Η Air France-KLM θα αποκτήσει το πλειοψηφικό μερίδιο της Scandinavian Airlines, ελπίζοντας ότι η «απλή» συμφωνία, όπως την αποκαλεί, θα αποφύγει την αντίδραση των αντιμονοπωλιακών αρχών των Βρυξελλών, οι οποίες έχουν εμποδίσει τις πρόσφατες προσπάθειες ενοποίησης των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών.
Η εταιρεία ανακοίνωσε την Παρασκευή ότι θα αυξήσει το μερίδιό της στην SAS, την εθνική αεροπορική εταιρεία της Δανίας, της Σουηδίας και της Νορβηγίας, από 19,9% σε 60,5%.
Οι οικονομικοί όροι της συμφωνίας δεν έχουν γνωστοποιηθεί, αλλά το μερίδιο αναμένεται να έχει αξία μεγαλύτερη από τα 145 εκατομμύρια δολάρια που κατέβαλε η Air France-KLM για ένα μερίδιο σχεδόν 20% το 2023, στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης της τότε προβληματικής αεροπορικής εταιρείας.
Ο Ben Smith, διευθύνων σύμβουλος της Air France-KLM, δήλωσε: «Η διοικητική ομάδα έχει κάνει φανταστική δουλειά, ξεπερνώντας τον επιχειρηματικό σχέδιο. Θα είναι μια win-win κατάσταση για την επένδυσή μας, που θα δικαιολογεί την αύξηση της τιμής».
Πρόσθεσε ότι η συμφωνία θα επιτρέψει στην Air France-KLM να επιτύχει συνέργειες, μεταξύ άλλων μέσω πιθανών περικοπών θέσεων εργασίας, και να αυξήσει την προσφορά του ομίλου σε πτήσεις μεγάλων αποστάσεων.
Η Air France-KLM αναμένει ότι η συμφωνία θα ολοκληρωθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2026. Είναι πιθανό να υποβληθεί σε έλεγχο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία έχει εκφράσει την ανησυχία της ότι οι εξαγορές αεροπορικών εταιρειών θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αύξηση των ναύλων.
Ο Smith δήλωσε: «Ελπίζουμε ότι η διαδικασία θα είναι απλή και δεν θα διαρκέσει όσο [άλλες συμφωνίες]». Υπογράμμισε ότι ο έντονος ανταγωνισμός στη Σκανδιναβία από την Norwegian Air σημαίνει ότι η εξαγορά δεν θα δώσει στην Air France-KLM δεσπόζουσα θέση στην αγορά.
Η Ryanair έχει υποβάλει στο παρελθόν πολλαπλές προσφορές για την εξαγορά της ιρλανδικής ανταγωνίστριας Aer Lingus, ενώ η IAG, ιδιοκτήτρια της British Airways, εγκατέλειψε τα σχέδιά της για την εξαγορά της ισπανικής Air Europa λόγω των απαιτήσεων των ρυθμιστικών αρχών ανταγωνισμού.
Το Παρίσι και το Βερολίνο έχουν καλέσει στο παρελθόν την Επιτροπή να καταβάλει περισσότερες προσπάθειες για να διευκολύνει τις συγχωνεύσεις τόσο στον τομέα των αερομεταφορών όσο και στον τομέα των τηλεπικοινωνιών, καθώς η Ευρώπη επιδιώκει να δημιουργήσει περιφερειακούς ηγέτες ικανούς να ανταγωνιστούν μεγαλύτερους αντιπάλους από χώρες όπως η Κίνα και οι ΗΠΑ.
Η Air France-KLM θα αυξήσει τη συμμετοχή της στην SAS εξαγοράζοντας τα μερίδια του ιδιωτικού επενδυτικού ομίλου Castlelake και της Lind Invest, της οικογενειακής εταιρείας του Δανού δισεκατομμυριούχου Henrik Lind. Το δανικό κράτος θα διατηρήσει το μερίδιό του 26,4% και θα παραμείνει στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας.
Ο Smith δήλωσε ότι η κίνηση αυτή θα της επιτρέψει να επεκταθεί στη σκανδιναβική αγορά, συμπεριλαμβανομένης της σύνδεσης με το δίκτυο μακρινών αποστάσεων της KLM από το Άμστερνταμ.
Οι παλαιότερες αεροπορικές εταιρείες, όπως η Air France-KLM, έχουν αντιμετωπίσει σκληρό ανταγωνισμό από τις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, ο Smith δήλωσε ότι είναι βέβαιος ότι η τάση των ταξιδιωτών αναψυχής να επιλέγουν θέσεις premium θα συνεχιστεί, επισημαίνοντας την αύξηση της premium κίνησης στις ΗΠΑ.
Η SAS αντιμετώπιζε προβλήματα λόγω των υψηλών κόστους και της χαμηλής κερδοφορίας και επλήγη από την κατάρρευση των ταξιδιών σε παγκόσμιο επίπεδο κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Το 2023, η SAS εξαφάνισε τους υφιστάμενους μετόχους, συμπεριλαμβανομένης της σουηδικής κυβέρνησης, στο πλαίσιο μιας αναδιάρθρωσης που οδήγησε στην απομάκρυνση της εταιρείας από το χρηματιστήριο και στην είσοδο της και της Castlelake ως νέων επενδυτών, παράλληλα με το δανικό κράτος.
Η Air France-KLM έχει επίσης εκδηλώσει ενδιαφέρον για την εξαγορά της πορτογαλικής αεροπορικής εταιρείας TAP, η οποία τέθηκε προς πώληση από την πορτογαλική κυβέρνηση. Αντιμετωπίζει ανταγωνισμό για αυτή τη συμφωνία από τη Lufthansa και την IAG.
Ο Smith δήλωσε ότι η απόκτηση του πλειοψηφικού ελέγχου της SAS δεν θα επηρεάσει τις φιλοδοξίες της Air France-KLM να αγοράσει την TAP.
Απόδοση – Επιμέλεια: ΤΑΤΙΑΝΗ ΣΑΓΙΕΧ

