Διστακτικοί οι επενδυτές στα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια

χρηματιστήρια

χρηματιστήρια

Με μικρά πρόσημα ολοκλήρωσαν την πρώτη συνεδρίαση της εβδομάδας τα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια, μετά το χθεσινό αποτέλεσμα των γερμανικών εκλογών.

χρηματιστήριο χρηματιστήριο

Οι μετοχές των μεγάλων αμυντικών ευρωπαϊκών εταιρειών, συμπεριλαμβανομένων των Rheinmetall, BAE Systems, Thales, Airbus, και Leonardo SpA, πραγματοποίησαν σημαντικά κέρδη. Η Rheinmetall ηγήθηκε με άνοδο 6,15%, η BAE Systems σημείωσε άνοδο 3,94%, η Thales πραγματοποίησε άνοδο 1,89%, η Airbus άνοδο 2,71% και η Leonardo SpA άνοδο 2%.

Ο μοχλός πίσω από αυτή την ανοδική κίνηση είναι η πρόσφατη νίκη του Φρίντριχ Μερτς στις γερμανικές εκλογές για την πρωθυπουργία. Η νίκη του ερμηνεύτηκε από την αγορά ως πιθανός προάγγελος για αυξημένες αμυντικές δαπάνες στην Ευρώπη. Οι επενδυτές είναι αισιόδοξοι ότι η ηγεσία του Μερτς θα ανοίξει το δρόμο για έναν νέο κυβερνητικό συνασπισμό που είναι πιθανό να υποστηρίξει μια ώθηση στις ευρωπαϊκές δαπάνες όπλων.

Η προσδοκία αυξημένων αμυντικών προϋπολογισμών υπό τη νέα γερμανική διοίκηση έχει δώσει ώθηση στον κλάδο, καθώς οι αμυντικές αποθέματα σε όλη την Ευρώπη ανταποκρίθηκαν θετικά στην πολιτική αλλαγή. Το κλίμα ενισχύθηκε από την ευρύτερη προσδοκία ότι η αύξηση των δαπανών θα ωφελούσε τις αμυντικές εταιρείες, οδηγώντας ενδεχομένως σε αύξηση των παραγγελιών και των εσόδων.

Ενώ η σημερινή κίνηση της αγοράς αντανακλά την αισιοδοξία των επενδυτών μετά τα αποτελέσματα των γερμανικών εκλογών, ο πραγματικός αντίκτυπος στις αμυντικές δαπάνες και η επακόλουθη επίδραση στα αποτελέσματα αυτών των εταιρειών θα εξαρτηθούν από τις πολιτικές που θα θεσπίσει η νέα κυβέρνηση. Ωστόσο, η άμεση ανταπόκριση της αγοράς υποδηλώνει εμπιστοσύνη στις δυνατότητες ανάπτυξης στον αμυντικό τομέα.

Καθώς η κατάσταση εξελίσσεται, οι επενδυτές θα παρακολουθούν στενά τις ενέργειες της νέας γερμανικής ηγεσίας και τις κυματιστικές επιπτώσεις στις αμυντικές δαπάνες σε όλη την Ευρώπη. Η τρέχουσα άνοδος των αποθεμάτων στον τομέα της άμυνας χρησιμεύει ως πρώιμος δείκτης των προσδοκιών της αγοράς, με τον κλάδο να παραμείνει πιθανόν στο επίκεντρο καθώς εξελίσσονται περαιτέρω πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις.

Μεγάλες απώλειες για την μετοχή της B&M μετά την ανακοίνωση αποχώρησης του CEO

Στάσιμο παρέμεινε το επιχειρηματικό ηθικό τον Φεβρουάριο στην Γερμανία

Σε υψηλό ενός μηνός το ευρώ-Που στρέφουν την προσοχή τους οι επενδυτές μετά το αποτέλεσμα των γερμανικών εκλογών

Η ΕΕ αναζητά τρόπους για την κατάσχεση των παγωμένων ρωσικών assets ύψους $280 δισ.

ΕΕ: Στα €28 δισ. το πλήγμα από τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο (γραφήματα)

Στα κυριότερα μακροοικονομικά νέα:

Στην Γερμανία, ο δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών για τον μήνα Φεβρουάριο ανήλθε στις 85,4 μονάδες έναντι εκτιμήσεων των οικονομολόγων για 85,2 μονάδες και 84,2 μονάδων τον προηγούμενο μήνα. Ο δείκτης Τρέχουσας Κατάστασης για τον μήνα Φεβρουάριο ανήλθε στις 85,0 μονάδες έναντι εκτιμήσεων των οικονομολόγων για 86,5 μονάδες και 86,1 μονάδων τον προηγούμενο μήνα. Τέλος,ο δείκτης Επιχειρηματικού Κλίματος για τον μήνα Φεβρουάριο ανήλθε στις 85,2 μονάδες έναντι εκτιμήσεων των οικονομολόγων για 85,9 μονάδες και 85,1 μονάδων τον προηγούμενο μήνα.

Στην ευρωζώνη, ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή για τον μήνα Ιανουάριο υποχώρησε στο 0,3% (σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των οικονομολόγων) και αύξησης 0,4% τον προηγούμενο μήνα, ενώ σε ετήσια βάση ενισχύθηκε 2,5% (σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των οικονομολόγων) και αύξησης 2,4% το προηγούμενο έτος. Τέλος, ο Δομικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή για τον μήνα Ιανουάριο σε ετήσια βάση κατέγραψε αύξηση 2,7% (σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των οικονομολόγων) και αύξησης 2,7% το προηγούμενο έτος.

Ο δείκτης Stoxx 600 έκλεισε στις 553,28 μονάδες με .πτώση 0,10%.

Στην Φρανκφούρτη ο δείκτης DAX έκλεισε στις 22.422,87 μονάδες με άνοδο 0,71%, με το σήμα να παραμένει σε strong buy, και με την στήριξη να βρίσκεται στις 20.433 μονάδες και την επόμενη στις 19.854 μονάδες.

χρηματιστήρια

Μεγαλύτερη άνοδος

μετοχές

Μεγαλύτερη πτώση

μετοχές

Στο Λονδίνο ο δείκτης FTSE 100 έκλεισε στις 8.658,31 μονάδες με οριακές απώλειες 0,01%, με το σήμα να διατηρείται σε neutral, και με την στήριξη να βρίσκεται στις 8.440 μονάδες και την επόμενη στις 8.367 μονάδες.

χρηματιστήρια

Μεγαλύτερη άνοδος

μετοχές

Μεγαλύτερη πτώση

μετοχές

Στο Παρίσι ο δείκτης CAC 40 έκλεισε στις 8.089,64 μονάδες με πτώση 0,80%, με το σήμα να παραμένει σε strong buy, και με την αντίσταση να βρίσκεται στις 8.213 μονάδες και την στήριξη στις 7.966 μονάδες.

χρηματιστήρια

Μεγαλύτερη άνοδος

μετοχές

Μεγαλύτερη πτώση

μετοχές

Recommendations

H&M: RBC analyst Richard Chamberlain maintains his Neutral opinion on the stock. The target price is reduced from SEK 160 to SEK 155.

Nestle: Already positive, the research from RBC and its analyst James Edwardes Jones still consider the stock as a Buy opportunity.

Renault: Romain Gourvil from Berenberg retains his positive opinion on the stock with a Buy rating. No major update to the target price set at EUR 57 compared to EUR 58.

TeamViewer: Initially Neutral on the company, Berenberg’s analyst Gustav Froberg maintained his recommendation. The target price is revised upwards from EUR 14 to EUR 13.

Rheinmetall: UBS upgrades his rating from Neutral to Buy. The target price is being increased from EUR 924 to EUR 1208.

Εταιρικά νέα

Dutch technology investor Prosus (OTC:PROSF) said on Monday it intends to buy Just Eat Takewaway.com to create a “European tech champion” of food delivery.

It plans to acquire the company’s entire share capital for 4.1 billion euros ($4.31 billion) in an all-cash public offer on the Amsterdam exchange.

Prosus, majority-owned by South Africa’s Naspers, is offering 20.30 euros per share. The offer is unanimously supported by Just Eat’s management and supervisory board.

Prosus already holds a 28% stake in leading global food delivery company Delivery Hero.


As Stellantis (NYSE:STLA) chairman John Elkann interviews CEO candidates, deciding how many of the automaker’s 14 brands have a viable future is a significant priority.

The French-Italian company’s sprawling portfolio – the largest among its peers, which mostly focus on one or two brands – reflects its origins in a 2021 merger of Fiat-Chrysler and Peugeot (OTC:PUGOY) owner PSA. Shrinking it could reduce complexity and allow some marketing, development and sales functions to be merged.

But each brand – from bestsellers like Jeep, Ram and Peugeot to struggling DS, Lancia and Alfa Romeo – has its fans, making which to drop a difficult choice.

In Europe, for example, where Stellantis is the second-largest carmaker after Volkswagen (ETR:VOWG_p), its top-selling Peugeot marque had a market share of just 4.9% last year, or eighth position overall.

Low consumer recognition of the Stellantis corporate name, unlike rivals such as VW or Toyota (NYSE:TM), is another handicap.

A source familiar with Elkann’s thinking told Reuters the topic was a priority, and that any applicant for chief executive without an idea about the brands “is not the right candidate”.

Former CEO Carlos Tavares often said traditional automakers faced a “Darwinian era” where the weakest would fail – while insisting all Stellantis’ brands had a future.

When Tavares was forced out in December, Elkann moved fast to rebuild investor confidence hurt by slumping sales and profit margins in the U.S. market, traditionally its most profitable, with the Jeep, Ram, Chrysler and Dodge brands.

The world’s fourth-largest carmaker globally by sales has performed less well in Europe, while it closed a Jeep-making joint-venture in China almost three years ago and has no plans to push for a relaunch as opportunities there recede.

The new CEO must “be ready to take strong decisions”, said Fabio Caldato of Acomea SGR, which owns Stellantis shares.

“If I am not thinking with my heart, but as an investor, I would see it as very positive that the new CEO is determined to review the brand portfolio,” he said.

Brands seen by analysts as vulnerable to a portfolio reshuffle include premium marques Alfa Romeo, DS and Lancia. Dodge and Chrysler are seen as survivors despite a less than stellar performance, as they have U.S. driver recognition and appeal to specific market segments.

Automakers have traditionally dropped famous brands only reluctantly, as when GM axed Saturn and Pontiac and Ford (NYSE:F) its Mercury nameplate during the late 2000s recession.

In a statement to Reuters, Stellantis said each of its brands had plans for new products and that recent organizational changes were aimed at supporting them.

“Stellantis is focused on providing even more choices to its customers, leveraging on the deep history and strong identities of its 14 brands,” it said.

“MAGIC WAND”

A Stellantis source said the portfolio’s problems are known internally, but that individual brands’ popularity in particular countries or segments meant it was not obvious which to cut.

Jeep and Ram are Stellantis’ U.S. best sellers, while Chrysler – now largely confined to the Pacifica minivan – and Dodge sold less than 150,000 units apiece in the country last year. Dodge’s product lineup has dwindled to one muscle car, the Charger, along with a sporty crossover and one SUV.

Jeep accounted for at least 15% of Stellantis’ global sales in 2024, according to Reuters calculations, and Chrysler and Dodge around 3% each.

“If I were to have a magic wand … I’d probably say Jeep should absorb Chrysler and Ram should absorb Dodge,” said Erin Keating of research firm Cox Automotive.

But you’re not saving a ton of money,” she added, as the four “each have their own brand equity”, complement each other in terms of range and share the same dealers.

Stellantis was fifth in the U.S. market by sales last year, with an overall share of 8.1%, losing the No. 4 spot to Honda (NYSE:HMC) after price rises cost it clients, leading to the shock profit warning that precipitated Tavares’ exit. Jeep ranked 11th as a single brand, with a market share just below 4%.

Keating said the company’s focus now should be getting pricing back into line with what customers are willing to pay, a view also expressed by U.S. dealers.

“Let’s figure out a way to build those iconic brands back,” said David Kelleher, who has a Chrysler-Dodge-Jeep-Ram store outside Philadelphia.

EUROPEAN CHALLENGE

Europe, where Stellantis – slow to electrify – faces stringent carbon emissions rules and more Chinese competition, could be a bigger challenge.

“It would be a problem if Stellantis closed brands,” said dealership owner Tony Fassina, who sells Fiats and Alfa Romeos in Milan. “It would mean losing sales for sure.”

Marco Santino at consultancy Oliver Wyman said Stellantis marques such as Peugeot and Opel overlap in Europe’s mass-market segment, while it is struggling in the premium market.

Europe-focused Alfa Romeo, Lancia and DS each took only a 0.3% market share in the region in 2024, far behind rivals including Audi and BMW (ETR:BMWG). In comparison, Peugeot made up a fifth of the company’s global sales.

Alfa could become a niche sport brand as the fanbase for its cars ages, Santino suggested. Any broad repositioning to revive the premium marque “you need to do … from scratch”.

Stellantis aims to launch about 20 new or updated models between late 2024 and 2025, mostly EVs and hybrids including the Citroen C3, expected to be the most affordable European-made EV.

Its JV with Leapmotor (HK:9863), sometimes described as Stellantis’ 15th brand, under which it can sell, import and manufacture Leapmotor’s EV models outside China, could be a further boost to electrification.

Fiat (BIT:STLAM), Stellantis’ global bestseller, is popular in emerging markets such as Brazil or Turkey, and in the European city car segment with the 500 model. It could be focused on affordable models, Santino said, while another brand could shift to focus on Evs.

“Markets are changing fast and less predictably than we thought,” Santino said. “Maybe not yet, but within a few years, the time will be ripe for Stellantis to close some brands.”

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο