Η Amazon εντείνει την προσπάθειά της να κατασκευάσει τσιπ AI που μπορούν να ανταγωνιστούν τη Nvidia

Η Annapurna Labs του μεγάλου τεχνολογικού ομίλου δαπανά μεγάλα ποσά για την κατασκευή προσαρμοσμένων τσιπ που μειώνουν την εξάρτησή της από τον ηγέτη της αγοράς

Michael Acton στο Austin και Tim Bradshaw, Financial Times

Η Amazon είναι έτοιμη να διαθέσει τα νεότερα τσιπ τεχνητής νοημοσύνης της, καθώς ο όμιλος Big Tech επιδιώκει να αποδώσει τις επενδύσεις του σε ημιαγωγούς ύψους πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων και να μειώσει την εξάρτησή του από την ηγέτιδα εταιρεία της αγοράς Nvidia. Τα στελέχη του τμήματος υπολογιστικού νέφους της Amazon δαπανούν πολλά χρήματα για προσαρμοσμένα τσιπ με την ελπίδα να ενισχύσουν την αποδοτικότητα μέσα στα δεκάδες κέντρα δεδομένων της, μειώνοντας τελικά το δικό της κόστος καθώς και εκείνο των πελατών της Amazon Web Services.

Στην προσπάθεια αυτή πρωτοστατεί η Annapurna Labs, μια νεοφυής εταιρεία τσιπ με έδρα το Όστιν, την οποία η Amazon εξαγόρασε στις αρχές του 2015 έναντι 350 εκατ. δολαρίων. Το τελευταίο έργο της Annapurna αναμένεται να παρουσιαστεί τον επόμενο μήνα, όταν η Amazon ανακοινώσει την ευρεία διαθεσιμότητα του «Trainium 2», μέρος μιας σειράς τσιπ τεχνητής νοημοσύνης που στοχεύει στην εκπαίδευση των μεγαλύτερων μοντέλων. Το Trainium 2 δοκιμάζεται ήδη από την Anthropic – τον ανταγωνιστή του OpenAI που έχει εξασφαλίσει υποστήριξη 4 δισ. δολαρίων από την Amazon – καθώς και από τις Databricks, Deutsche Telekom, και τις ιαπωνικές Ricoh και Stockmark.

Στόχος της AWS και της Annapurna είναι να τα βάλουν με την Nvidia, μια από τις πολυτιμότερες εταιρείες στον κόσμο χάρη στην κυριαρχία της στην αγορά επεξεργαστών AI. «Θέλουμε να είμαστε απολύτως το καλύτερο μέρος για να τρέξουμε την Nvidia», δήλωσε ο Dave Brown, αντιπρόεδρος των υπηρεσιών υπολογισμού και δικτύωσης στην AWS. «Αλλά ταυτόχρονα πιστεύουμε ότι είναι υγιές να υπάρχει μια εναλλακτική λύση». Η Amazon δήλωσε ότι το «Inferentia», μια άλλη από τις σειρές εξειδικευμένων τσιπ τεχνητής νοημοσύνης που διαθέτει, είναι ήδη κατά 40% φθηνότερο στη λειτουργία για τη δημιουργία απαντήσεων από μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης.

«Η τιμή [του cloud computing] τείνει να είναι πολύ μεγαλύτερη όταν πρόκειται για μηχανική μάθηση και AI», δήλωσε ο Brown. «Όταν εξοικονομείτε το 40 τοις εκατό των 1.000 δολαρίων, αυτό δεν πρόκειται να επηρεάσει πραγματικά την επιλογή σας. Αλλά όταν εξοικονομείτε 40 τοις εκατό σε δεκάδες εκατομμύρια δολάρια, αυτό το κάνει». Η Amazon αναμένει τώρα περίπου 75 δισ. δολάρια σε κεφαλαιουχικές δαπάνες το 2024, με την πλειονότητα να αφορά τεχνολογικές υποδομές.

Στο τελευταίο τηλεφώνημα για τα κέρδη της εταιρείας, ο διευθύνων σύμβουλος Άντι Τζάσι δήλωσε ότι αναμένει ότι η εταιρεία θα δαπανήσει ακόμη περισσότερα το 2025. Αυτό αντιπροσωπεύει μια αύξηση σε σχέση με το 2023, όταν ξόδεψε 48,4 δισ. δολάρια για ολόκληρο το έτος. Οι μεγαλύτεροι πάροχοι cloud, συμπεριλαμβανομένης της Microsoft και της Google, συμμετέχουν όλοι σε ένα όργιο δαπανών για την τεχνητή νοημοσύνη, το οποίο δεν φαίνεται να παρουσιάζει σημάδια ύφεσης.

Η Amazon, η Microsoft και η Meta είναι όλοι μεγάλοι πελάτες της Nvidia, αλλά σχεδιάζουν επίσης τα δικά τους τσιπ κέντρων δεδομένων για να θέσουν τα θεμέλια για αυτό που ελπίζουν ότι θα είναι ένα κύμα ανάπτυξης της AI. «Κάθε ένας από τους μεγάλους παρόχους cloud κινείται πυρετωδώς προς μια πιο καθετοποιημένη και, αν είναι δυνατόν, ομογενοποιημένη και ολοκληρωμένη στοίβα [τεχνολογίας τσιπ]», δήλωσε ο Daniel Newman της The Futurum Group.

«Όλοι, από το OpenAI μέχρι την Apple, επιδιώκουν να κατασκευάσουν τα δικά τους τσιπ», σημείωσε ο Newman, καθώς επιδιώκουν “χαμηλότερο κόστος παραγωγής, υψηλότερα περιθώρια κέρδους, μεγαλύτερη διαθεσιμότητα και μεγαλύτερο έλεγχο”. «Δεν πρόκειται [μόνο] για το τσιπ, αλλά για το πλήρες σύστημα», δήλωσε ο Rami Sinno, διευθυντής μηχανικής της Annapurna και βετεράνος της Arm της SoftBank και της Intel.

Για την υποδομή AI της Amazon, αυτό σημαίνει ότι πρέπει να κατασκευαστούν τα πάντα από την αρχή, από το πλακίδιο πυριτίου μέχρι τα ράφια διακομιστών στα οποία χωράνε, και όλα αυτά υποστηρίζονται από το ιδιόκτητο λογισμικό και την αρχιτεκτονική της Amazon. «Είναι πολύ δύσκολο να κάνεις αυτό που κάνουμε σε κλίμακα. Δεν μπορούν να το κάνουν πολλές εταιρείες», δήλωσε ο Sinno.

Αφού ξεκίνησε την κατασκευή ενός τσιπ ασφαλείας για την AWS που ονομάζεται Nitro, η Annapurna έχει αναπτύξει έκτοτε αρκετές γενιές Graviton, τις κεντρικές μονάδες επεξεργασίας που βασίζονται στο Arm και παρέχουν μια εναλλακτική λύση χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας σε σχέση με τις παραδοσιακές μηχανές εργασίας των διακομιστών που παρέχονται από την Intel ή την AMD. «Το μεγάλο πλεονέκτημα για την AWS είναι ότι τα τσιπ της μπορούν να χρησιμοποιούν λιγότερη ενέργεια και τα κέντρα δεδομένων της μπορούν ίσως να είναι λίγο πιο αποδοτικά», μειώνοντας το κόστος, δήλωσε ο G Dan Hutcheson, αναλυτής της TechInsights.

Αν οι μονάδες επεξεργασίας γραφικών της Nvidia είναι ισχυρά εργαλεία γενικής χρήσης – με όρους αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως ένα στέισον βάγκον ή ένα κλούβα – η Amazon μπορεί να βελτιστοποιήσει τα τσιπ της για συγκεκριμένες εργασίες και υπηρεσίες, όπως ένα μικρό ή ένα χάτσμπακ, είπε. Μέχρι στιγμής, ωστόσο, η AWS και η Annapurna έχουν ελάχιστα επηρεάσει την κυριαρχία της Nvidia στις υποδομές AI. Η Nvidia κατέγραψε έσοδα ύψους 26,3 δισ. δολαρίων από τις πωλήσεις τσιπ για κέντρα δεδομένων AI στο δεύτερο οικονομικό τρίμηνο του 2024.

Το ποσό αυτό είναι το ίδιο με αυτό που ανακοίνωσε η Amazon για ολόκληρο το τμήμα της AWS στο δικό της δεύτερο οικονομικό τρίμηνο – μόνο ένα σχετικά μικρό μέρος του οποίου μπορεί να αποδοθεί σε πελάτες που εκτελούν φορτία εργασίας AI στην υποδομή της Annapurna, σύμφωνα με τον Hutcheson. Όσον αφορά τις ακατέργαστες επιδόσεις των τσιπ της AWS σε σύγκριση με αυτά της Nvidia, η Amazon αποφεύγει να κάνει άμεσες συγκρίσεις και δεν υποβάλλει τα τσιπ της για ανεξάρτητα benchmarks επιδόσεων.

«Τα benchmarks είναι καλά για αυτό το αρχικό: «θα πρέπει να εξετάσω ακόμη και αυτό το τσιπ»», δήλωσε ο Patrick Moorhead, σύμβουλος τσιπ στην Moor Insights & Strategy, αλλά η πραγματική δοκιμή είναι όταν τοποθετούνται “σε πολλαπλά racks που συγκεντρώνονται μαζί ως στόλος”.

Ο Moorhead δήλωσε ότι είναι βέβαιος ότι οι ισχυρισμοί της Amazon για αύξηση των επιδόσεων κατά 4 φορές μεταξύ του Trainium 1 και του Trainium 2 είναι ακριβείς, έχοντας εξετάσει την εταιρεία επί χρόνια. Αλλά οι αριθμοί επιδόσεων μπορεί να έχουν λιγότερη σημασία από το να προσφέρει απλώς στους πελάτες περισσότερες επιλογές. «Οι άνθρωποι εκτιμούν όλη την καινοτομία που έφερε η Nvidia, αλλά κανείς δεν αισθάνεται άνετα με την Nvidia να έχει μερίδιο αγοράς 90%», πρόσθεσε. «Αυτό δεν μπορεί να διαρκέσει για πολύ».

Τ.Σ

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο