Οι φιλελεύθεροι και οι δημόσιοι υπάλληλοι δεν είναι οι μόνοι που είναι θυμωμένοι με τον Έλον Μασκ. Η πτώση της τιμής της μετοχής της Tesla έχει απογοητεύσει πολλούς επενδυτές.
Οι μετοχές της Tesla εκτοξεύτηκαν κατά 91% μετά την ημέρα των εκλογών καθώς οι επενδυτές ανέμεναν ότι ο Μασκ και η αυτοκινητοβιομηχανία του θα ήταν μεγάλοι κερδισμένοι στη δεύτερη θητεία του Ντόναλντ Τραμπ. Ο Μασκ ήταν ο μεγαλύτερος οικονομικός υποστηρικτής του Τραμπ κατά τη διάρκεια της προεκλογικής του εκστρατείας και έκτοτε έχει γίνει το πιο προβεβλημένο μέλος της κυβέρνησής του. Στο ρόλο του ως επικεφαλής του Τμήματος Κυβερνητικής Αποδοτικότητας (DOGE), προσπαθεί να επιβάλει βαθιές περικοπές στις δαπάνες που είχαν προηγουμένως εγκριθεί από το Κογκρέσο, απολύοντας χιλιάδες δημόσιους υπαλλήλους.
Ωστόσο, οι μετοχές της εταιρείας υποχώρησαν κατά 5,6% την Πέμπτη 6 Μαρτίου και πια έχουν υποχωρήσει κατά 45% από το ανώτατο επίπεδό τους τον Δεκέμβριο, χάνοντας το 96% αυτής της μετεκλογικής ανόδου.
Η πτώση της τιμής των μετοχών αντανακλά πιθανώς την ανησυχία ότι ο Μασκ έχει γίνει πολύ πιο ορατή -και πολωτική- φιγούρα στην κυβέρνηση Τραμπ από ό,τι αναμενόταν αμέσως μετά τις εκλογές.Πολλοί επενδυτές πιθανότατα υπολόγιζαν ότι ο Μασκ θα ήταν ένα πιο παραδοσιακό είδος συμβούλου «στο παρασκήνιο», χωρίς απαραίτητα να αναλαμβάνει ενεργό ρόλο στην εφαρμογή αμφιλεγόμενων πολιτικών.

Αλλά η πτώση της αξίας της Tesla είναι επίσης ένα σημάδι των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η εταιρεία, εκτός από τον αυξημένο ανταγωνισμό από άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, ιδίως από αυτές της Κίνας.
Ενώ οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη εκτοξεύτηκαν συνολικά κατά 34% τον Ιανουάριο, οι πωλήσεις της Tesla μειώθηκαν κατακόρυφα κατά 50%. Οι πωλήσεις της Tesla μειώθηκαν κατά 29% στην Κίνα, τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά της εταιρείας μετά τις Ηνωμένες Πολιτείες, κατά τη διάρκεια των δύο πρώτων μηνών του έτους, σύμφωνα με το Reuters.
Οι πωλήσεις της Tesla στις ΗΠΑ κατέγραψαν πτώση 16% μεταξύ Δεκεμβρίου και Ιανουαρίου, σύμφωνα με εκτίμηση της Cox Automotive. Ωστόσο, είναι δύσκολο να αποδοθούν άμεσα οι πτώσεις σε κάποια συγκεκριμένη αιτία, καθώς η πτώση σε αυτή την περίοδο είναι τυπική για την εταιρεία, η οποία συνήθως κάνει μια μεγάλη ώθηση στις πωλήσεις στο τέλος του έτους για να πετύχει τον στόχο των οικονομικών αποτελεσμάτων της για το σύνολο του έτους, ακολουθούμενη από μια πτώση τον Ιανουάριο.
Το ερώτημα είναι κατά πόσο η μείωση αυτή αποτελεί αντίδραση στο πολιτικό προφίλ του Μασκ. Πριν από λίγες ημέρες υπήρξαν διαμαρτυρίες έξω από τα καταστήματα Tesla στις ΗΠΑ, με διάσπαρτες αναφορές για βανδαλισμένα Tesla. Ένα άτομο συνελήφθη στο Λάβλαντ του Κολοράντο και αντιμετωπίζει ποινικές κατηγορίες μετά από προηγούμενες πράξεις βανδαλισμού εναντίον ενός καταστήματος Tesla και κατοχή «εμπρηστικών συσκευών».
Ίσως το μεγαλύτερο σημάδι της μετατόπισης στο πόσο πολύ οι άνθρωποι θέλουν να αποκτήσουν ένα Telsa προέρχεται από την S&P Global Mobility, η οποία έχει στοιχεία πωλήσεων ανά πολιτεία. Διαχώρισε τα δεδομένα σε «μπλε πολιτείες», δηλαδή σε πολιτείες που ψήφισαν τον υποψήφιο των Δημοκρατικών στις τελευταίες τέσσερις προεδρικές εκλογές και σε «κόκκινες πολιτείες», όπου οι Ρεπουμπλικάνοι κέρδισαν τέσσερις συνεχόμενες εκλογές. Σε κάθε ομάδα πολιτειών, εξέτασε το ποσοστό πιστότητας, δηλαδή το ποσοστό των νοικοκυριών που έχουν αγοράσει περισσότερα από ένα Tesla.
Στις μπλε πολιτείες, το ποσοστό των επαναλαμβανόμενων αγοραστών Tesla μειώθηκε, από 72% το τελευταίο τρίμηνο του 2023 σε 65% το τελευταίο τρίμηνο του 2024. Εν τω μεταξύ, οι επαναλαμβανόμενοι αγοραστές Tesla στις κόκκινες πολιτείες αυξήθηκαν πολύ ελαφρά από 47,6% στο τέλος του 2023 σε 48,2% κατά τους τρεις τελευταίους μήνες του περασμένου έτους.
Η πτώση του ποσοστού πιστότητας των ιδιοκτητών Tesla στις μπλε πολιτείες είχε ως αποτέλεσμα η Tesla να χάσει περίπου μια ποσοστιαία μονάδα μεριδίου αγοράς στις εν λόγω πολιτείες, στις οποίες περιλαμβάνονται ορισμένες από τις μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτων της χώρας, όπως η Καλιφόρνια.
Υπήρξαν επίσης αντιδράσεις κατά του Mασκ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, συμπεριλαμβανομένων βίντεο με άτομα που αποδοκίμαζαν τα Cybertrucks, τα οποία στη συνέχεια χρειάστηκαν αστυνομική συνοδεία κατά τη διάρκεια της παρέλασης του Mardi Gras στη Νέα Ορλεάνη, καθώς και ανθρώπους που εξέφρασαν την επιδοκιμασία τους για πράξεις βανδαλισμού κατά Tesla και ατυχήματα στα οποία εμπλέκονται καταστήματα ή οχήματα Tesla.
Παράλληλα, υπάρχουν αυξανόμενες ανησυχίες ότι, καθώς αυξάνονται οι εμπορικές εντάσεις μεταξύ της Κίνας και των Ηνωμένων Πολιτειών, οι Κινέζοι θα μπορούσαν να στοχοποιήσουν την Tesla λόγω του ρόλου του Μασκ στην κυβέρνηση Τραμπ.
Αλλά οι υποστηρικτές της Tesla λένε ότι εξακολουθεί να υπάρχει ένα επιχείρημα για το πώς οι δεσμοί του Μασκ με τη διοίκηση Τραμπ θα μπορούσαν να ωφελήσουν την αυτοκινητοβιομηχανία, όπως η ευκολότερη έγκριση των σχεδίων της για πλήρως αυτόνομα αυτοκίνητα.
Ενώ πολλά Tesla διαθέτουν τώρα μια λειτουργία αυτονομίας που μπορεί να χειριστεί ορισμένους ελιγμούς οδήγησης, οι οδηγοί απαιτείται να βρίσκονται πίσω από το τιμόνι έτοιμοι να αναλάβουν τον έλεγχο του αυτοκινήτου. Παράλληλα, εξακολουθούν να υπάρχουν ατυχήματα που αφορούν την τεχνολογία αυτή, γεγονός που προκάλεσε μια σειρά ερευνών από την Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας.
Όμως ο Μασκ έχει υποσχεθεί ότι μέχρι τον Ιούνιο θα έχει οχήματα έτοιμα να παρέχουν αυτόνομες λειτουργίες χωρίς οδηγούς που θα μεταφέρουν επιβάτες στο Όστιν του Τέξας, την έδρα της Tesla, αν και η Uber και η μονάδα Waymo της Alphabet έχουν ήδη προλάβει την Tesla, λανσάροντας μια υπηρεσία χωρίς οδηγό στην πόλη αυτή. Ο ίδιος αναμένει ότι η υπηρεσία αυτή θα εξαπλωθεί γρήγορα και ότι ένα όχημα Cybercab θα κυκλοφορεί στους δρόμους μέχρι το επόμενο έτος χωρίς τιμόνι, πεντάλ φρένου ή γκαζιού.
Αυτές οι υποσχέσεις έχουν κάνει ορισμένους αισιόδοξους επενδυτές να εξακολουθούν να είναι ενθουσιασμένοι με τις προοπτικές της Tesla, ανεξάρτητα από τα τρέχοντα προβλήματα. Πιστεύουν ότι η τρέχουσα πτώση της τιμής της μετοχής αποτελεί ευκαιρία αγοράς για όσους πιστεύουν σε αυτό το μέλλον. Άλλοι, σύμφωνα με το CNN, έχουν σοβαρές αμφιβολίες.

