Η Έρευνα Ηλεκτρονικού Εμπορίου 2025 που διεξήχθη από τον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A.) & το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN), ρίχνει φως στον τρόπο που συμπεριφέρονται οι καταναλωτές στο ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα.
Σημείο-κλειδί στην έρευνα αποτελεί ο διαχωρισμός των ερωτηθέντων σε «Γενικό Πληθυσμό», δηλαδή ανθρώπους που πραγματοποιούν αγορές σπάνια από το διαδίκτυο, και σε «Ώριμους Χρήστες», δηλαδή ανθρώπους που κάνουν ηλεκτρονικές αγορές συχνά ή πολύ συχνά.
Επίσης, εξετάζει παράγοντες εμπιστοσύνης, τρόπους πληρωμής και παράδοσης, καθώς και τον ρόλο των Social Media και των διαφημίσεων στις αγοραστικές αποφάσεις.
Η έρευνα διενεργήθηκε με ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο που αποτελούταν από 33 ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, σε δείγμα 800 online αγοραστών που προέρχονται από την Ελλάδα.
Τα ευρήματα της έρευνας είναι πολύτιμα για τα ηλεκτρονικά καταστήματα, καθώς τους παρέχουν χρήσιμες πληροφορίες για να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, να αυξήσουν τις πωλήσεις τους, να προσελκύσουν νέους πελάτες και να διατηρήσουν τους ήδη υπάρχοντες.
Η σημασία του omnichannel για το ηλεκτρονικό εμπόριο
Η έρευνα μαρτυρά πως 8 στους 10 αγοραστές έχουν ψάξει νωρίτερα πληροφορία για το προϊόν ή την υπηρεσία σε φυσικό κατάστημα για πάνω από τις μισές αγορές που πραγματοποιούν ηλεκτρονικά.
Ακόμη, 7 στους 10 αγοραστές δηλώνουν ότι για πάνω από τις μισές αγορές που πραγματοποιούν σε φυσικό κατάστημα, έχουν ψάξει νωρίτερα πληροφορία για το προϊόν ή την υπηρεσία σε ηλεκτρονικό κατάστημα.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Visa και του Ινστιτούτου της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες (56%) συνδυάζουν αγορές τόσο από το διαδίκτυο όσο και στα φυσικά καταστήματα.
Ταυτόχρονα, παρατηρείται ισχυρή προτίμηση για αγορές από ελληνικά e-shops κατά 84,4%, ενώ ένας στους δύο online αγοραστές δηλώνει ότι έχει πραγματοποιήσει πάνω από τις μισές αγορές του μέσα από σελίδες σύγκρισης τιμών και marketplaces, όπως είναι το Skroutz.
Σύμφωνα με τον Πάνο Πατρωνίδη, Chief Commercial Officer στα Funky Buddha, το 1/3 του τζίρου από τις ηλεκτρονικές αγορές της εταιρείας προέρχονται από marketplaces.
Τα στοιχεία αυτά μαρτυρούν τη σημασία που έχει για ένα κατάστημα να παρέχει μια «βεντάλια» επιλογών στον καταναλωτή, ώστε να μπορέσει να τον προσελκύσει και να κερδίσει την εμπιστοσύνη του.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Πατρωνίδης, είναι μεγάλης σημασίας η χρήση του omnichannel (= όλα τα κανάλια), κάτι που παρέχει ομοιόμορφη και συνεπή χρηστική εμπειρία για τους πελάτες μιας εταιρείας σε όλα τα διαθέσιμα κανάλια πωλήσεων και marketing.
Όσον αφορά στις κατηγορίες, οι πιο δημοφιλείς στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι: «Διαμονή σε καταλύματα (ξενοδοχεία κλπ.)», «Παραγγελία έτοιμου φαγητού», «Ταξιδιωτικές υπηρεσίες (εισιτήρια, ενοικίαση αυτοκινήτου κλπ.)», «Είδη ένδυσης και υπόδησης» και «Εισιτήρια για εκδηλώσεις (συναυλίες, θέατρα κλπ.)». Λιγότερο δημοφιλείς κατηγορίες είναι το e-gambling, τα βρεφικά/ παιδικά είδη και τα κοσμήματα/ρολόγια.
Η εμπιστοσύνη αποτελεί τον βασικό παράγοντα αγορών
Η εμπιστοσύνη των online καταναλωτών έχει αυξηθεί σημαντικά και ένας από τους σημαντικούς παράγοντες είναι η μείωση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν στην παραλαβή των προϊόντων.
Βασικά κριτήρια εμπιστοσύνης για τους Ώριμους Καταναλωτές αποτελεί το εύχρηστο και καλοσχεδιασμένο site (85%), η άμεση εξυπηρέτηση κατά τη διάρκεια της αγοράς αλλά και μετά (82%) και οι καλές κριτικές (72%). Για τον Γενικό Πληθυσμό, το εύχρηστο interface αποτελεί επίσης προτεραιότητα (72,8%), ενώ ακολουθεί το να είναι γνωστή η εταιρεία (68,3%) και οι καλές κριτικές στο ίντερνετ (65,5%).
Το 55% των συμμετεχόντων δήλωσε πως δεν θα αγόραζε από ένα κατάστημα αν δεν πληροί τα κριτήρια εμπιστοσύνης, ακόμα και αν έχει χαμηλότερες τιμές. Ακόμη μερικά σημαντικά κριτήρια είναι η ύπαρξη τηλεφωνικού κέντρου, η φήμη/αξιοπιστία, η εύκολη επικοινωνία, η ύπαρξη σήματος αξιοπιστίας, η ασφαλής πύλη πληρωμών και η δυνατότητα επιστροφής προϊόντος.
Για αυτό, οι ασφαλείς πύλες πληρωμών, η δυνατότητα επιστροφής προϊόντων και η εύκολη επικοινωνία είναι κρίσιμα στοιχεία για την εξέλιξη ενός ψηφιακού καταστήματος.
BusinessVoice.gr

