Joe Leahy στο Πεκίνο και Cheng Leng στο Χονγκ Κονγκ, Financial Times
Οι κινεζικές αρχές παρουσίασαν το μεγαλύτερο δημοσιονομικό πακέτο των τελευταίων ετών, στην πιο πρόσφατη προσπάθειά τους να δώσουν ώθηση στην οικονομική ανάπτυξη, καθώς μάχονται τις εμπορικές εντάσεις και την απειλή νέων σαρωτικών δασμών από τον Ντόναλντ Τραμπ.
Το πολυαναμενόμενο σχέδιο ύψους 10 εκατ. ρουβλίων (1,4 εκατ. δολαρίων), το οποίο ακολούθησε ένα πακέτο νομισματικής πολιτικής τον Σεπτέμβριο, επικεντρώθηκε στην εκκαθάριση δισεκατομμυρίων δολαρίων χρέους της τοπικής αυτοδιοίκησης που έχει παρασύρει την ανάπτυξη. Όμως δεν στάθηκε ικανό να στηρίξει τις δαπάνες των νοικοκυριών και να αντιμετωπίσει την επιβράδυνση του τομέα των ακινήτων, όπως ήλπιζαν ορισμένοι επενδυτές.
Ο εισηγμένος στο Χονγκ Κονγκ δείκτης Hang Seng China Enterprises υποχώρησε κατά 1,4% τη Δευτέρα. Πολλοί εμπειρογνώμονες αμφισβητούν αν οι προσπάθειες του Πεκίνου θα είναι αρκετές για να δώσουν αποφασιστική ώθηση στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου, ιδίως αν οι κινεζικές εξαγωγές αντιμετωπίσουν υψηλότερους δασμούς μετά την ανάληψη των καθηκόντων του Τραμπ το επόμενο έτος, και αν το τελευταίο πακέτο θα επιλύσει ακόμη και το χρέος των τοπικών κυβερνήσεων.
Ποιο είναι το τελευταίο σχέδιο τόνωσης της οικονομίας;
Ο υπουργός Οικονομικών της Κίνας Lan Fo’an ανακοίνωσε την Παρασκευή ένα σαρωτικό σχέδιο για την αναδιάρθρωση του «κρυμμένου» χρέους των τοπικών κυβερνήσεων, μεγάλο μέρος του οποίου κατέχεται από χρηματοδοτικά οχήματα εκτός ισολογισμού που χρησιμοποιούν οι περιφερειακές διοικήσεις για τη χρηματοδότηση έργων υποδομής.
Οι τοπικές κυβερνήσεις θα εξουσιοδοτηθούν να εκδώσουν νέα ομόλογα ύψους 6 εκατ. ρουβλίων σε διάστημα τριών ετών στο πλαίσιο του προγράμματος και να ανακατανείμουν 4 εκατ. ρουβλίων από ομόλογα που είχαν ανακοινωθεί προηγουμένως για τα επόμενα πέντε χρόνια. Ο Lan δήλωσε ότι οι αξιωματούχοι «μελετούν» πρόσθετα μέτρα για την ανακεφαλαιοποίηση των μεγάλων τραπεζών, την αγορά ημιτελών ακινήτων και την ενίσχυση της κατανάλωσης.
Γιατί το πακέτο επικεντρώθηκε στο χρέος της τοπικής αυτοδιοίκησης;
Οι τοπικές κυβερνήσεις είναι μία από τις κινητήριες δυνάμεις της οικονομίας της Κίνας και αποτελούν κρίσιμους παρόχους κεφαλαιακών επενδύσεων για την περιφερειακή ανάπτυξη, χάρη στην απροθυμία της κεντρικής κυβέρνησης να αναλάβει χρέος.
Σε πολλές περιφέρειες, οι αρχές στράφηκαν σε χρηματοδοτικά οχήματα της τοπικής αυτοδιοίκησης (LGFV) για να χρηματοδοτήσουν επενδύσεις σε τομείς όπως η ακίνητη περιουσία, οι υποδομές, η τεχνολογία και τα χρηματοοικονομικά περιουσιακά στοιχεία. Αλλά πολλές από αυτές τις επενδύσεις είναι υψηλού κινδύνου και χαμηλής απόδοσης, όπως στην επαρχία Guizhou, η οποία προχώρησε σε ένα όργιο κατασκευής γεφυρών. Καθώς η πολυετής επιβράδυνση του τομέα των ακινήτων στην Κίνα βάθυνε, το βάρος του χρέους των LGFV έγινε μη βιώσιμο, υπονομεύοντας τα κρατικά οικονομικά και παρασύροντας την ανάπτυξη.
Οι τοπικές κυβερνήσεις, με τη σειρά τους, αναγκάστηκαν να πλήξουν τις ιδιωτικές επιχειρήσεις με πρόστιμα και επιπλέον φόρους, πλήττοντας την εμπιστοσύνη των επενδυτών.
Πώς θα λειτουργήσει η αναδιάρθρωση του χρέους;
Το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης χρέους θα επιτρέψει στις τοπικές κυβερνήσεις να αναλάβουν αυτά τα κρυμμένα χρέη LGFV στους ισολογισμούς τους, μετατρέποντάς τα σε υποχρεώσεις με μεγαλύτερη διάρκεια και χαμηλότερο επιτόκιο. Η ανακατανομή των χρεών αναμένεται να εξοικονομήσει 600 δισ. ρουβλίων σε πληρωμές τόκων σε διάστημα πέντε ετών.
Αυτή η ανταλλαγή χρέους – σε συνδυασμό με άλλα σχέδια αποπληρωμής χρέους της τοπικής αυτοδιοίκησης – θα μειώσει το σωρό των κρυφών χρεών LGFV σε περίπου 2 δισ. ρουβλίων μέχρι το 2028, σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών.
Θα είναι αρκετό;
Σε ένα σημάδι της έλλειψης σαφήνειας γύρω από το χρέος εκτός ισολογισμού, ανεξάρτητοι αναλυτές έχουν εκτιμήσει ότι οι υποχρεώσεις των LGFVs θα μπορούσαν να φτάσουν τα 60 εκατ. ρουβλίων – πολύ πάνω από την εκτίμηση της Lan για περίπου 14 εκατ. ρουβλίων. Ο Ren Tao, ανώτερος ερευνητής στο Shanghai Institution for Finance and Development, σημείωσε ότι οι τοπικές κυβερνήσεις θα παραμείνουν επίσης σε μεγάλο βαθμό μοχλευμένες, καθώς η κεντρική κυβέρνηση δεν αναλαμβάνει κανένα από τα βάρη αποπληρωμής.
«Η πίεση των κρυφών χρεών αναμένεται να παραμείνει πρόκληση σε ορισμένες επαρχίες», δήλωσε. Το ΔΝΤ προειδοποίησε πέρυσι ότι το ένα τρίτο των LGFVs ήταν «εμπορικά μη βιώσιμοι», δημιουργώντας ανεπαρκή έσοδα για να καλύψουν τις πληρωμές των τόκων τους τα τελευταία τρία χρόνια. Ζήτησε να προχωρήσει βαθύτερα η αναδιάρθρωση του χρέους, συμπεριλαμβανομένων «των διαγραφών και των πωλήσεων περιουσιακών στοιχείων μέσω της χρήσης πλαισίων αφερεγγυότητας». «Το Πεκίνο πρέπει να εισαγάγει δημοσιονομικές μεταρρυθμίσεις για να πειθαρχήσει τις τοπικές κυβερνήσεις στον δανεισμό τους και να επιβάλει σκληρότερους δημοσιονομικούς περιορισμούς», έγραψε ο Ting Lu, επικεφαλής οικονομολόγος της Nomura για την Κίνα.
Γιατί το Πεκίνο δεν προσέφερε περισσότερα άμεσα κίνητρα;
Το Πεκίνο υποστηρίζει ότι αποκαθιστώντας την υγεία των τοπικών κυβερνήσεων, θέτει τα θεμέλια για μελλοντική υγιή ανάπτυξη. Αλλά οι αναλυτές λένε ότι οι ανταλλαγές χρέους δεν ισοδυναμούν με τόνωση, επειδή προσέθεσαν ελάχιστες δαπάνες στην οικονομία. Οι επενδυτές ήλπιζαν ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα γλύκαιναν το σχέδιο διευθέτησης του χρέους αγοράζοντας μερικά από τα εκατομμύρια απούλητα σπίτια της Κίνας ή στηρίζοντας άμεσα τα νοικοκυριά.
«Η έλλειψη μέτρων υπέρ της ανάπτυξης, ειδικά των καταναλωτικών κινήτρων, ήταν μια απογοήτευση», έγραψαν οι αναλυτές της Citi σε σημείωμά τους. Πολλοί οικονομολόγοι πιστεύουν ότι το Πεκίνο μπορεί να κρατάει δημοσιονομική «ξηρή σκόνη» για όταν τα σχέδια του Τραμπ για τους δασμούς γίνουν πιο ξεκάθαρα. «Είναι δύσκολο να θέσει κανείς μέτρα για να απομονώσει την οικονομία πριν γνωρίζει ποιο θα είναι το δασμολογικό χτύπημα», δήλωσε η Jacqueline Rong, οικονομολόγος της BNP Paribas για την Κίνα. «Όλες οι επεκτατικές πολιτικές θα πρέπει να είναι σε μια βάση αναμονής».
T.S