Η Πρόεδρος του Μεξικού Claudia Sheinbaum δήλωσε την Τετάρτη ότι το Μεξικό θα αντιδρούσε εάν ο εκλεγμένος πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ ακολουθούσε την προτεινόμενη επιβολή δασμών 25%, μια κίνηση που η κυβέρνησή της προειδοποίησε ότι θα μπορούσε να σκοτώσει 400.000 θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ και να αυξήσει τις τιμές για τους καταναλωτές των ΗΠΑ.
«Εάν υπάρχουν δασμούς στις ΗΠΑ, το Μεξικό θα αυξήσει επίσης τους δασμούς», είπε η Sheinbaum κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, στην πιο ξεκάθαρη δήλωσή της μέχρι τώρα ότι η χώρα προετοιμάζει πιθανά εμπορικά αντίποινα εναντίον του κορυφαίου εμπορικού της εταίρου.
Ο Υπουργός Οικονομίας του Μεξικού Μαρσέλο Έμπραντ, μιλώντας μαζί με τον Σέινμπαουμ, ζήτησε περισσότερη περιφερειακή συνεργασία και ολοκλήρωση αντί για έναν πόλεμο αντιποίνων εισαγωγικών φόρων.
«Είναι ένας πυροβολισμός στο πόδι», είπε ο Ebrard για τους προτεινόμενους δασμούς του Τραμπ, οι οποίοι φαίνεται να παραβιάζουν την εμπορική συμφωνία USMCA μεταξύ του Μεξικού, του Καναδά και των Η.Π.Α.
Ο Ebrard προειδοποίησε ότι οι δασμοί θα οδηγήσουν σε τεράστιες απώλειες θέσεων εργασίας στις ΗΠΑ, χαμηλότερη ανάπτυξη και πλήττουν τις αμερικανικές εταιρείες που παράγουν στο Μεξικό διπλασιάζοντας ουσιαστικά τους φόρους που πλήρωναν. «Ο αντίκτυπος στις εταιρείες είναι τεράστιος», είπε.
Οι προτεινόμενοι δασμοί θα πλήξουν ιδιαίτερα τους κορυφαίους διασυνοριακούς εξαγωγείς του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, πρόσθεσε ο Ebrard, δηλαδή τη Ford (NYSE:F), τη General Motors (NYSE:GM) και τη Stellantis (NYSE:STLA).
Ο Ebrard σημείωσε ότι το 88% των φορτηγών pickup που πωλούνται στις ΗΠΑ κατασκευάζονται στο Μεξικό και θα δουν αύξηση της τιμής. Αυτά τα οχήματα είναι δημοφιλή σε αγροτικές περιοχές που με συντριπτική πλειοψηφία ψήφισαν τον Τραμπ.
“Η εκτίμησή μας είναι ότι η μέση τιμή αυτών των οχημάτων θα αυξηθεί κατά 3.000 $”, δήλωσε ο Ebrard.
Ο Σέινμπαουμ και ο Τραμπ μίλησαν τηλεφωνικά αργότερα την Τετάρτη, με τους δύο να συζητούν θέματα στην κορυφή της ατζέντας του Τραμπ.
Ο Τραμπ είχε πει ότι οι δασμοί θα παραμείνουν σε ισχύ έως ότου ελεγχθεί η ροή των ναρκωτικών – ιδιαίτερα της φαιντανύλης – και των μεταναστών στις ΗΠΑ.
Σε μια ανάρτησή του στην πλατφόρμα του Truth Social, ο Τραμπ είπε ότι ο Sheinbaum «συμφώνησε να σταματήσει τη μετανάστευση μέσω του Μεξικού και προς τις Ηνωμένες Πολιτείες, κλείνοντας ουσιαστικά τα νότια σύνορά μας». Χαρακτήρισε τη συνομιλία «πολύ παραγωγική».
Η Sheinbaum αργότερα απάντησε στο X ότι είχε παρουσιάσει τη μεταναστευτική στρατηγική του Μεξικού, η οποία «παρακολουθούσε» τους μετανάστες πριν φτάσουν στα σύνορα ΗΠΑ-Μεξικού, στην κλήση της με τον Τραμπ.
«Η στάση του Μεξικού δεν είναι να κλείσει τα σύνορα, αλλά να χτίσει γέφυρες μεταξύ των κυβερνήσεων και των λαών τους», πρόσθεσε.
Στις συναλλαγές μετά τις ώρες λειτουργίας της Τετάρτης, το πέσο του Μεξικού ενισχύθηκε έως και κατά σχεδόν 1% έναντι του δολαρίου, αντιστρέφοντας τις απώλειες που καταγράφηκαν τις προηγούμενες ημέρες.
Πολλοί αναλυτές θεωρούν τις δασμολογικές απειλές του Τραμπ περισσότερο ως διαπραγματευτική τακτική παρά εμπορική πολιτική.
«Η έλλειψη σαφούς σύνδεσης μεταξύ αυτής της απειλής και των ερωτημάτων που σχετίζονται με το εμπόριο υποδηλώνει ότι ο νέος πρόεδρος σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει τους δασμούς ως διαπραγματευτική στρατηγική για την επίτευξη στόχων που δεν σχετίζονται σε μεγάλο βαθμό με το εμπόριο», δήλωσε ο David Kohl, επικεφαλής οικονομολόγος της Julius Baer (SIX:BAER).
Η εξάλειψη του κέρδους
Η αυτοκινητοβιομηχανία του Μεξικού είναι ο σημαντικότερος μεταποιητικός τομέας της χώρας, με εξαγωγές κυρίως προς τις Ηνωμένες Πολιτείες. Αντιπροσωπεύει σχεδόν το 25% της συνολικής παραγωγής οχημάτων στη Βόρεια Αμερική.
Οι αναλυτές της Barclays (LON:BARC) είπαν ότι εκτιμούν ότι οι προτεινόμενοι δασμοί «θα μπορούσαν να εξαλείψουν ουσιαστικά όλα τα κέρδη» από τις αυτοκινητοβιομηχανίες του Ντιτρόιτ Τρία.
«Αν και είναι γενικά κατανοητό ότι ένας γενικός δασμός 25% σε οποιοδήποτε οχήματα ή περιεχόμενο από το Μεξικό ή τον Καναδά θα μπορούσε να προκαλέσει αναστάτωση, οι επενδυτές υποτιμούν πόσο ενοχλητικό θα μπορούσε να είναι αυτό», έγραψαν σε σημείωμα την Τρίτη.
Ο Μπράιαν Χιουζ, εκπρόσωπος της μεταβατικής ομάδας του Τραμπ, είπε ότι οι δασμοί θα προστατεύσουν τους κατασκευαστές και τους εργαζομένους των ΗΠΑ από «αθέμιτες πρακτικές ξένων εταιρειών και ξένων αγορών».
Ο Χιουζ είπε ότι ο Τραμπ θα εφαρμόσει πολιτικές για να κάνει τη ζωή προσιτή και πιο ευημερούσα για τη χώρα του.
Ο GM και ο Στελλάντης αρνήθηκαν να σχολιάσουν. Η Ford δεν σχολίασε πώς οι απειλούμενοι δασμοί θα επηρεάσουν τις δραστηριότητές της, αλλά είπε ότι κατασκευάζει περισσότερα οχήματα στις Ηνωμένες Πολιτείες από τις περισσότερες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες.
Ο όμιλος αυτοκινητοβιομηχανίας του Μεξικού AMIA δήλωσε ότι θα προετοιμαστεί για κάθε ενδεχόμενο και θα περιμένει να δει ποιες επίσημες ενέργειες θα ληφθούν.
Το Institute of International Finance, ένας εμπορικός όμιλος για τον παγκόσμιο κλάδο χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, προειδοποίησε το Μεξικό-Η.Π.Α. οι σχέσεις θα ήταν προκλητικές στο μέλλον.
«Η επιβολή δασμών, που τελικά οδηγεί σε αυξημένο προστατευτισμό, και άλλες πολιτικές που επηρεάζουν τις συναλλαγματικές ισοτιμίες και τις τιμές των εμπορευμάτων θα μπορούσαν να έχουν σημαντικές επιπτώσεις για την περιοχή», ανέφερε σε σημείωμα.
Το USMCA είναι έτοιμο για αναθεώρηση το 2026.
Η Κάτια Γκόγια, διευθύντρια διεθνών οικονομικών στο Grupo Financiero Banorte (BMV:GFNORTEO), είπε ότι είναι πιθανό οι τρεις χώρες της USMCA να επιδιώξουν τη χονδρική επαναδιαπραγμάτευση του συμφώνου αντί απλώς να το σφραγίσουν για να συνεχίσει στην τρέχουσα μορφή του.
«Το αποτέλεσμα μιας κατάστασης εμπορικής σύγκρουσης είναι ότι θα σημαίνει χαμηλότερη οικονομική ανάπτυξη στις Ηνωμένες Πολιτείες, μεγαλύτερη ανεργία και υψηλότερο πληθωρισμό», είπε ο Γκόγια.
Ο Ebrard είπε ότι το εμπόριο USMCA ανήλθε σε 1,78 τρισεκατομμύρια δολάρια τους πρώτους εννέα μήνες του τρέχοντος έτους.
«Μπορούμε να κατακερματίσουμε και να διχάσουμε με δασμούς», είπε ο Ebrard. «Το Μεξικό δεν θέλει συγκρούσεις και διαιρέσεις, αλλά να οικοδομήσει μια ισχυρότερη περιοχή».
πηγή: www.investing.com