Η Apple χάνει το στέμμα smartphone στην Κίνα, καθώς η Vivo και η Huawei ξεπερνούν το iPhone

Ο ανταγωνισμός στην ηπειρωτική χώρα αυξάνεται καθώς ο αμερικανικός τεχνολογικός όμιλος αγωνίζεται να εισαγάγει χαρακτηριστικά AI στο κορυφαίο προϊόν του

Οι τοπικοί κατασκευαστές smartphone Vivo και Huawei ξεπέρασαν την Apple και έγιναν οι δύο κορυφαίοι πωλητές στην κινεζική αγορά πέρυσι, προκαλώντας πλήγμα στον κατασκευαστή του iPhone, καθώς αγωνίζεται να εισαγάγει χαρακτηριστικά AI στην ηπειρωτική χώρα και να καταπολεμήσει τον ανταγωνισμό από τους εγχώριους αντιπάλους.

Οι αποστολές smartphone της Apple στην Κίνα υποχώρησαν στα 42,9 εκατ. το 2024, 17% χαμηλότερα από το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών αγοράς Canalys. Αυτό μείωσε το μερίδιο αγοράς της κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες στο 15%. Οι αποστολές το τελευταίο τρίμηνο μειώθηκαν κατά 25 τοις εκατό σε ετήσια βάση.

Οι αποστολές της Vivo και της Huawei αυξήθηκαν κατά 11% και 37% για μερίδια αγοράς 17% και 16% αντίστοιχα. Η συνολική αγορά smartphones αυξήθηκε κατά 4% σε σχέση με το 2023, με 285 εκατ. μονάδες να αποστέλλονται.

Τα στοιχεία έρχονται καθώς η αμερικανική εταιρεία τεχνολογίας αντιμετωπίζει αυξανόμενη πίεση από τις τοπικές premium μάρκες smartphone, ιδίως τη Huawei, οι οποίες έχουν επωφεληθεί από την πατριωτική αγορά και τη δυνατότητα να αναπτύξουν χαρακτηριστικά με τεχνητή νοημοσύνη στις συσκευές τους. Η υπηρεσία Apple Intelligence δεν είναι διαθέσιμη στην ηπειρωτική Κίνα.

«Η Apple και η σειρά iPhone 16 της … αντιμετωπίζουν αυξανόμενη ανταγωνιστική πίεση από τις εγχώριες ναυαρχίδες», δήλωσε η Amber Liu, υπεύθυνη ερευνών στην Canalys, προσθέτοντας ότι η Vivo “επέδειξε ισχυρή δυναμική” ενισχύοντας τις δεσμούς με τους φορείς εκμετάλλευσης και χρησιμοποιώντας αποτελεσματικές στρατηγικές μάρκετινγκ και προϊόντων “για να εδραιώσει τη θέση της στα τμήματα entry-level έως mid-to-high-end”.

Έχοντας αναπτύξει τα δικά της τσιπ τα τελευταία χρόνια, η Huawei είχε επιλύσει ορισμένα από τα παλαιότερα προβλήματα της αλυσίδας εφοδιασμού της και το 2024 αναβάθμισε και ανανέωσε τη σειρά τηλεφώνων-ναυαρχίδων της, προσθέτοντας το τρίπτυχο Mate XT των 2.800 δολαρίων, «φέρνοντάς τους έλξη και προσοχή από πελάτες υψηλής ποιότητας που εδρεύουν στην Κίνα», πρόσθεσε.

Τα συνολικά έσοδα της Apple στην ευρύτερη Κίνα μειώθηκαν κατά σχεδόν 8% στο έτος που έληξε τον Σεπτέμβριο. Ο διευθύνων σύμβουλος Τιμ Κουκ επισκέφθηκε την Κίνα τρεις φορές πέρυσι, με την εταιρεία να προσπαθεί να πλοηγηθεί στο περίπλοκο ρυθμιστικό καθεστώς της χώρας και να αναπτύξει τα χαρακτηριστικά τεχνητής νοημοσύνης που εισήχθησαν με το iPhone 16.

Οι αναλυτές αναμένουν ότι ένα πρόγραμμα επιδοτήσεων – που παρουσιάστηκε αυτόν τον μήνα από την Εθνική Επιτροπή Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων, τον κρατικό φορέα σχεδιασμού της Κίνας – θα ενισχύσει τη ζήτηση για smartphones. Στο πλαίσιο του προγράμματος ύψους 11 δισ. δολαρίων, η Κίνα θα χορηγεί επιδοτήσεις 15% σε άτομα που ανταλλάσσουν παλιά smartphones, tablets και άλλες συσκευές για να αγοράσουν ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης αξίας κάτω των Rmb6.000 (818 δολάρια). Το βασικό μοντέλο iPhone 16 πωλείται στην Κίνα στην τιμή των Rmb5.999, αν και η εταιρεία έχει προσφέρει σπάνιες προωθητικές εκπτώσεις για τα τηλέφωνά της τους τελευταίους μήνες.

«Μεταξύ των μεγάλων [κατασκευαστών], πιστεύουμε ότι οι εταιρείες με έκθεση στις Huawei, Honor, Oppo, Vivo και Xiaomi (κατά σειρά) είναι σε καλή θέση για να επωφεληθούν», έγραψε ο αναλυτής της HSBC Frank He σε σημείωμά του την περασμένη εβδομάδα, προσθέτοντας ότι η δομή των επιδοτήσεων σήμαινε ότι οι ιδιοκτήτες τηλεφώνων αξίας μεταξύ 3.333 και 6.000 Rmb θα επωφελούνταν περισσότερο. «Βλέπουμε περιορισμένο αντίκτυπο στην αλυσίδα εφοδιασμού της Apple».

Ο Will Wong, αναλυτής στην εταιρεία ερευνών IDC, δήλωσε ότι οι βασικές προκλήσεις της Apple το 2024 καθοδηγούνται από τις δυσκολίες της να αναπτύξει χαρακτηριστικά AI, καθώς και από την αποδυνάμωση του καταναλωτικού κλίματος στην Κίνα, όπου οι αγοραστές προσπάθησαν να εξοικονομήσουν χρήματα αναζητώντας μάρκες που προσφέρουν τηλέφωνα σε μεγαλύτερο εύρος τιμών.

«Οι καταναλωτές έχουν αλλάξει μετά το Covid, είναι πιο προσεκτικοί», δήλωσε. «Το συναίσθημα του ‘φόβου να μην χάσουν κάτι’ δεν είναι πλέον τόσο ισχυρό».

Οι επιδόσεις της Apple το 2025, πρόσθεσε, θα εξαρτηθούν από το αν θα μπορέσει να πλοηγηθεί στο ρυθμιστικό περιβάλλον της Κίνας για να αναπτύξει χαρακτηριστικά AI με «παράγοντα wow» και να προσελκύσει αγοραστές μακριά από καινοτόμες προσφορές από Κινέζους ανταγωνιστές.

William Langley, Financial Times

Τ.Σ.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο