Η απεργία στα λιμάνια θα μπορούσε να αναζωπυρώσει τον πληθωρισμό – Εξαρτάται από το πόσο θα διαρκέσει

Μια απεργία που θα πλήξει τα λιμάνια κατά μήκος των ανατολικών ακτών και των ακτών του Κόλπου θα μπορούσε να αυξήσει τις τιμές των τροφίμων, των αυτοκινήτων και πολλών άλλων καταναλωτικών αγαθών, αλλά αναμένεται να προκαλέσει μόνο μέτριες ευρύτερες επιπτώσεις – εφόσον δεν παραταθεί για πολύ καιρό.

Οι κατασκευαστές των πάντων, από τα φορτηγά μέχρι τα παιχνίδια και τα τεχνητά χριστουγεννιάτικα δέντρα, αντιμετωπίζουν εμπόδια τώρα που η Διεθνής Ένωση Λιμενεργατών έχει κηρύξει στάση εργασίας σε μεγάλα ανατολικά λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων και φορτίων.

Από μακροοικονομική άποψη, ο αντίκτυπος θα εξαρτηθεί από τη διάρκεια. Ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν, βάσει των εξουσιών που του παρέχει ο νόμος Ταφτ-Χάρτλεϊ, θα μπορούσε να παρέμβει και να διατάξει μια περίοδο αναστολής 80 ημερών που θα σταματούσε τουλάχιστον προσωρινά τη στάση εργασίας, αν και δεν υπάρχουν πολλές ενδείξεις ότι θα το πράξει.

Αυτό θα αφήσει τις ελπίδες στα χέρια των διαπραγματευτών του συνδικάτου και της Αμερικανικής Ναυτιλιακής Συμμαχίας ότι η απεργία δεν θα τραβήξει σε μάκρος και δεν θα προκαλέσει μεγαλύτερες δυσκολίες στην αμερικανική οικονομία, η οποία οδεύει προς την κρίσιμη ναυτιλιακή περίοδο των διακοπών.

«Η εργατική δράση των λιμενεργατών κατά μήκος της ανατολικής ακτής και της ακτής του Κόλπου των Ηνωμένων Πολιτειών θα παράσχει ένα μέτριο πλήγμα στο ΑΕΠ», δήλωσε ο επικεφαλής οικονομολόγος της RSM, Joseph Brusuelas, ο οποίος υπολόγισε τον εβδομαδιαίο αντίκτυπο σε λίγο περισσότερο από 0,1 ποσοστιαία μονάδα του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος και 4,3 δισεκατομμύρια δολάρια σε χαμένες εισαγωγές και εξαγωγές.

«Δεδομένου ότι η αμερικανική οικονομία βρίσκεται σε πορεία ανάπτυξης 3% αυτή τη στιγμή, δεν αναμένουμε ότι η απεργία θα εκτροχιάσει την πορεία της εγχώριας οικονομίας ή θα αποτελέσει κίνδυνο για πρόωρο και αχρείαστο τέλος της τρέχουσας οικονομικής επέκτασης», πρόσθεσε.

Πράγματι, η οικονομία των 29 τρισεκατομμυρίων δολαρίων των ΗΠΑ έχει αποφύγει πολλαπλές νάρκες ξηράς και βρίσκεται σε κατάσταση ανάπτυξης τα τελευταία δύο χρόνια. Η Ομοσπονδιακή Τράπεζα της Ατλάντα παρακολουθεί ανάπτυξη τρίτου τριμήνου 2,5, ενισχυμένη από την επιτάχυνση των καθαρών εξαγωγών.

Μια παρατεταμένη στάση εργασίας, όμως, θα μπορούσε να το απειλήσει αυτό.

Επηρεασμένες περιοχές

Ορισμένες από τις κύριες βιομηχανίες που αντιμετωπίζουν προκλήσεις περιλαμβάνουν τον άνθρακα, την ενέργεια και τα γεωργικά προϊόντα. Ένας εμπειρικός κανόνας είναι ότι για κάθε ημέρα απεργίας, χρειάζεται σχεδόν μια εβδομάδα για να λειτουργήσουν τα λιμάνια σε κανονικά επίπεδα.

«Το κόστος της απεργίας θα κλιμακωθεί με την πάροδο του χρόνου, καθώς αυξάνονται οι εκκρεμείς εξαγωγές και εισαγωγές», δήλωσε ο οικονομολόγος της Citigroup, Andrew Hollenhorst, σε σημείωμα πελάτη. «Τα ευπαθή προϊόντα, όπως τα εισαγόμενα φρέσκα φρούτα, μπορεί να είναι τα πρώτα που θα έρθουν σε έλλειψη. Εάν η απεργία επεκταθεί πέρα από μερικές ημέρες, οι ελλείψεις ορισμένων εισροών παραγωγής θα μπορούσαν τελικά να επιβραδύνουν την παραγωγή και να αυξήσουν τις τιμές για βιομηχανικά προϊόντα όπως τα αυτοκίνητα.

Ωστόσο, υπάρχουν πιθανά αποθέματα ασφαλείας για τη ζημιά που θα μπορούσε να προκαλέσει ένα χτύπημα.

Πρώτον, τα λιμάνια της Δυτικής Ακτής αναμένεται να αναλάβουν ορισμένες από τις εμπορευματικές επιχειρήσεις που κανονικά θα πήγαιναν στα ανατολικά λιμάνια. Επίσης, ορισμένες εταιρείες είχαν προβλέψει τη διακοπή και είχαν αποθηκεύσει εκ των προτέρων.

Επιπλέον, η πίεση στις αλυσίδες εφοδιασμού, που επιδεινώθηκε απότομα κατά τη διάρκεια της πανδημίας, έχει χαλαρώσει σε μεγάλο βαθμό και είναι στην πραγματικότητα κάτω από τα προ Covid επίπεδα, σύμφωνα με μέτρο της Fed της Νέας Υόρκης.

«Πιστεύουμε ότι οι φόβοι γύρω από τις πιθανές οικονομικές επιπτώσεις είναι υπερβολικοί», έγραψε ο Bradley Saunders, οικονομολόγος της Capital Economics για τη Βόρεια Αμερική.

  • «Τα συχνά σοκ στις αλυσίδες εφοδιασμού τα τελευταία χρόνια έχουν αφήσει τους παραγωγούς πιο συντονισμένους με τους κινδύνους των χαμηλών αποθεμάτων. Ως εκ τούτου, είναι πιθανό ότι οι επιχειρήσεις θα έχουν λάβει προληπτικά μέτρα σε περίπτωση απεργίας – κυρίως επειδή η πιθανότητα έχει διαφημιστεί από την ILA εδώ και μήνες.

Ο Saunders πρόσθεσε ότι πιστεύει ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα ο Λευκός Οίκος να παρέμβει στη διαμάχη και να επικαλεστεί μια περίοδο χαλάρωσης, παρά τις έντονα φιλοσυνδικαλιστικές τάσεις της διοίκησης.

  • «Υπάρχει μικρή πιθανότητα η κυβέρνηση να διακινδυνεύσει να θέσει σε κίνδυνο τις πρόσφατες οικονομικές επιτυχίες της λιγότερο από δύο μήνες πριν από τις αμφίρροπες εκλογές», είπε.

Απειλή πληθωρισμού

Εν τω μεταξύ, υπάρχει ένα σωρό άλλα ζητήματα που θα μπορούσαν να περιπλέξουν τα πράγματα.

  • Τα προβλήματα στην αλυσίδα εφοδιασμού θα μπορούσαν να επιδεινώσουν τον πληθωρισμό, καθώς φαίνεται ότι οι πιέσεις στις τιμές έχουν υποχωρήσει από την κορύφωσή τους στα μέσα του 2022, η οποία έστειλε τον ετήσιο ρυθμό στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 40 και πλέον ετών.

Η ναυτιλιακή ένωση προτείνει αυξήσεις που πλησιάζουν το 50%, ένας άλλος παράγοντας που θα μπορούσε να αναζωπυρώσει τον πληθωρισμό ακριβώς τη στιγμή που οι μισθολογικές πιέσεις έχουν επίσης υποχωρήσει. Το συνδικάτο επιδιώκει μεγαλύτερες αυξήσεις καθώς και εγγυήσεις έναντι της αυτοματοποίησης.

  • «Αυτό είναι σαφώς παροδικό. Θα έχουν κάποια λύση», δήλωσε ο Christopher Ball, καθηγητής οικονομικών στο Πανεπιστήμιο Quinnipiac.

«Τούτου λεχθέντος, βραχυπρόθεσμα, αν διαρκέσει περισσότερο από λίγες ημέρες, αν διαρκέσει περισσότερο από μια εβδομάδα … αυτό σίγουρα θα ανεβάσει τις τιμές πολλών από αυτά τα αγαθά και τις υπηρεσίες τώρα. Θα μπορούσε να προκαλέσει βραχυπρόθεσμα αιχμές στις τιμές κατά τη διάρκεια της απεργίας, και μπορώ εύκολα να το δω αυτό να ανεβάζει πολύ τις τιμές ορισμένων αγαθών».

  • Ο Ball αναμένει ότι οι κύριοι τομείς που θα επηρεαστούν θα είναι τα τρόφιμα και τα οχήματα, τα οποία άσκησαν είτε αποπληθωριστικές είτε αποπληθωριστικές πιέσεις τους τελευταίους μήνες. Οι μικρές επιχειρήσεις κοντά στα λιμάνια θα μπορούσαν επίσης να αισθανθούν αρνητικές επιπτώσεις, πρόσθεσε.

«Αν αυτό διαρκέσει μία ή δύο εβδομάδες, θα συναντήσετε επιχειρήσεις που έχουν πραγματικές ελλείψεις και, ναι, θα πρέπει οπωσδήποτε να αυξήσουν αυτές τις τιμές μόνο και μόνο για να αποτρέψουν τις ευρείες ελλείψεις αυτών των αγαθών», δήλωσε ο Ball.

  • Όλα αυτά έρχονται σε μια ακατάλληλη στιγμή για την Federal Reserve. Η κεντρική τράπεζα τον περασμένο μήνα μείωσε το βασικό επιτόκιο δανεισμού της κατά μισή ποσοστιαία μονάδα και άφησε να εννοηθεί ότι θα ακολουθήσουν περισσότερες περικοπές, καθώς αποκτά εμπιστοσύνη ότι ο πληθωρισμός χαλαρώνει.

Ωστόσο, η απεργία θα μπορούσε να περιπλέξει τη λήψη αποφάσεων. Η έκθεση για τις θέσεις εργασίας του Οκτωβρίου, η οποία είναι η τελευταία που θα δει η Fed πριν από τη συνεδρίαση πολιτικής της στις 6-7 Νοεμβρίου, θα επηρεαστεί τόσο από τις απολύσεις που επηρεάστηκαν από τις απεργίες όσο και από εκείνες του τυφώνα Helene.

  • Συμπίπτει με τις επικείμενες προεδρικές εκλογές στις 5 Νοεμβρίου και την οικονομία ως κεντρικό ζήτημα.

«Αυτό θα περιέπλεκε εντελώς όλα όσα προσπαθεί να κάνει η Fed, επειδή δεν διαβάζει τι πραγματικά αποδίδει η οικονομία», δήλωσε στο CNBC ο Jim Bianco, επικεφαλής της Bianco Research.

  • Ο πρόεδρος της Fed, Jerome Powell, δήλωσε τη Δευτέρα ότι αναμένει ότι η κεντρική τράπεζα θα μειώσει τα επιτόκια κατά άλλη μισή ποσοστιαία μονάδα μέχρι το τέλος του έτους, κάπως πιο αργά από ό,τι περίμεναν οι αγορές.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ – ΑΠΟΔΟΣΗ 
*

απεργία λιμάνια

Τατιανή Σάγιεχ

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο