Διαπραγμάτευση για το νέο τετραετές δημοσιονομικό πλάνο μέχρι και το 2027

Στη δύσκολη φάση κατά την οποία οι νέοι δημοσιονομικοί κανόνες θα περάσουν από τη θεωρία στην πράξη μπαίνει το οικονομικό επιτελείο ξεκινώντας τη διαπραγμάτευση για το νέο τετραετές δημοσιονομικό πλάνο μέχρι και το 2027. 

Ο βασικός στόχος του ελληνικού προγράμματος θα είναι το χρέος να μειωθεί ως ποσοστό του ΑΕΠ από 152,8%, που αναμένεται να φτάσει στο τέλος του χρόνου, κοντά στο 135% στο τέλος του 2028, εφαρμόζοντας τις κατάλληλες πολιτικές και πετυχαίνοντας τους ενδιάμεσους στόχους, που θα συμφωνηθούν με τις Βρυξέλλες με ένα πλαίσιο μεταρρυθμίσεων και επενδύσεων. 

  • Μέχρι στιγμής έχει γίνει γνωστό ότι το βασικό μέγεθος με βάση το οποίο θα κρίνεται η ορθή υλοποίηση του ελληνικού προγράμματος, είναι ότι οι καθαρές πρωτογενείς δαπάνες θα έχουν περιθώριο να αυξάνονται κατά 3% σε μέση ετήσια βάση για όλη τη διάρκεια του μεσοπρόθεσμου προγράμματος.

Η όποια διαπραγμάτευση για το συγκεκριμένο μέγεθος με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα είναι οι διαφορές που θα υπάρχουν μεταξύ των ελληνικών εκτιμήσεων και των αντίστοιχων που θα γίνουν στις Βρυξέλλες. Πηγές κοντά στη διαπραγμάτευση τόνιζαν ότι οι όποιες διαφορές στο τέλος, αν υπάρχουν, θα είναι οριακές της τάξης του 0,05%-0,1%. Ωστόσο δεν θα συμβεί το ίδιο και με τα υπόλοιπα μεγέθη του προγράμματος, τα οποία θα κρίνουν και το συνολικό αποτέλεσμα. 

  • Το πρόβλημα μπορεί να προκύψει για τα έτη 2026 και 2027, οπότε η Κομισιόν προβλέπει ότι η ανάπτυξη θα υποχωρήσει ξαφνικά κάτω από το 2%, ενώ η Ελλάδα προβλέπει ανάπτυξη 2,3% και 2,2% αντίστοιχα. 

Οι καθαρές πρωτογενείς δαπάνες 

  • Μια δεύτερη ανησυχία που αφορά τη διαπραγμάτευση είναι οι διαφορετικές εκτιμήσεις για την πιστοποίηση της αύξησης των πρωτογενών δαπανών. Αν, δηλαδή, οι δαπάνες που θα εμφανίζει η Αθήνα θα γίνονται αποδεκτές και στις Βρυξέλλες.

Πρόκειται για το πρόβλημα που είχε προκύψει πολλές φορές και στις διαπραγματεύσεις κατά τη διάρκεια των μνημονίων και αφορά την αποτίμηση συγκεκριμένων δαπανών, με τις εκτιμήσεις να είχαν διαφορές δισεκατομμυρίων.

  • Ένα δεύτερο θέμα είναι η αποτύπωση των αμυντικών δαπανών, η οποία, εκτός από τις γενικές αρχές, δεν έχει διευκρινιστεί διεξοδικά σε κάποιον οδηγό.

Και σε αυτό το θέμα υπάρχει ανησυχία ότι λόγω της θεσμοθετημένης μεθόδου αποτύπωσης σε δεδουλευμένη βάση (δηλαδή, να καταγράφεται το σύνολο της αξίας του υλικού που παραλαμβάνεται τη χρονιά που παραλαμβάνεται), η Ελλάδα μπορεί να βρίσκεται συνέχεια στα κόκκινασε ό,τι αφορά τον στόχο για αύξηση κατά 3% των δαπανών, παρά τα μαξιλάριαπου δημιουργεί εκ των προτέρων το ελληνικό οικονομικό επιτελείο για το 2024 (περίπου 400 εκατ. ευρώ) με προοπτική να συνεχίσει την ίδια τακτική και το 2025. 

Οι ελπίδες 

Από την άλλη μεριά, το οικονομικό επιτελείο πιστεύει ότι η αντιμετώπιση προς την Ελλάδα θα είναι δίκαια, αφού τα τελευταία 5 χρόνια η Ελλάδα από μαύρο πρόβατο της Ευρώπης έχει μεταμορφωθεί στον πιο καλό μαθητή.

  • Αρμόδιες πηγές του ΥΠΟΙΚ τόνιζαν ότι εκτός από τον ρυθμό ανάπτυξης, ο οποίος ήταν και θα παραμείνει πολλαπλάσιος του μέσου όρου της Ε.Ε., έχει επιδείξει και σημαντικά υψηλές δημοσιονομικές επιδόσεις. Ειδικότερα τονίζουν ότι η οικονομία έχει επιστρέψει ταχύτερα από τις υπόλοιπες χώρες σε υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα, που θα παραμείνουν πάνω από 2% του ΑΕΠ. 

Επίσης, η Ελλάδα όχι μόνο διαπραγματεύτηκε για αναπτυξιακές κοινοτικές πρωτοβουλίες όπως το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, αλλά παραμένει στην πρώτη πεντάδα ανάμεσα στα κράτη μέλη της Ε.Ε. σε ό,τι αφορά την υλοποίηση στόχων και οροσήμων και την απορρόφηση πόρων.

  • Με δεδομένα όλα αυτά, εκτιμάται ότι το ελληνικό πρόγραμμα θα είναι ένα από αυτά που θα συμφωνηθούν και θα εγκριθούν χωρίς προβλήματα από τις Βρυξέλλες.

https://www.capital.gr/oikonomia/3823541/trimini-diapragmateusi-gia-poreia-meiosis-tou-xreous/

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο