδου το 51% επιθυμεί να μειωθεί η διάρκεια της εκπτωτικής περιόδου, κάτι στο οποίο απαντά θετικά κυρίως η μερίδα των μικρότερων επιχειρήσεων. Το 51% δήλωσε ότι είναι ενήμερο για τις μικροπιστώσεις, ενώ το 49% δήλωσε ότι δεν έχει γνώση του συγκεκριμένου χρηματοδοτικού μέσου. Από τους ενήμερους για τις μικροπιστώσεις, το 76% ανέφερε ότι δεν έχει πρόθεση χρηματοδότησης μικροπιστώσεων.

Σε ό,τι αφορά τη μεταβολή του τζίρου για το σύνολο του λιανικού εμπορίου, το 2024 προέκυψε ότι αυξήθηκε κατά 2,4% (το σύνολο του λιανικού εμπορίου χωρίς τρόφιμα, οχήματα και καύσιμα κατέγραψε άνοδο 1,8%), ενώ για τις μεγάλες επιχειρήσεις με διπλογραφικά βιβλία αυξήθηκε κατά 5,1% και για τις μικρές επιχειρήσεις με απλογραφικά βιβλία καταγράφηκε μείωση κατά 1,8%. Η αύξηση του 2,4% για το σύνολο της αγοράς δεν υπερβαίνει τον πληθωρισμό ο οποίος το 2024 ήταν στα επίπεδα του 2,7%, κάτι που σημαίνει ότι μειώθηκε η πραγματική κατανάλωση σε ποσότητα προϊόντων.

Σημειώνεται ότι μεγάλο μέρος εκείνων που πραγματοποιούν αγορές μέσω διαδικτύου (6 στους 10 καταναλωτές) αποκτούν προϊόντα μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων, κάτι που ευνοεί τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν καλύτερη τοποθέτηση στην online αγορά.

Στα καλλυντικά η μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων

Από τις επιμέρους κατηγορίες προϊόντων τη μεγαλύτερη αύξηση του τζίρου αποτυπώθηκε στα καλλυντικά και είδη καλλωπισμού με 12%, σε λοιπά είδη που πωλούνται σε υπαίθριους πάγκους και αγορές με 7,9% και στα μεταχειρισμένα είδη σε καταστήματα με 7,7%. Οι ηλεκτρικές συσκευές κατέγραψαν μείωση πωλήσεων κατά 7,9%, κάτι που αποτυπώνει το γεγονός ότι τα νοικοκυριά δεν επιθυμούν να επενδύουν σε διαρκή καταναλωτικά αγαθά μετά τις διαδοχικές κρίσεις που προηγήθηκαν και φαίνεται να σταθεροποιείται ως τάση το προσεχές διάστημα.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο