Για ποιους λόγους οδηγήθηκε η Volkswagen στην κρίση

Volkswagen

Τον Μάιο, ο οικονομικός διευθυντής της Volkswagen (ETR:VOWG_p) Arno Antlitz προειδοποίησε ότι η κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης είχε περίπου δύο ή τρία χρόνια για να προετοιμαστεί για έντονο ανταγωνισμό από το εξωτερικό, κυρίως την Κίνα.

Την περασμένη εβδομάδα, μείωσε αυτό το ήδη στενό χρονοδιάγραμμα κατά ένα χρόνο, προκαλώντας σοκ στον παγκόσμιο τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας απειλώντας να κλείσει εργοστάσια στην εγχώρια αγορά της εταιρείας για πρώτη φορά.

Ενώ πολλές από τις προκλήσεις της Volkswagen – από την αποδυνάμωση της κινεζικής αγοράς σε μια πιο αργή από το αναμενόμενο μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα, την έχουν ταλαιπωρήσει για λίγο, δύο πρόσφατες εξελίξεις έχουν κάνει τα πράγματα χειρότερα για τον γερμανικό όμιλο, σύμφωνα με συνεντεύξεις με επτά πηγές της εταιρείας, επενδυτές και αναλυτές.

Πρώτον, έχουν αυξηθεί οι ανησυχίες ότι οι Ασιάτες ανταγωνιστές, συμπεριλαμβανομένων των BYD (SZ:002594), Chery και Leapmotor (HK:9863), θα μπορούσαν να επιταχύνουν τα σχέδια για την οικοδόμηση παραγωγικής ικανότητας στην Ευρώπη, εάν οι Βρυξέλλες προχωρήσουν με προγραμματισμένους υψηλούς δασμούς εισαγωγής σε κινεζικά EV .

Δεύτερον, η Volkswagen μείωσε πρόσφατα τις τιμές για τα αυτοκίνητα της μάρκας VW για να αντιμετωπίσει τον σκληρότερο ανταγωνισμό, μια κίνηση που σύμφωνα με την επικεφαλής του συμβουλίου εργαζομένων Daniela Cavallo έχει κοστίσει στην εταιρεία εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε κέρδη.

Όχι μόνο οι εκπτώσεις ήταν πιο απότομες από ό,τι αναμενόταν αρχικά, αλλά έπεισαν τη διοίκηση ότι η βάση υψηλού κόστους στη Γερμανία θέτει σε κίνδυνο την ικανότητα της Volkswagen να ανταγωνίζεται πιο ευέλικτους αντιπάλους, δήλωσε πηγή της εταιρείας, χωρίς να δώσει λεπτομέρειες για τις μειώσεις τιμών.

Η πηγή αρνήθηκε να κατονομαστεί λόγω της ευαισθησίας του θέματος. Η Volkswagen αρνήθηκε να σχολιάσει.

“Πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς αυτοκινήτων στον κόσμο που δεν παράγει μεγάλες αποδόσεις από όλη αυτή την κλίμακα”, δήλωσε ο Cole Smead, Διευθύνων Σύμβουλος του μετόχου της Volkswagen, Smead Capital Management. “Νομίζω ότι μπορούν να διατηρήσουν αυτό το επίπεδο παραγωγής σε μια χώρα που απαιτεί τόσο λίγα; Είναι αδύνατο”.

Εκτός από τα έξοδα αναδιάρθρωσης, οι εκπτώσεις έχουν υπονομεύσει τις προσπάθειες της μάρκας VW να μειώσει το κόστος κατά περισσότερα από 10 δισεκατομμύρια ευρώ (11 δισεκατομμύρια δολάρια) έως το 2026.

Ως αποτέλεσμα, η μάρκα επιβατικών αυτοκινήτων VW είδε το περιθώριο κέρδους της να πέφτει στο 0,9% το δεύτερο τρίμηνο από ένα ήδη πενιχρό 4% το πρώτο τρίμηνο.

Συγκριτικά, τα περιθώρια κέρδους στη Renault (EPA:RENA) και τη Stellantis (NYSE:STLA), τις δύο άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, ήταν 8,1% και 10% αντίστοιχα το πρώτο εξάμηνο του έτους.

