Η Airbus αναβάλλει τα σχέδια για αεροπλάνο υδρογόνου μέχρι το 2035

Η απόφαση της κατασκευάστριας εταιρείας αεροσκαφών αποτελεί πλήγμα για τις ελπίδες της αεροπορικής βιομηχανίας να επιτύχει το καθαρό μηδέν

Η Airbus καθυστέρησε τα σχέδιά της να πετάξει ένα αεροσκάφος που θα κινείται με υδρογόνο μέχρι το 2035, γεγονός που αποτελεί πλήγμα για τις ελπίδες της αεροπορικής βιομηχανίας να επιτύχει το καθαρό μηδέν.

Η απόφαση να εγκαταλειφθεί η προθεσμία για το αεροσκάφος μικρής εμβέλειας διαβιβάστηκε στο προσωπικό την Πέμπτη. Η Airbus αρνήθηκε να σχολιάσει συγκεκριμένα μια δήλωση των γαλλικών εργατικών συνδικάτων, τα οποία ανέφεραν ότι η ένταξη σε υπηρεσία έχει καθυστερήσει κατά πέντε έως δέκα χρόνια.

Η εταιρεία δήλωσε μόλις την Τρίτη στους Financial Times ότι «το 2035 παραμένει η φιλοδοξία» για το αεροσκάφος, αφού οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες μείωσαν αυτή την εβδομάδα τις φιλοδοξίες τους για το ρόλο του υδρογόνου στην επίτευξη του καθαρού μηδενικού ισοζυγίου μέχρι το 2050.

Η Airbus δήλωσε την Παρασκευή ότι το αεροσκάφος υδρογόνου «αναμένεται να έρθει αργότερα από το 2035». Είπε ότι παραμένει «προσηλωμένη στον στόχο [της] να φέρει στην αγορά ένα εμπορικά βιώσιμο αεροσκάφος με κινητήρα υδρογόνου».

Ωστόσο, η εταιρεία δήλωσε ότι αναγνωρίζει ότι «η ανάπτυξη ενός οικοσυστήματος υδρογόνου – συμπεριλαμβανομένων των υποδομών, της παραγωγής, της διανομής και των κανονιστικών πλαισίων – είναι μια τεράστια πρόκληση που απαιτεί παγκόσμια συνεργασία και επενδύσεις».

Πρόσφατες εξελίξεις, πρόσθεσε, «δείχνουν ότι η πρόοδος σε βασικούς παράγοντες, ιδίως η διαθεσιμότητα υδρογόνου που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας σε κλίμακα, είναι πιο αργή από ό,τι αναμενόταν».

Η Airbus ήταν πολύ πιο αισιόδοξη από την αμερικανική αντίπαλο Boeing σχετικά με τις δυνατότητες του υδρογόνου να συμβάλει στην απαλλαγή από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τις πτήσεις. Οι μηχανικοί της εταιρείας εργάζονται από το 2020 σε διάφορες διαφορετικές έννοιες μηδενικών εκπομπών, οι οποίες βασίζονται όλες στο υδρογόνο ως κύρια πηγή ενέργειας.

Το συνδικάτο ανέφερε επίσης ότι η Airbus είχε δηλώσει ότι θα περικόψει τον προϋπολογισμό που προορίζεται για τις πρωτοβουλίες της για το υδρογόνο κατά 25% και σχεδίαζε να τερματίσει τα σχέδια για τη δοκιμή κινητήρων κυψελών καυσίμου υδρογόνου σε ένα τροποποιημένο superjumbo A380.

Ο Guillaume Faury, διευθύνων σύμβουλος της Airbus, αναγνώρισε τις προκλήσεις τον περασμένο μήνα, λέγοντας ότι «δεν αρκεί να έχεις ένα αεροπλάνο αν δεν έχεις υποδομές, δεν έχεις υδρογόνο στο σωστό μέρος, στον σωστό χρόνο, στη σωστή ποσότητα και στη σωστή τιμή».

Σε μια επικαιροποίηση ενός χάρτη πορείας για το καθαρό μηδέν που δημοσιεύθηκε την Τρίτη, πέντε ομάδες του κλάδου της αεροπορίας δήλωσαν ότι αναμένουν ότι τα αεροπλάνα που κινούνται με υδρογόνο θα είναι υπεύθυνα για μόλις το 6% της μείωσης των καθαρών εκπομπών μέχρι το 2050, από 20% το 2021.

Αντ’ αυτού, η βιομηχανία εξαρτάται όλο και περισσότερο από τα «βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα» για τη μείωση των εκπομπών. Αυτά μπορούν να παραχθούν από καλλιέργειες, απόβλητα μαγειρικών ελαίων και άλλες πρώτες ύλες μη ορυκτών καυσίμων και μπορούν να μειώσουν τις καθαρές εκπομπές CO₂ κατά περίπου 70 % σε σύγκριση με το καύσιμο αεριωθούμενων αεροσκαφών. Αλλά τα καύσιμα αυτά είναι πιο ακριβά και παράγονται επί του παρόντος μόνο σε πολύ περιορισμένες ποσότητες.

Sylvia Pfeifer και Philip Georgiadis, Financial Times

Τ.Σ.

 

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο