Γιατί τα περιθώρια διύλισης εκτινάσσονται στα ύψη

Στα 125 δολάρια το βαρέλι βρίσκεται το ντίζελ- Τα αποθέματα της Ευρώπης για τα μεσαία αποστάγματα και τα βαρύτερα προϊόντα έχουν μειωθεί απότομα, οδηγώντας σε αύξηση τα περιθώρια διύλισης με το ντίζελ να βρίκεται στα 125 δολάρια το βαρέλι χάρη στη Σαουδική Αραβία και τον ΟΠΕΚ+ που διατηρούν τις αυστηρές περικοπές παραγωγής τους.

  • Η Σαουδική Αραβία είναι πιθανό να επεκτείνει την εθελοντική περικοπή της προσφοράς πετρελαίου κατά 1 εκατομμύριο βαρέλια για τρίτο συνεχόμενο μήνα έως τον Οκτώβριο, εν μέσω αβεβαιότητας σχετικά με τις προμήθειες, προέβλεψαν πέντε αναλυτές της Wall Street σύμφωνα με το OilPrice. Οι αρχικές περικοπές φαίνεται να πέτυχαν, με τις τιμές του πετρελαίου να σκαρφαλώνουν περίπου 15% τον περασμένο μήνα στα επίπεδα των μέσων της δεκαετίας του ’80.

Η παραγωγή του ΟΠΕΚ+ μειώθηκε κατά 2,7 εκατομμύρια b/d από τον Σεπτέμβριο του 2022 έως τον Αύγουστο του 2023, με τη μερίδα του λέοντος να καταγράφεται τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους.

Η παγκόσμια ζήτηση, από την άλλη πλευρά, έχει αυξηθεί κατά 2,4 εκατ. b/d από το τρίτο τρίμηνο του 2022 έως το τρίτο τρίμηνο του 2023, αν και το έλλειμμα αντισταθμίστηκε εν μέρει από την αύξηση της προσφοράς κατά 1,4 εκατ. b/d από τους παραγωγούς του ΟΟΣΑ, κυρίως από σχιστολιθικό πετρέλαιο των ΗΠΑ (ελαφρύ γλυκό ακατέργαστο). Τον περασμένο μήνα, η Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας (EIA) προέβλεψε ότι η συνολική παραγωγή των ΗΠΑ θα φτάσει τα 12,61 εκατομμύρια bbl/ημέρα το τρέχον έτος, επισκιάζοντας το προηγούμενο ρεκόρ των 12,32 εκατ. bbl/ημέρα που είχε σημειωθεί το 2019 και ξεπερνώντας εύκολα τα 11,89 εκατ. bbl/ημέρα του περασμένου έτους.

Παραγωγή

Η παραγωγή αργού πετρελαίου των ΗΠΑ αυξάνεται κατά 9% σε ετήσια βάση, αμβλύνοντας τις προσπάθειες του ΟΠΕΚ να διατηρήσει χαμηλά τις προμήθειες. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το U.S. Shale Patch είναι σε μεγάλο βαθμό υπεύθυνο για τη διατήρηση των αγορών πετρελαίου σε καλή τροφοδοσία και τις τιμές του πετρελαίου χαμηλές: η Rystad Energy έχει εκτιμήσει ότι ενώ ο ΟΠΕΚ και οι σύμμαχοί του έχουν ανακοινώσει περικοπές που ανέρχονται στο ~6% της παραγωγής του 2022, η προσφορά εκτός ΟΠΕΚ έχει κάνει τα δύο τρίτα αυτών των περικοπών, με τις ΗΠΑ να αντιπροσωπεύουν το ήμισυ αυτών.

Ωστόσο, η παραγωγή ρεκόρ του σχιστόλιθου στις ΗΠΑ έχει μειώσει ελάχιστα τη στεγανότητα στα μέτρια όξινα προϊόντα αργού και ντίζελ, εκτοξεύοντας τα περιθώρια κέρδους των διυλιστηρίων στα ύψη. Αν και η τρέχουσα τιμή του πετρελαίου ντίζελ στην Ευρώπη είναι σημαντικά χαμηλότερη από το ανώτατο όριο των 180 δολαρίων/β πέρυσι, είναι στο ίδιο επίπεδο με την τιμή του ντίζελ από το 2011 έως το 2014, όταν το Brent ήταν κατά μέσο όρο 110 δολάρια/β. Η πριμοδότηση διύλισης ντίζελ στην ARA είναι κοντά στα 40$/β, ενώ η πριμοδότηση για τα αεροπορικά καύσιμα έχει εκτιναχθεί στα 45$/β. Τα διυλιστήρια κάνουν συνήθως κέρδος από το ντίζελ, το τζετ και τη βενζίνη, αλλά χάνουν χρήματα από το πετρέλαιο καυσίμων αφήνοντάς τους συνολικό περιθώριο διύλισης ~5$/β πριν συνυπολογίσουν το λειτουργικό κόστος και το κόστος κεφαλαίου, πράγμα που σημαίνει ότι τα καθαρά περιθώρια βρίσκονται μερικές φορές σε αρνητικό έδαφος.

Τα ασυνήθιστα υψηλά περιθώρια τους ενθαρρύνουν να αγοράσουν μεγάλες ποσότητες αργού για να το μετατρέψουν στα απαραίτητα προϊόντα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η ζήτηση για μέτριο ξινο αργό είναι τόσο υψηλή, καθώς έχουν πλούσια περιεκτικότητα σε μεσαία αποστάγματα.

www.worldenergynews.gr

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο