Η κινεζική εταιρεία κατασκευής μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα CATL ανακοίνωσε ότι θα συγκεντρώσει τουλάχιστον 4 δισ. δολάρια σε μια προσφορά που αναμένεται να είναι η μεγαλύτερη πώληση μετοχών στο Χονγκ Κονγκ και η μεγαλύτερη εισαγωγή σε χρηματιστήριο παγκοσμίως μέχρι στιγμής φέτος.
Η τιμή της δευτερεύουσας εισαγωγής της εταιρείας θα καθοριστεί αυτή την εβδομάδα και οι μετοχές θα αρχίσουν να διαπραγματεύονται στις 20 Μαΐου, σύμφωνα με το ενημερωτικό δελτίο που κατατέθηκε στο χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ τη Δευτέρα.
Η κινεζική πετρελαϊκή εταιρεία Sinopec, το κρατικό επενδυτικό ταμείο Kuwait Investment Authority και η ασιατική επενδυτική εταιρεία Hillhouse Capital ηγούνται μιας ομάδας περισσότερων από 20 βασικών επενδυτών, στην οποία περιλαμβάνονται επίσης η ασφαλιστική εταιρεία Taikang Life και κινεζικά κρατικά ταμεία.
Η CATL, η οποία έχει ήδη μετοχές εισηγμένες στο χρηματιστήριο της Σενζέν της Κίνας, είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα και συστήματα αποθήκευσης ενέργειας στον κόσμο.
Η εισαγωγή στο χρηματιστήριο αναμένεται να ξεπεράσει την αρχική δημόσια προσφορά της JX Advanced Metals ύψους 3 δισ. δολαρίων στο Τόκιο τον Μάρτιο, σύμφωνα με στοιχεία της Dealogic, και θα μπορούσε να συγκεντρώσει περισσότερα από 5 δισ. δολάρια εάν η ζήτηση είναι ισχυρή και ασκηθεί η επιλογή greenshoe, η οποία επιτρέπει στους ασφαλιστές να πουλήσουν περισσότερες μετοχές από ό,τι είχε προγραμματιστεί.
Η τιμή των μετοχών της στο Χονγκ Κονγκ είναι 1,4% χαμηλότερη από την τιμή της στην ηπειρωτική Κίνα, σύμφωνα με τα στοιχεία της αγοράς κατά το κλείσιμο της Παρασκευής. Η σχετικά μικρή έκπτωση αντανακλά την ισχυρή ζήτηση των επενδυτών, σύμφωνα με πρόσωπο που έχει γνώση της συναλλαγής. Οι μετοχές της CATL που διαπραγματεύονται στο Σενζέν σημείωσαν άνοδο σχεδόν 3% στα 255 RMB (35,30 δολάρια) κατά την έναρξη της συνεδρίασης της Δευτέρας.
Η CATL έχει αναπτυχθεί ραγδαία χάρη στην έκρηξη των ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα και έχει ξεκινήσει ένα φιλόδοξο σχέδιο παγκόσμιας επέκτασης, που περιλαμβάνει την κατασκευή εργοστασίων μπαταριών στην Ευρώπη και την παραχώρηση αδειών χρήσης της τεχνολογίας της σε αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Με έδρα το Νινγκντέ, στη νοτιοανατολική Κίνα, η εταιρεία έχει επίσης τραβήξει την προσοχή της Ουάσιγκτον λόγω ανησυχιών για την εθνική ασφάλεια και υπάρχει αβεβαιότητα σχετικά με τη μακροπρόθεσμη θέση της στην αμερικανική αγορά εν μέσω των εμπορικών εντάσεων μεταξύ Πεκίνου και Ουάσι
Η υποβολή της αίτησης την Δευτέρα έρχεται την ώρα που οι ΗΠΑ δήλωσαν ότι έχουν σημειώσει «σημαντική πρόοδο» κατά τη διάρκεια των διήμερων εμπορικών συνομιλιών με Κινέζους αξιωματούχους στη Γενεύη, ένα σημάδι ότι οι δύο μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου ενδέχεται να αποκλιμακώσουν τον εμπορικό πόλεμο.
Ωστόσο, η CATL ανέφερε στην αίτησή της ότι οι αμερικανικές δασμολογικές πολιτικές «εξελίσσονται ραγδαία» και ότι «δεν μπορεί να προβλέψει πώς θα εξελιχθούν περαιτέρω οι δασμολογικές πολιτικές σε διάφορες χώρες» ή πώς ενδέχεται να επηρεάσουν τις δραστηριότητές της.
Η ανακοίνωση έδειξε επίσης ότι αμερικανικές επενδυτικές τράπεζες, συμπεριλαμβανομένων των JPMorgan και Bank of America, είναι οι κύριοι ασφαλιστές της εισαγωγής στο χρηματιστήριο, παρά το γεγονός ότι μια επιτροπή του Κογκρέσου των ΗΠΑ ζήτησε τον περασμένο μήνα από τις τράπεζες της χώρας να αποσυρθούν από τη συμφωνία.
Σύμφωνα με έναν τραπεζίτη που είναι κοντά στις διαπραγματεύσεις, ορισμένοι αμερικανοί επενδυτές εξακολουθούν να σταθμίζουν τη συμμετοχή τους στην πώληση μετοχών εν μέσω ανησυχιών για την προσθήκη της CATL από το Πεντάγωνο στον κατάλογο των εταιρειών που έχουν σχέσεις με τον κινεζικό στρατό.
Αν και οι εν λόγω χαρακτηρισμοί έχουν ελάχιστες νομικές επιπτώσεις, ενέχουν τον κίνδυνο να βλάψουν τη φήμη της εταιρείας και να οδηγήσουν σε περαιτέρω έλεγχο από τις αμερικανικές αρχές.
Η CATL επανέλαβε την άρνησή της για τις εν λόγω κατηγορίες στην υποβολή της Δευτέρας, δηλώνοντας ότι «ποτέ δεν έχει εμπλακεί σε επιχειρήσεις ή δραστηριότητες που σχετίζονται με το στρατό» και ότι συνεργάζεται με το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ για να «αντιμετωπίσει τον εσφαλμένο χαρακτηρισμό».
Η εταιρεία σημείωσε επίσης ότι η καταχώριση την εμποδίζει να συνεργαστεί με έναν μικρό αριθμό αμερικανικών αρχών και δεν αναμένεται να έχει ευρύτερες επιπτώσεις στις δραστηριότητές της.
Η CATL, η οποία διαθέτει 11 μεγάλες μονάδες παραγωγής στην Κίνα, επεκτείνεται ραγδαία στο εξωτερικό με έργα στη Γερμανία, την Ουγγαρία, την Ισπανία και την Ινδονησία. Στην ανακοίνωση, ανέφερε ότι περίπου το 90% του νέου κεφαλαίου, ή 27,6 δισεκατομμύρια HK$ (3,5 δισεκατομμύρια $), θα χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή των γραμμών παραγωγής της στην Ουγγαρία.
Από τα 50 δισεκατομμύρια $ έσοδα της εταιρείας πέρυσι, το 69,5% προήλθε από την κινεζική αγορά, ενώ το υπόλοιπο από το εξωτερικό, κυρίως από την Ευρώπη.
Ωστόσο, η CATL, η οποία έχει τεράστια πλεονεκτήματα κλίμακας σε σχέση με τους περισσότερους ανταγωνιστές της, συνεργάζεται επίσης με την Tesla και τη Ford για την αδειοδότηση της τεχνολογίας κατασκευής μπαταριών για εργοστάσια στις ΗΠΑ.
Η αίτηση έδειξε επίσης ότι οι μπαταρίες για ηλεκτρικά οχήματα αντιπροσώπευαν το 70% των πωλήσεων του περασμένου έτους, ακολουθούμενες από τα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας με 16% και το υπόλοιπο κυρίως από υλικά μπαταριών, ανακύκλωση και ορυκτούς πόρους.
Επιμέλεια – Απόδοση: Τατιανή Σάγιεχ

