Ο λιανοπωλητής ηλεκτρονικού εμπορίου JD (NASDAQ:JD).com πρέπει να πείσει τους επενδυτές για τη σημασία του εν μέσω μιας στάσιμης κινεζικής αγοράς ηλεκτρονικού εμπορίου, επιθετικού πολέμου τιμών και τώρα, της αποχώρησης της Walmart (NYSE:WMT), του μεγαλύτερου μετόχου της.
Η Walmart ανακοίνωσε αυτή την εβδομάδα την πλήρη έξοδο από την πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου με έδρα το Πεκίνο, πουλώντας το μερίδιό της ύψους 3,74 δισεκατομμυρίων δολαρίων, το οποίο προκάλεσε πτώση 10% στην τιμή της μετοχής της και έθεσε ερωτήματα σχετικά με την ικανότητα της JD.com να αντέξει το μεταβαλλόμενο τοπίο.
Πριν από μια δεκαετία, ο ιδρυτής Richard Liu έπεισε τους επενδυτές ότι η εταιρεία θα μπορούσε να αναλάβει την Alibaba, τον μεγαλύτερο αντίπαλό της με το δικό του επιχειρηματικό μοντέλο, συγκεντρώνοντας 1,8 δισεκατομμύρια δολάρια, σε αυτό που ήταν τότε η μεγαλύτερη IPO από κινεζική εταιρεία στις ΗΠΑ.
Το 2014, Alibaba ήταν κυρίαρχη δύναμη στη νεοσύστατη αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου της Κίνας με σχεδόν 80% μερίδιο αγοράς.
Λειτουργώντας στη σκιά του Alibaba, το οποίο βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στα έσοδα από διαφημίσεις και τις αμοιβές από προμηθευτές που κερδίζονται από τη διευκόλυνση των πωλήσεων, η JD.com είχε μια διαφορετική αλλά ελκυστική προσέγγιση.
Το επιχειρηματικό της μοντέλο, το οποίο περιλαμβάνει απευθείας πωλήσεις σε αγοραστές και μεγάλες επενδύσεις σε αλυσίδες εφοδιασμού και logistics, επέτρεψε στην εταιρεία να διπλασιάσει σχεδόν το μερίδιο αγοράς της από 14% πριν από μια δεκαετία σε 27% το 2023.
Η πρώιμη στρατηγική της JD να πωλεί απευθείας στους καταναλωτές και να παραδίδει προϊόντα μέσω του δικού της εκτεταμένου δικτύου logistics συνέβαλε στη δημιουργία εμπιστοσύνης στους καταναλωτές που ήταν – εκείνη την εποχή – νέοι στις ηλεκτρονικές αγορές, ενθαρρύνοντάς τους να δαπανήσουν σημαντικά ποσά σε επώνυμα ηλεκτρονικά είδη και οικιακές συσκευές και εγγυήθηκαν γρήγορη παράδοση που εκτιμούσαν οι άνθρωποι.
“Οι πιστοί χρήστες εξακολουθούν να προτιμούν να ψωνίζουν στο JD.com. Ο πρώτος λόγος είναι ότι η παράδοσή του είναι γρήγορη και ο δεύτερος λόγος είναι ότι η ποιότητα σε αυτήν την πλατφόρμα είναι πιο εγγυημένη», δήλωσε ο Liu Xingliang, αναλυτής επιχειρήσεων διαδικτύου στο DCCI Data Center.
Ωστόσο, η διογκωμένη δομή κόστους της JD.com και η εφοδιαστική που την εξυπηρέτησαν καλά αποτελούν πλέον τροχοπέδη έναντι των ομολόγων της.
“Δεδομένης της υψηλότερης θέσης της, η JD είναι λιγότερο πιθανό να προσφέρει ισχυρή ανάπτυξη εν μέσω της τρέχουσας αδυναμίας κατανάλωσης στην Κίνα και της έλλειψης διαφοροποίησης μακριά από την Κίνα έναντι ομολόγων όπως η PDD”, δήλωσε ο αναλυτής της Morningstar, Chelsey Tam.
Αντίθετα, ο όμιλος Alibaba έχει εργατικό δυναμικό περίπου 200.000 και η PDD Holdings – η οποία έχει δει την κεφαλαιοποίησή της να εκτοξεύεται σε πενταπλάσια από τα 40 δισεκατομμύρια δολάρια της JD.com – έχει μια συγκριτικά μικρή ομάδα μόλις 17.400 εργαζομένων.
Τα γενικά έξοδά της έχουν επίσης πιέσει την κερδοφορία. Μέχρι το τέλος του 2023, το εργατικό δυναμικό της έφτασε τις 517.000, συμπεριλαμβανομένων 355.000 διανομέων.
Το λειτουργικό της περιθώριο ήταν 4% το δεύτερο τρίμηνο, πολύ χαμηλότερο από το 15% της Alibaba και το 26% της PDD.
Η JD.com δεν απάντησε σε αίτημα για σχολιασμό.
Τροποποίηση στρατηγικής
Για να αντιμετωπίσει την επιβράδυνση της ανάπτυξης του κινεζικού ηλεκτρονικού εμπορίου, η JD.com έχει στρατολογήσει τρίτους εμπόρους για να αυξήσει τις προσφορές της σε ανταγωνιστικά προϊόντα τιμών και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, δήλωσε ο Tam.
Έχει επίσης ανταποκριθεί στον ανταγωνισμό από την Taobao της Alibaba και την Pinduoduo της PDD (NASDAQ: PDD) βελτιστοποιώντας περαιτέρω την αλυσίδα εφοδιασμού και την εφοδιαστική της και αξιοποιώντας οικονομίες κλίμακας για να προσελκύσει αγοραστές με χαμηλές τιμές χωρίς να θυσιάσει την ποιότητα.
Σε μια κλήση κερδών την περασμένη εβδομάδα, όταν η JD.com παρουσίασε τριμηνιαία κέρδη που ξεπέρασαν τις προβλέψεις, ο διευθύνων σύμβουλος Sandy Xu επανέλαβε ότι η στρατηγική χαμηλών τιμών ήταν το κλειδί για την ανάπτυξή της.
Ωστόσο, ορισμένοι έχουν αμφιβολίες σχετικά με το κατά πόσο οι βελτιστοποιήσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας μπορούν να οδηγήσουν σε περαιτέρω αύξηση των εσόδων.
“Η δηλωμένη στρατηγική της JD.com είναι να συνεργαστεί με τους κατασκευαστές σε χαμηλού κόστους εκδόσεις αγαθών υψηλής αξίας, κάτι που ακούγεται υπέροχο, αλλά είμαι σκεπτικός ότι αυτό θα είναι ο μεγαλύτερος μοχλός ανάπτυξης βραχυπρόθεσμα”, δήλωσε ο τεχνολογικός αναλυτής Rui Ma.
Η περιορισμένη έκθεση της JD.com σε αγορές εκτός της Κίνας, με περίπου το 2% των εσόδων από τις διεθνείς δραστηριότητές της έναντι περίπου 10% της Alibaba, και η αδυναμία της να αξιοποιήσει τις διεθνείς αγορές για ανάπτυξη τόσο αποτελεσματικά όσο οι ανταγωνιστές της, έχουν επισημανθεί ως στρατηγικές αδυναμίες.
Νωρίτερα φέτος, η JD.com εγκατέλειψε την προσφορά εξαγοράς της βρετανικής εταιρείας λιανικής πώλησης ηλεκτρονικών ειδών Currys. Εκείνη την εποχή, οι αναλυτές δήλωσαν ότι θα μπορούσε να είναι μια συντόμευση για τη διεθνή επέκταση που η Alibaba και η PDD έχουν επενδύσει χρόνια χρόνου και δισεκατομμύρια δολάρια στην κατασκευή.
Ο Davy Huang, διευθυντής επιχειρηματικής ανάπτυξης στην εταιρεία συμβούλων ηλεκτρονικού εμπορίου Azoya, δήλωσε ότι η επέκταση στο εξωτερικό ήταν μια καλή ιδέα, αλλά προειδοποίησε ότι θα πρέπει να αποφευχθεί ο πόλεμος τιμών που πλήττει σήμερα το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο από την Κίνα.
«Το σημερινό διασυνοριακό εξαγωγικό περιβάλλον είναι αρκετά τοξικό, επικεντρωμένο στον ανταγωνισμό χαμηλών τιμών, τη βαριά διαφήμιση, τις επιδοτήσεις παραγγελιών και την κερδοσκοπία από τους πωλητές», είπε.
«Δεν αμφιβάλλω για τις δυνατότητές τους, αλλά… η προτεραιότητα πρέπει να είναι η Κίνα τώρα, να υπερασπιστεί τη θέση της».
πηγή:www.investing.com