Τα συμπιεσμένα περιθώρια κέρδους της VW – σε μια εποχή που οι Κινέζοι ανταγωνιστές έχουν αυξήσει τις εισαγωγές στην Ευρώπη – έχουν προκαλέσει φόβους για το τι θα μπορούσε να συμβεί όταν παράγουν τοπικά στο μέλλον.

Σε τελική ανάλυση, οι αυτοκινητοβιομηχανίες – συμπεριλαμβανομένων των Κινέζων – ανταγωνίζονται για ένα μικρότερο κομμάτι της πίτας: η αγορά αυτοκινήτων της Ευρώπης είναι 13%, ή δύο εκατομμύρια οχήματα, μικρότερη από ό,τι πριν από την πανδημία, δήλωσε ο CFO Antlitz.

Αναφερόμενος στις πολυάριθμες προκλήσεις, ο αναλυτής της DZ Bank, Michael Punzet, δήλωσε ότι περίμενε ότι η Volkswagen θα μειώσει ξανά τον στόχο περιθωρίου κέρδους του ομίλου για ολόκληρο το έτος όταν δημοσιεύσει τα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου.

Ήδη μείωσε τον στόχο στο 6,5-7,0% τον Ιούλιο λόγω των διατάξεων σχετικά με το πιθανό κλείσιμο ενός εργοστασίου στις Βρυξέλλες της πολυτελούς θυγατρικής Audi.

Αγώνας για το κόστος

Καθώς η ζήτηση συρρικνώνεται, η πώληση αυτοκινήτων μαζικής αγοράς έχει γίνει αγώνας για το ποιος τα κατασκευάζει με το χαμηλότερο κόστος.

“Η σκέψη για εξεύρεση λύσεων μέσω της ανάπτυξης έχει φύγει. Όλοι χάνουν μερίδιο και οι εταιρείες πρέπει να αναπροσαρμοστούν”, δήλωσε ο αναλυτής της Jefferies, Philippe Houchois.

Ο Antlitz είπε την περασμένη εβδομάδα ότι η μάρκα VW – η οποία αντιπροσώπευε περισσότερο από το ήμισυ της παραγωγής του ομίλου πέρυσι – ξόδευε περισσότερα χρήματα από όσα κέρδιζε για αρκετό καιρό, προσθέτοντας ότι η εταιρεία δεν θα πετύχαινε αν αυτή η τάση συνεχιζόταν.

Οι ταμειακές ροές της Volkswagen για την αυτοκινητοβιομηχανία, βασικός δείκτης της λειτουργικής υγείας, έγιναν αρνητικές το πρώτο εξάμηνο του 2024 σε μείον 100 εκατομμύρια ευρώ, έναντι θετικών 2,5 δισεκατομμυρίων την ίδια περίοδο πέρυσι.

Ο σκληρός ανταγωνισμός δεν είναι πρόβλημα μόνο στο σπίτι.

Τα κέρδη από την Κίνα, την ενιαία μεγαλύτερη αγορά της Volkswagen, μειώθηκαν σχεδόν στο μισό την τελευταία δεκαετία σε 2,6 δισεκατομμύρια ευρώ το 2023. Αναμένεται να αυξηθούν σε περίπου 3 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2030, μετά βίας θα ανακάμψουν.

Ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα είναι το κόστος ενέργειας και εργασίας στη Γερμανία, το οποίο είναι από τα υψηλότερα στην Ευρώπη και έχει γίνει επίσης μεγάλος πονοκέφαλος για τους κλάδους χημικών και χάλυβα της χώρας.

«Ο νέος φθηνότερος ανταγωνισμός, οι υψηλότερες τιμές ενέργειας και το υψηλό κόστος εργασίας όλα ευθυγραμμίζονται με μια πολύ δύσκολη προοπτική, ειδικά για τις μαζικές ευρωπαϊκές μάρκες», δήλωσαν αναλυτές της Citi αυτήν την εβδομάδα.

πηγή:www.investing.com

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο