Εισαγωγή «φόρου» στην ναυτιλία για τις εκπομπές άνθρακα

δασμούς

εκπομπών

Δύο εβδομάδες συνομιλιών στο ναυτιλιακό πρακτορείο των Ηνωμένων Εθνών ολοκληρώθηκαν στο Λονδίνο την Παρασκευή, με μια σαφή πλειοψηφία των χωρών να εμφανίζονται υπέρ της εισαγωγής της πρώτης παγκόσμιας εισφοράς εκπομπών.

Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός πραγματοποίησε τον τελευταίο γύρο διαπραγματεύσεων για να συζητήσει πώς να προχωρήσει η ρύθμιση του κλίματος της ναυτιλιακής βιομηχανίας, η οποία αντιπροσωπεύει περίπου το 3% των παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα.

Τριάντα τέσσερις χώρες από κράτη υψηλού και χαμηλού εισοδήματος εξέφρασαν την υποστήριξή τους σε μια καθολική τιμή αερίων του θερμοκηπίου, αντανακλώντας μια σημαντική ανάκαμψη της υποστήριξης από τον τελευταίο γύρο συνομιλιών το 2023.

Οι ακτιβιστές απέδωσαν την οικοδόμηση δυναμικής για την πολιτική στην υποστήριξη από τα νησιωτικά κράτη της Καραϊβικής και δήλωσαν ότι τώρα φαίνεται πιθανό ότι το μέτρο θα υιοθετηθεί από τον ΙΜΟ το επόμενο έτος.

Ο τελευταίος γύρος συνομιλιών σηματοδότησε την πρώτη σύμβαση του ΙΜΟ από τότε που τα ναυτιλιακά έθνη συμφώνησαν σε μια νέα στρατηγική για τα αέρια του θερμοκηπίου τον Ιούλιο του περασμένου έτους. Η αναθεωρημένη πολιτική, που υποστηρίζεται από 175 χώρες, στοχεύει στη μείωση των εκπομπών της ναυτιλίας κατά 30% έως το 2030, κατά τουλάχιστον 70% έως το 2040 και στην επίτευξη καθαρού μηδενικού ισοζυγίου έως τα μέσα του αιώνα.

Στο πλαίσιο αυτής της συμφωνίας, ο IMO συμφώνησε να εφαρμόσει κάποια μορφή τιμής εκπομπών το 2025, επιδιώκοντας να συμβάλει στη γεφύρωση του χάσματος τιμών μεταξύ ορυκτών καυσίμων και πράσινης ενέργειας και να χρησιμοποιήσει τα έσοδα που παράγονται για τη χρηματοδότηση μιας δίκαιης μετάβασης.

Ωστόσο, υπάρχουν και άλλες προτάσεις για την ενσωμάτωση μιας ενδεχόμενης εισφοράς ως μέρος άλλων μέτρων. Τουλάχιστον 14 χώρες εξακολουθούν να ευνοούν αυτή την προσέγγιση.

«Ο ΟΗΕ βρίσκεται στα πρόθυρα της υιοθέτησης της πρώτης παγκόσμιας τιμής εκπομπών στον κόσμο, αλλά η πολιτική θα είναι τόσο επιτυχημένη όσο την κάνουν οι χώρες», δήλωσε η Sandra Chiri, διευθύντρια διεθνούς εμβέλειας για τις εκπομπές στη ναυτιλία στο Ocean Conservancy, μια ομάδα υπεράσπισης με έδρα τις ΗΠΑ.

«Οι συνομιλίες του Μαρτίου στον ΙΜΟ μας έδωσαν την ελπίδα ότι μια σαφής πλειοψηφία χωρών – εκείνες στην Καραϊβική, τον Ειρηνικό, την Αφρική, αλλά και την ΕΕ και τον Καναδά – έχουν δει την τεράστια ευκαιρία τιμολόγησης των εκπομπών της ναυτιλίας για την καθαρή μετάβαση της βιομηχανίας και για να διασφαλιστεί ότι όλες οι αναπτυσσόμενες χώρες αποτελούν μέρος και επωφελούνται από αυτήν».

Ο Chiri ανέφερε σε δήλωσή του ότι ήταν «λυπηρό το γεγονός ότι μια μικρή αλλά επίμονη μειοψηφία» προσπάθησε να αποδυναμώσει την πρόταση.

Απαλλαγή της ναυτιλίας από τις εκπομπές άνθρακα

Ο ναυτιλιακός τομέας, ο οποίος μεταφέρει περισσότερο από το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, θεωρείται ως μία από τις πιο δύσκολες βιομηχανίες για την απαλλαγή από τον άνθρακα, εν μέρει λόγω των τεράστιων ποσοτήτων βρώμικων ορυκτών καυσίμων που καίνε τα πλοία κάθε χρόνο.

Μερικοί από τους μεγαλύτερους υποστηρικτές ενός παγκόσμιου τέλους εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στη ναυτιλιακή βιομηχανία περιλαμβάνουν νησιωτικά κράτη του Ειρηνικού, όπως τα Φίτζι, τα νησιά Μάρσαλ και το Βανουάτου, και νησιωτικά κράτη της Καραϊβικής, συμπεριλαμβανομένων των Μπαρμπάντος, της Τζαμάικα και της Γρενάδας.

Μια πρόταση που υποβλήθηκε από το Μπελίζ και ορισμένα νησιωτικά κράτη του Ειρηνικού στις συνομιλίες ζήτησε εισφορά 150 δολαρίων ανά τόνο άνθρακα, η οποία σύμφωνα με τους ακτιβιστές είναι η «πιο φιλόδοξη πρόταση στο τραπέζι».

Άλλες προτάσεις περιλαμβάνουν μια ώθηση για να συνδυαστεί μια τιμή για τις εκπομπές της ναυτιλίας με ένα διεθνές πρότυπο εκπομπών για τα ναυτιλιακά καύσιμα.

«Οι διαπραγματεύσεις αυτής της εβδομάδας στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό ήταν επιτυχείς στην προώθηση των συνομιλιών για το παγκόσμιο εμπόριο που είναι ανθεκτικό στην κλιματική αλλαγή», δήλωσε ο Πάνος Σπηλιώτης, ανώτερος διευθυντής μεταφορών της ΕΕ για την παγκόσμια ναυτιλία στο Ταμείο Περιβαλλοντικής Άμυνας.

«Με την αυξανόμενη υποστήριξη για μια καθολική τιμή αερίων θερμοκηπίου, οι εκπρόσωποι των χωρών πρέπει τώρα να αναπτύξουν τις σωστές λεπτομέρειες πολιτικής για να δώσουν κίνητρα για την απαλλαγή της ναυτιλίας από τον άνθρακα».

Οι αντιπρόσωποι στον ΙΜΟ αναμένεται να πραγματοποιήσουν συνομιλίες το φθινόπωρο.

πηγή:www.cnbc.com

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο