Η Amy Kazmin στη Ρώμη, Financial Times
Η ηλεκτρική έκδοση του Fiat 500 κοστίζει 30.000 €, έναντι 17.700 € για την υβριδική έκδοση © Giuliano Berti/Bloomberg
Ο υπουργός Βιομηχανίας της Ιταλίας είπε ότι η απαγόρευση της «Πράσινης Συμφωνίας» της ΕΕ για την πώληση νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά το 2035 δημιούργησε μια «σοβαρή κρίση» για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες και πρέπει να επανεξεταστεί και να αναθεωρηθεί επειγόντως.
Ο Adolfo Urso, μέλος του κόμματος Brothers of Italy του πρωθυπουργού Giorgia Meloni, προειδοποίησε ότι εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία κινδυνεύουν εκτός εάν οι Βρυξέλλες χαλάρωσαν τους φιλόδοξους περιβαλλοντικούς στόχους τους για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
«Ο οδικός χάρτης της Πράσινης Συμφωνίας, όπως σχεδιάστηκε, έχει ήδη δείξει τις αντιφάσεις του με την κατάρρευση της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων και τη σοβαρή κρίση των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών», δήλωσε ο Urso σε συνέντευξή του. «Τα δεδομένα μιλούν από μόνα τους. Είναι ήδη ξεκάθαρος ο οδικός χάρτης . . . δεν είναι βιώσιμο».
Ο Urso θα χρησιμοποιήσει συναντήσεις υψηλού επιπέδου στις Βρυξέλλες αυτή την εβδομάδα για να απαιτήσει επείγουσα αναθεώρηση των κανόνων για τις εκπομπές ρύπων και την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2035, η οποία είπε ότι θα πρέπει να καθυστερήσει και να χαλαρώσει για να επιτρέψει την πώληση άλλων μορφών οχημάτων καθαρής τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένων αυτών που χρησιμοποιούν βιοκαύσιμο ή συνθετικό καύσιμο.
Η ώθηση της Ιταλίας έρχεται εν μέσω ανησυχίας στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και προειδοποιήσεων από κατασκευαστές ότι η αυτοκινητοβιομηχανία της ηπείρου – ήδη υπό την πίεση από τις φθηνότερες κινεζικές εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων – θα μπορούσε να υποχωρήσει απότομα μόλις τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση της πώλησης νέων κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας, η Stellantis, ανέστειλε την παραγωγή αυτοκινήτων στο ιστορικό της εργοστάσιο στο Τορίνο για ένα μήνα, έως τα μέσα Οκτωβρίου, λόγω της χαμηλής ζήτησης για την ηλεκτρική έκδοση του Fiat 500, η τιμή της οποίας είναι 30.000 ευρώ, έναντι 17.700 ευρώ για την υβριδική έκδοση.
- Η Volkswagen, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας, προειδοποίησε πρόσφατα τους εργαζομένους ότι δεν θα τηρεί πλέον την εγγύηση εργασίας δεκαετιών της. Υπολογίζεται ότι 165.000 άνθρωποι εργάζονται στην αυτοκινητοβιομηχανία της Ιταλίας και περίπου 780.000 στη Γερμανία.
Η παραγωγή αυτοκινήτων στην Ιταλία μειώθηκε περισσότερο από το ένα τρίτο τους πρώτους επτά μήνες του έτους, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023, σύμφωνα με την Εθνική Ένωση Εφοδιαστικής Αλυσίδας Βιομηχανίας Αυτοκινήτων της Ιταλίας. Οι πωλήσεις υβριδικών οχημάτων αυξήθηκαν κατά 16% στην Ιταλία την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, ενώ οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων μειώθηκαν κατά 12%.
- Ο Urso είπε ότι τα ηλεκτρικά οχήματα «κοστίζουν πάρα πολύ σε σύγκριση με τα εισοδήματα των Ευρωπαίων και των Ιταλών» και προειδοποίησε ότι η βιαστική αγκαλιά της Ευρώπης των ηλεκτρικών οχημάτων -χωρίς πρώτα να αναπτύξει τις δικές της εγχώριες αλυσίδες εφοδιασμού- θα μπορούσε να αφήσει το μπλοκ υπερβολικά εξαρτημένο από την Κίνα.
«Ο κίνδυνος είναι να περάσουμε από την εξάρτηση από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα στην εξάρτηση από κρίσιμες πρώτες ύλες που προέρχονται από, παράγονται ή επεξεργάζονται στην Κίνα», είπε ο Urso. Η Ευρώπη έπρεπε να εξετάσει τη «στρατηγική αυτονομία» της παραγωγικής της ικανότητας σε περίπτωση περαιτέρω πολέμων ή άλλης πανδημίας, πρόσθεσε.
- Ενώ η Ευρώπη πρόκειται να επανεξετάσει την απαγόρευση των νέων κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2026, ο Urso εξέφρασε την αισιοδοξία ότι η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen θα επιτάχυνε αυτή τη διαδικασία, δεδομένης της διαφαινόμενης απειλής απώλειας θέσεων εργασίας.
Αν δεν γίνει κάτι τέτοιο, θα μπορούσε να πυροδοτήσει αναταραχές παρόμοιες με τις πρόσφατες διαμαρτυρίες των ευρωπαίων αγροτών κατά της Πράσινης Συμφωνίας.
- «Όλοι γνωρίζουν ότι αν δεν κινηθούμε βιαστικά, μέσα σε λίγους μήνες, στις Βρυξέλλες, στο Στρασβούργο και σε άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, θα βρούμε όχι μόνο αγρότες με τα τρακτέρ τους, αλλά και εργάτες», είπε ο Urso. «Αρχίζουμε να νιώθουμε αυτή την ατμόσφαιρα σε όλη την Ευρώπη».
Η Ιταλία δαπάνησε φέτος σχεδόν 1 δισ. ευρώ σε οικονομικά κίνητρα που στοχεύουν στην ενθάρρυνση των καταναλωτών να αντικαταστήσουν τα αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ με ηλεκτρικά οχήματα, ειδικά αυτά που κατασκευάζονται στην Ιταλία, αλλά τα κίνητρα εξαντλήθηκαν εντός εννέα ωρών από την έναρξη του προγράμματος. «Είναι απλώς μια σταγόνα στον ωκεανό», είπε ο υπουργός.
- Ο Urso είπε ότι εάν η Επιτροπή επέμενε στη διατήρηση της απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης του 2035, θα πρέπει να παρέχει σημαντικούς οικονομικούς πόρους για να επιταχύνει τη μετάβαση.
«Η βιομηχανική πολιτική και η περιβαλλοντική πολιτική πρέπει να ευθυγραμμιστούν», είπε. «Συμφωνούμε με τη μετάβαση προς τα ηλεκτρικά οχήματα εφόσον είναι βιώσιμη».
T.Σ