Τις ενέργειες στις οποίες θα προχωρήσει ο ΔΕΣΦΑ προκειμένου να ανταποκριθεί στις προκλήσεις αλλά και να προλάβει τις εξελίξεις, ανέλυσε στη διάρκεια ενημερωτικής εκδήλωσης η Διοίκηση της εταιρείας. «Ο ρόλος της Ελλάδας και του ΔΕΣΦΑ ως ενεργειακής πύλης στην Ευρώπη είναι όλο και πιο σημαντικός» σημείωσε η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ Μαρία Ρίτα Γκάλι, πριν τα στελέχη της εταιρείας ξεδιπλώσουν το στρατηγικό πλάνο για την επόμενη δεκαετία.
Ο επενδυτικός δρόμος για το 2032
Ο κ. Ιωάννης Χωματάς, Ανώτατος Διευθυντής Ανάπτυξης Υποδομών/Διαχείρισης Έργων του ΔΕΣΦΑ ανέλυσε διεξοδικώς το φιλόδοξο σχέδιο Επενδύσεων Μεγάλης Κλίμακας της εταιρείας με προϋπολογισμό άνω του €1,2 δισ. το οποίο ξεκινά φέτος και έχει ορίζοντα το 2032. Το επενδυτικό περιλαμβάνει 83 έργα, 64 εκ των οποίων αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία έως το τέλος του 2024.
Τα κυριότερα αφορούν τον διπλασιασμό των κλάδων Υψηλής Πίεσης (430 εκατ. ευρώ), προσθέτοντας νέα δυναμικότητα στο σύστημα «Καρπερή-Κομοτηνή» και «Πάτημα-Λιβαδειά» ενώ €28 εκατ. σχετίζονται με έργα αναβάθμισης, συντήρησης, καινοτομίας και R&D, μεταξύ των οποίων:
Έργο πυρόλυσης, Κοιλάδες Η2 Δυτικής Μακεδονίας, Σύστημα Recovery & Recompression System στους Σταθμούς Συμπίεσης. Σημειώνεται πως βασικοί πυλώνες του επενδυτικού οικοδομήματος, σύμφωνα με τον κ. Χωματά, είναι η στρατηγική διασύνδεση του ΕΣΦΑ με άλλα συστήματα, η επέκταση στο σύνολο της χώρας, αλλά κι η αύξηση δυναμικότητας και ασφάλειας εφοδιασμού.
Ενεργειακή μετάβαση με υδρογόνο και βιομεθάνιο
«Προσπαθούμε να προωθήσουμε τα έργα ενεργειακής μετάβασης» σημείωσε η κα Γκάλι, αποκαλύπτοντας ακόμη έναν από τους πυλώνες στους οποίους θα βασιστούν οι νέες επενδύσεις ο οποίος δεν είναι άλλος από την μετάβαση σε πιο καθαρά ενεργειακά συστήματα.
Αναλυτικότερα, όπως έκανε γνωστό ο κ. Νίκος
Κατσής, Διευθυντής Υποδομών του ΔΕΣΦΑ, η εταιρεία προτίθεται να αναπτύξει σταδιακά τις υποδομές της για να αποτελέσει το ελληνικό τμήμα της ευρωπαϊκής ραχοκοκαλιάς μεταφοράς υδρογόνου.
Για την επίτευξη των στόχων ζήτησης υδρογόνου για το 2030 σύμφωνα με σχέδιο REPowerEU, προβλέπονται από την πρωτοβουλία European Hydrogen Backbone πέντε διάδρομοι αγωγών μεγάλης κλίμακας. Ο νέος «αποκλειστικός αγωγός H2» που “βλέπει” ο ΔΕΣΦΑ θα αποτελέσει βασικό μέρος του «Διαδρόμου Ε» που θα συνδέσει περιοχές υψηλού δυναμικού παραγωγής υδρογόνου με αποδέκτες στην Κεντρ. Ευρώπη και τη Ν. Γερμανία.
Παράλληλα, το έργο «Αγωγός H2» υποβλήθηκε στον 6ο κατάλογο PCI και πέρασε την τεχνική αξιολόγηση, καθιστώντας το επιλέξιμο για ένταξη στον προκαταρκτικό κατάλογο. Με προϋπολογισμό 1 δισ. ευρώ, αφορά στην κατασκευή νέου αγωγού μήκους 540 χλμ μόνο για μεταφορά καθαρού υδρογόνου που θα ξεκινά από το νότιο τμήμα της Ελλάδας και θα φτάνει στο σημείο διασύνδεσης του ΕΣΦΑ με τη Βουλγαρία.
Την ίδια στιγμή ο ΔΕΣΦΑ αξιολογεί την ανάπτυξη πιλοτικού προγράμματος βιομεθανίου για σκοπούς ιδίας κατανάλωσης, για κάλυψη των λειτουργικών αναγκών φυσικού αερίου για τους σταθμούς συμπίεσης. Επίσης, σκοπεύει να διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στην αλυσίδα αξίας του CCUS αξιοποιώντας συνέργειες, όπως η συμμετοχή στο έργο Prinos CO2. Το έργο που υποβλήθηκε από την Energean και τον ΔΕΣΦΑ στο πλαίσιο του 6ου καταλόγου PCI της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, πέρασε επίσης την τεχνική αξιολόγηση.

