Εκπομπές από ιδιωτικά τζετ εκτοξεύονται σχεδόν κατά 50% σε τέσσερα χρόνια

Μεγάλη χρήση αεροπορικών «ταξί» για μεγάλες εκδηλώσεις όπως το Παγκόσμιο Κύπελλο, το Νταβός - και οι σύνοδοι κορυφής για το κλίμα, διαπιστώνει μελέτη

Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα ιδιωτικά τζετ εκτοξεύτηκαν σχεδόν κατά 50% μέσα σε τέσσερα χρόνια, σύμφωνα με έρευνα, λόγω της μετατόπισης των ταξιδιωτικών συνηθειών των πλουσίων μετά την πανδημία, συμπεριλαμβανομένου του μεγάλου αριθμού πτήσεων για την εξυπηρέτηση μεγάλων παγκόσμιων εκδηλώσεων. Οι πιο συχνοί ιδιώτες αεροπόροι δημιούργησαν ετήσιες εκπομπές που ήταν εκατοντάδες φορές μεγαλύτερες από το συνολικό αποτύπωμα άνθρακα του μέσου ανθρώπου, σύμφωνα με τη μελέτη για περισσότερα από 25.000 αεροσκάφη μεταξύ 2019 και 2023. 

Η έρευνα, που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη στο περιοδικό Communications Earth & Environment, υπογραμμίζει τις εκατοντάδες πτήσεις από και προς διεθνείς συγκεντρώσεις υψηλού προφίλ – συμπεριλαμβανομένων των συνόδων κορυφής του ΟΗΕ COP για το κλίμα, όπου οι χώρες πιέζουν για τον περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Η μεγάλη αύξηση θα αφορά τους αξιωματούχους που ετοιμάζονται να συγκεντρωθούν στο Αζερμπαϊτζάν για τη διάσκεψη COP29 για το κλίμα την επόμενη εβδομάδα. Τα ευρήματα υπογράμμισαν τη διαρκή άνθηση του τομέα, αφού οι πλούσιοι χρήστες στράφηκαν στην ιδιωτική αεροπορία για να συνεχίσουν τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων, όταν το Covid επέβαλε λουκέτα σε όλο τον κόσμο. 

Έδειξαν επίσης μια «θεμελιώδη περιφρόνηση της κλιματικής αλλαγής στην κορυφή της κοινωνίας», δήλωσε ο Stefan Gössling, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και καθηγητής στη σχολή επιχειρήσεων και οικονομικών του Πανεπιστημίου Linnaeus της Σουηδίας. «Τα ιδιωτικά αεροσκάφη χρησιμοποιούνται σε πολλές περιπτώσεις ως ταξί, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η κλιματική επίπτωση», πρόσθεσε. «Ο ευρύτερος πληθυσμός δεν θα καταλάβει γιατί θα πρέπει να μειώσει τις εκπομπές, αν η κορυφή δεν ρυθμίζεται – ή δεν δίνει το παράδειγμα». 

Ο Gössling και οι συνεργάτες του εξέτασαν δεδομένα παρακολούθησης από 18.655.789 ιδιωτικές πτήσεις από 25.993 εγγεγραμμένα ιδιωτικά αεροσκάφη τύπου τζετ μεταξύ 2019 και 2023, που αντιπροσωπεύουν τη συντριπτική πλειονότητα της δραστηριότητας του τομέα. Υπολόγισαν τις εκπομπές CO₂ κάθε πτήσης χρησιμοποιώντας τα διαφημισμένα ποσοστά κατανάλωσης καυσίμων για κάθε αεροσκάφος. Οι ερευνητές υπολόγισαν ότι οι πτήσεις παρήγαγαν 15,6 εκατ. τόνους CO₂ σε άμεσες εκπομπές το 2023. Αυτό αντιπροσώπευε αύξηση κατά 46% σε σχέση με τον αριθμό του 2019 και αντιστοιχούσε περίπου στο 1,8% των συνολικών εκπομπών από τις εμπορικές αερομεταφορές πέρυσι. Το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου του 2022 στο Κατάρ συνδέθηκε με 1.846 πτήσεις, το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στην Ελβετία πέρυσι με 660 και η διάσκεψη COP28 στα ΗΑΕ με 291 πτήσεις. 

Οι υψηλότεροι μεμονωμένοι εκπέμποντες -με βάση την ανάλυση των αριθμών νηολόγησης αεροσκαφών- παρήγαγαν πάνω από 500 φορές περισσότερο CO₂ από τις πτήσεις από ό,τι ο συνολικός παγκόσμιος μέσος όρος εκπομπών ανά άτομο, με βάση τα στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας για το 2020, διαπίστωσαν οι ερευνητές. Πολλοί πλούσιοι ιδιώτες συνέχισαν να χρησιμοποιούν ιδιωτικά τζετ μετά το τέλος της πανδημίας, προσελκυόμενοι από την ιδιωτικότητα, την εξατομικευμένη εξυπηρέτηση και την ευκολία. Η άνοδος των εταιρειών που προσφέρουν κλασματική ιδιοκτησία ή κρατήσεις σε πτήσεις επανατοποθέτησης με «κενό πόδι» έχουν επίσης καταστήσει τη βιομηχανία πιο προσιτή. 

Το 2023 θα πραγματοποιηθούν 5,1 εκατ. ιδιωτικές πτήσεις, 15 τοις εκατό περισσότερες από ό,τι το 2019, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας συμβούλων αερομεταφορών WingX. Ορισμένα τμήματα του κλάδου έχουν προσπαθήσει να γίνουν πιο βιώσιμα, κυρίως προσφέροντας στους πελάτες αντισταθμίσεις άνθρακα ή καθαρότερα «βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα» στις πτήσεις τους.

Η Victor, μια εταιρεία τσάρτερ ιδιωτικών τζετ με έδρα το Άμπου Ντάμπι, δήλωσε ότι περισσότεροι από 500 πελάτες επέλεξαν να προσθέσουν επιπλέον 1.000 λίρες στους λογαριασμούς τους προκειμένου να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων των πτήσεών τους χρησιμοποιώντας κάποια καθαρότερα καύσιμα. Παρόλο που τα αεροπορικά ταξίδια δεν αποτελούν τη μεγαλύτερη πηγή ρύπανσης, αντιπροσωπεύοντας το 3% των παγκόσμιων εκπομπών, οι περιβαλλοντικές ομάδες έχουν ζητήσει τα ιδιωτικά τζετ να αντιμετωπίσουν πολύ βαρύτερη φορολογία. Τα καύσιμα που χρησιμοποιούνται στις ιδιωτικές αερομεταφορές είναι γενικά αφορολόγητα σε όλο τον κόσμο. 

Το Ηνωμένο Βασίλειο ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα στον προϋπολογισμό του υψηλότερους φόρους για ορισμένες πτήσεις ιδιωτικών τζετ, κάτι που, σύμφωνα με τη βιομηχανία, δεν θα αποτρέψει τους ιπτάμενους. Ο Gössling ζήτησε να «ρυθμιστεί ο τομέας ώστε να αναπτυχθεί με χαμηλότερους ρυθμούς», όπως με την αύξηση των τελών προσγείωσης για να αποθαρρυνθούν τόσο οι μικρότερες πτήσεις όσο και οι πτήσεις χωρίς επιβάτες σε αεροδρόμια όπου τα τέλη είναι χαμηλότερα. 

Οι εκπομπές των ιδιωτικών αερομεταφορών θα ήταν πιθανώς δύο ή τρεις φορές υψηλότερες εάν λαμβάνονταν υπόψη άλλα αέρια του θερμοκηπίου, δήλωσε ο Felix Creutzig, επικεφαλής ομάδας στο ερευνητικό ινστιτούτο Mercator Research Institute on Global Commons and Climate Change με έδρα το Βερολίνο. Ζητώντας μεγαλύτερη ρύθμιση του τομέα, είπε ότι «οι υπερπλούσιοι ιδιώτες αποτελούν πρότυπα και οι επιλογές τους έχουν σημασία πέρα από το ατομικό τους αποτύπωμα».

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο