Πριν από δύο δεκαετίες, ο αμερικανικός στρατός ξεκίνησε τον αγώνα για την κατασκευή ενός αυτοοδηγούμενου αυτοκινήτου στέλνοντας έναν στόλο νεοσύστατων ρομποτικών οχημάτων στην έρημο Μοχάβε στο πλαίσιο της σημαντικής πρόκλησης Darpa. Δέκα χρόνια αργότερα, η αυτοκινητοβιομηχανία βούιζε από προβλέψεις ότι τα αυτοοδηγούμενα αυτοκίνητα θα ήταν πια παντού στους δρόμους.
Αυτό δεν συνέβη. Αλλά η βιομηχανία έχει αρχίσει να τοποθετεί περιορισμένα κομμάτια αυτοματοποίησης, όπως η οδήγηση χωρίς χέρια και τα συστήματα αποφυγής συγκρούσεων, σε μοντέλα μαζικής παραγωγής. Παρόλο που αυτά τα χαρακτηριστικά έχουν προωθηθεί για τη δυνατότητά τους να κάνουν την οδήγηση ασφαλέστερη και ευκολότερη, οι ρυθμιστικές αρχές τα υποβάλλουν σε έλεγχο μετά από χρόνια αξιοσημείωτων ατυχημάτων, μερικά από τα οποία είχαν ως αποτέλεσμα θανάτους.
Ορισμένες εταιρείες έχουν εγκαταλείψει τις προσπάθειες για αυτόνομα οχήματα, επικαλούμενες υπερβολικό κόστος και πολυπλοκότητα. Άλλες συνεχίζουν να σημειώνουν πρόοδο, συμπεριλαμβανομένης της Waymo της Alphabet Inc. η οποία φέτος επέκτεινε την υπηρεσία ταξί χωρίς οδηγό σε τρίτη μεγάλη πόλη των ΗΠΑ.
Η Tesla Inc. του Elon Musk απέτυχε επανειλημμένα να υλοποιήσει τους φιλόδοξους στόχους της για αυτόνομα οχήματα. Σε μια εκδήλωση παρουσίασης στις 10 Οκτωβρίου που ονομάστηκε «We, Robot», η εταιρεία παρουσίασε πρωτότυπα αυτοκινούμενων ταξί, συμπεριλαμβανομένου ενός διθέσιου σεντάν που ονομάζεται Cybercab, και δήλωσε ότι η παραγωγή μπορεί να ξεκινήσει το 2026. Αλλά δεν εξήγησε πώς θα κάνει το άλμα από την πώληση προηγμένων χαρακτηριστικών υποβοήθησης του οδηγού στην πλήρη αυτονομία.
Ποια είναι τα τελευταία νέα για τα οχήματα χωρίς οδηγό;
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης του Οκτωβρίου, η Tesla παρουσίασε επίσης μια φουτουριστικής εμφάνισης ιδέα Robovan, η οποία, σύμφωνα με τον Musk, θα μπορούσε να μεταφέρει έως και 20 άτομα.
Αλλά η Tesla έχει ιστορικό στο να ξεπερνά τα χρονοδιαγράμματα που έχει προσφέρει ο Musk για κάθε είδους μελλοντικά προϊόντα, και δυσκολεύτηκε ιδιαίτερα να ακολουθήσει τις προβλέψεις του για την αυτοκίνηση. Ο διευθύνων σύμβουλος δήλωσε στους επενδυτές το 2019 ότι η Tesla θα είχε περισσότερα από 1 εκατομμύριο ρομποτάξια στους δρόμους μέχρι το επόμενο έτος. Η εταιρεία δεν έχει αναπτύξει ούτε ένα αυτόνομο όχημα στα χρόνια που ακολούθησαν.
Η μονάδα αυτοκινούμενης οδήγησης Cruise τηςGeneral Motors Co.είχε επίσης προβλήματα. Ένα από τα ρομποτάξονά της χτύπησε έναν πεζό στο Σαν Φρανσίσκο το 2023. Ο χειρισμός της κρίσης από την GM -αξιωματούχοι της εταιρείας δεν ήταν απόλυτα πρόθυμοι να δηλώσουν ότι ο πεζός παρασύρθηκε από το αυτοκίνητο- οδήγησε την Καλιφόρνια στην αναστολή της άδειας λειτουργίας της. Στη συνέχεια, η GM διέκοψε τις υπηρεσίες του Cruise στις τρεις πολιτείες όπου λειτουργούσε και απέλυσε κορυφαία στελέχη.
Η εταιρεία υποβλήθηκε σε αυστηρότερη εποπτεία και αναγκάστηκε να πληρώσει πρόστιμο για το περιστατικό, το οποίο φαίνεται ότι έθεσε σε κίνδυνο τα σχέδια για την εισαγωγή ενός αυτοκινούμενου ταξί στο Τόκιο σε συνεργασία με τη Honda Motor Co.
Παρ’ όλα αυτά, η GM ανακοίνωσε τον Σεπτέμβριο ότι θα ξαναρχίσει να οδηγεί ρομποτικά ταξί σε δημόσιους δρόμους στην Καλιφόρνια, ενώ δοκιμάζει αυτοκινούμενα αυτοκίνητα – με τη συνοδεία ανθρώπου – στο Τέξας και την Αριζόνα.
Μεταξύ άλλων θετικών εξελίξεων το 2024, ηγέτες της τεχνολογίας, όπως η κινεζική Baidu Inc. και η Waymo, επεκτείνουν τις υπηρεσίες τους σε νέες πόλεις, με την Alphabet τον Ιούλιο να ανακοινώνει ότι θα βάλει 5 δισ. δολάρια επιπλέον στην επιχείρηση.
Στο Τέξας, η Aurora Innovation Inc., η Kodiak Robotics Inc. και η Gatik AI Inc. αναμένουν να στείλουν αυτόνομα φορτηγά μέχρι το τέλος του έτους, εγκαταλείποντας τους ανθρώπινους οδηγούς ασφαλείας μετά από χρόνια δοκιμών.
Η Κίνα υπήρξε φυτώριο καινοτομίας χάρη σε δεκάδες νεοφυείς επιχειρήσεις και ισχυρή ρυθμιστική υποστήριξηBloomberg Terminal. ΗUber Technologies Inc. συνεργάζεται με την κινεζική εταιρεία αυτόνομων αυτοκινήτων WeRide Inc. για να επεκτείνει την προσφορά ρομποτικών ταξί στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα αργότερα φέτος.
Ποιες είναι οι εναλλακτικές λύσεις στην πλήρη αυτονομία;
Τα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού – γνωστά ως ADAS – βοηθούν τους οδηγούς να παρκάρουν, να παραμείνουν στη λωρίδα τους και να αποφεύγουν αντικείμενα χρησιμοποιώντας κάμερες, ραντάρ και άλλους ηλεκτρονικούς αισθητήρες. Μπορούν να ειδοποιούν τους οδηγούς και σε ορισμένες περιπτώσεις να αναλαμβάνουν για λίγο τον έλεγχο του αυτοκινήτου για την αποφυγή συγκρούσεων.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσφέρουν όλο και περισσότερο αυτά τα συστήματα στα οχήματά τους. Μία από τις πρώτες προσφορές αυτοματισμού χαμηλότερου επιπέδου ήταν το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των φρένων, το οποίο εισήχθη πριν από τέσσερις και πλέον δεκαετίες και αποτελεί πλέον βασικό εξοπλισμό. Τα πιο πρόσφατα συστήματα προσφέρουν χαρακτηριστικά όπως πέδηση έκτακτης ανάγκης και αυτοματοποιημένο παρκάρισμα.
Πόσο έξυπνα είναι αυτά τα συστήματα;
Η βιομηχανία κατηγοριοποιεί τα συστήματα αυτοματισμού από το επίπεδο 0 έως το επίπεδο 5. Τα χαρακτηριστικά επιπέδου 0 απλώς μεταδίδουν πληροφορίες στον οδηγό, όπως ηχητική προειδοποίηση όταν βγαίνετε από τη λωρίδα κυκλοφορίας.
Ο αυτόματος πιλότος της Tesla κατατάσσεται στο επίπεδο 2, επειδή απαιτεί συνεχή συμβολή και επίβλεψη του οδηγού, όπως ο πιλότος επιβλέπει ορισμένα αυτοματοποιημένα συστήματα στο πιλοτήριο ενός αεροπλάνου.
Η Mercedes-Benz Group AG προσφέρει αυτονομία επιπέδου 3 – η οποία δεν απαιτεί ούτε χέρια στο τιμόνι ούτε μάτια στο δρόμο – σε επιλεγμένα οχήματα υπό ορισμένες συνθήκες σε περιοχές της Γερμανίας και των ΗΠΑ.
Τα ρομποτάκια που δοκιμάζονται σε περιορισμένες περιοχές των ΗΠΑ και της Κίνας θα μπορούσαν να κατηγοριοποιηθούν ως πιο προηγμένα συστήματα επιπέδου 4, αλλά αυτά τα οχήματα είναι περιορισμένα όσον αφορά το πού μπορούν να πάνε. Το αποκορύφωμα – το οποίο δεν έχει ακόμη επιτευχθεί – θα ήταν τα αυτοκίνητα επιπέδου 5 που θα μπορούν να οδηγούν αυτόνομα παντού και σε όλες τις συνθήκες.
Ποιος έχει αγκαλιάσει το ADAS;
Σχεδόν κάθε μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία το έχει κάνει, με τα πιο φανταχτερά συστήματα να προορίζονται για οχήματα υψηλότερης τιμής. Η GM εισήγαγε το Super Cruise, το οποίο επιτρέπει στους οδηγούς να παίρνουν τα χέρια τους από το τιμόνι για μικρά χρονικά διαστήματα, στο Cadillac CT6 από το 2017. Η ναυαρχίδα του ηλεκτρικού σεντάντης Mercedes, το EQS, διαθέτει μια λειτουργία που σταματά το αυτοκίνητο και πραγματοποιεί μια κλήση έκτακτης ανάγκης εάν ο οδηγός καταστεί ανίκανος. Οι πελάτες στις ΗΠΑ μπορούν να αποκτήσουν το σύστημα επιπέδου 3 της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας που ονομάζεται Drive Pilot, πληρώνοντας ετήσια συνδρομή 2.500 δολαρίων.
Η Volvo Car AB έχει καταστήσει τους αισθητήρες που βασίζονται σε λέιζερ, γνωστούς ως lidar, στάνταρ στη ναυαρχίδα της, το ηλεκτρικό σπορ όχημα EX90. Το δαπανηρό υλικό – που χρησιμοποιεί τεχνολογία που χρησιμοποίησαν οι αστροναύτες του Apollo 15 για να χαρτογραφήσουν την επιφάνεια του φεγγαριού – είναι πιο ικανό να ανιχνεύσει το περιβάλλον ενός αυτοκινήτου από ό,τι οι κάμερες.
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν εξοπλίσει ακόμη και οχήματα χαμηλότερης τιμής με συστήματα υποβοηθούμενης οδήγησης: Η BYD Co. προσφέρει αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης, υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας και άλλα χαρακτηριστικά στο σεντάν Dolphin των περίπου 100.000 γιουάν (14.178 δολάρια). Ο κατασκευαστής EV εισήγαγε πρόσφατα αυτό που αποκαλεί Navigation on Autopilot, το οποίο επιτρέπει στους οδηγούς να πάρουν τα χέρια τους από το τιμόνι και τα πόδια τους από τα πεντάλ σε ορισμένα σενάρια.
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα της περιορισμένης αυτονομίας;
Υπάρχουν μερικά:
Οι ρυθμιστικές αρχές για την ασφάλεια των αυτοκινήτων στις ΗΠΑ βλέπουν τόσες δυνατότητες στα συστήματα αυτόματης πέδησης έκτακτης ανάγκης που αποφάσισαν να τα επιβάλουν ως βασικό εξοπλισμό για τα νέα αυτοκίνητα από το 2029.
Η διατήρηση της εμπλοκής του ανθρώπου δεν είναι απαραίτητα κακό πράγμα. Σίγουρα, οι άνθρωποι μπορεί να τείνουν να κάνουν περισσότερα λάθη από ό,τι ένας υπολογιστής, αλλά είναι καλό να υπάρχει ένας πραγματικός άνθρωπος έτοιμος να επέμβει αν η τεχνολογία αποτύχει.
Η ηθική χωρίς οδηγό είναι ένα δύσκολο θέμα, δεδομένου ότι τα ρομποτικά αυτοκίνητα θα πρέπει να λαμβάνουν αποφάσεις ζωής ή θανάτου σε ορισμένα σενάρια.
Η αυτόνομη οδήγηση είναι πολύ πιο δύσκολο και ακριβό να εμπορευματοποιηθεί σε κλίμακα, απαιτώντας πολλά δισεκατομμύρια δολάρια σε κεφάλαιο.
Ποια είναι μερικά από τα προβλήματα με το ADAS;
Τα θανατηφόρα δυστυχήματα που αφορούν το ADAS προσελκύουν μεγάλη προσοχή, ειδικά αν εμπλέκεται η Tesla. Ο Musk υποστηρίζει ότι ο Autopilot σώζει ζωές, αλλά έχει χρησιμοποιήσει αμφισβητήσιμα δεδομένα για να υποστηρίξει την άποψή του. Η Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας των ΗΠΑ έχει ξεκινήσει δεκάδες έρευνες για δυστυχήματα που αφορούν το ADAS από το 2016, τα περισσότερα από τα οποία αφορούν Tesla. Μια έρευνα σχετικά με τα αυτοκίνητα που λειτουργούσαν μέσω του Autopilot της Tesla και συγκρούονταν με πυροσβεστικά οχήματα και περιπολικά σε τόπους σύγκρουσης κατέληξε στο να αναπτύξει η Tesla μια διόρθωση λογισμικού σε περισσότερα από 2 εκατομμύρια οχήματα – η μεγαλύτερη ανάκληση που έχει κάνει ποτέ – αφού η NHTSA διαπίστωσε ότι η εταιρεία δεν είχε κάνει αρκετά για να προφυλαχθεί από την κακή χρήση από τον οδηγό. Λίγους μήνες αργότερα, η NHTSA άρχισε να διερευνά κατά πόσον η διόρθωση της Tesla ήταν επαρκής.
Ένα άλλο ζήτημα: Όταν οι άνθρωποι εξακολουθούν να λαμβάνουν τις περισσότερες αποφάσεις, η κακή συμπεριφορά μπορεί να παρεισφρήσει. Οι οδηγοί κάνουν κατάχρηση του προσαρμοζόμενου cruise control για υπερβολική ταχύτητα, υπονομεύοντας ενδεχομένως τα οφέλη του χαρακτηριστικού για την ασφάλεια, διαπίστωσε το Ινστιτούτο Ασφάλισης για την Ασφάλεια των Αυτοκινητοδρόμων σε μελέτη του 2022 . Οι ίδιοι οι μηχανικοί των αυτοκινητοβιομηχανιών έχουν επίσης αποκοιμηθεί κατά τη διάρκεια των δοκιμών – το να προσέχεις ένα ρομπότ σε μια βαρετή κίνηση μπορεί να είναι μια μονότονη εργασία, τελικά.
Ποιος έχει εγκαταλείψει την πλήρη αυτονομία;
Η Ford Motor Co. και η Volkswagen AG έκλεισαν τον Οκτώβριο του 2022 την αυτοοδηγούμενη επιχείρησή τους Argo AI, μια δραματική τροπή των γεγονότων για μια επιχείρηση που είχε περισσότερους από 2.000 εργαζόμενους και για ένα διάστημα εξέταζε το ενδεχόμενο αρχικής δημόσιας προσφοράς. Η Ford, η οποία απομείωσε την επένδυση ύψους 2,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην Argo, δημιούργησε μια νέα μονάδα που θα επικεντρωθεί στα χαρακτηριστικά ADAS. Ο διευθύνων σύμβουλος της VW, Oliver Blume, διέγραψεαργότερα τα σχέδια της Audi για ένα αυτοοδηγούμενο όχημα λόγω της αργής προόδου. Η Apple Inc. βύθισε δισεκατομμύρια στην προσπάθεια να αναπτύξει ένα όχημα με δυνατότητες επιπέδου 4 ή ακόμη και επιπέδου 5, προτού αποφασίσει τον Φεβρουάριο να τερματίσει το πρόγραμμά της για το αυτοκίνητο. Αρκετές μικρότερες νεοσύστατες επιχειρήσεις αυτοκινήτων χωρίς οδηγό έχουν χρεοκοπήσει.
Προς τα πού οδηγείται αυτό;
Το 2015, ο τότε διευθύνων σύμβουλος της Ford Mark Fields προέβλεψε ότι τα αυτοκινούμενα αυτοκίνητα θα κυκλοφορούσαν στους δρόμους σε πέντε χρόνια. Ένα χρόνο αργότερα, ο Musk δήλωσε ότι η Tesla θα επιδείκνυε ένα πλήρως αυτόνομο ταξίδι από το Λος Άντζελες στη Νέα Υόρκη μέχρι το τέλος του 2017 – ένα άλλο σημείο-στόχος που ήρθε και έφυγε. Ένα πραγματικά αυτοοδηγούμενο αυτοκίνητο – επιπέδου 5 – δεν θα είναι διαθέσιμο πριν από το 2035, και πιθανότατα όχι για αρκετό καιρό μετά από αυτό, δήλωσε η S&P Global Mobility τον Σεπτέμβριο του 2023.