Η ΕΕ θα πρέπει να ενθαρρύνει τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να ανοίξουν περισσότερα εργοστάσια στο μπλοκ στο πλαίσιο μιας συμφωνίας για την κατάργηση των τιμωρητικών δασμών στα εισαγόμενα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, δήλωσε το αφεντικό της Mercedes-Benz.
Ο Ola Källenius, ο οποίος είναι επίσης πρόεδρος του οργανισμού της αυτοκινητοβιομηχανίας της ΕΕ Acea, δήλωσε ότι η Κίνα είχε ζητήσει από τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες να επενδύσουν εγχωρίως για να αποκτήσουν πρόσβαση στην αγορά της πριν από δεκαετίες και ότι η προσέγγιση αυτή θα μπορούσε να αποτελέσει μέρος μιας λύσης στην εμπορική διαμάχη.
«Κανείς δεν διαφωνεί με το γεγονός ότι οι ίσοι όροι ανταγωνισμού είναι μια θεμιτή συζήτηση. Το ερώτημα είναι, ποιο εργαλείο χρησιμοποιείτε». δήλωσε ο Källenius σε συνέντευξή του στους Financial Times. «Μην επιταχύνετε τον προστατευτισμό γιατί … έχουμε πολλά να χάσουμε».
Τον Οκτώβριο, οι Βρυξέλλες επέβαλαν δασμούς έως και 45% στις κινεζικές εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων μετά από μια μεγάλη αύξηση των πωλήσεων, υποστηρίζοντας ότι έλαβαν αθέμιτες επιδοτήσεις, και ξεκίνησαν διάφορες έρευνες αντιντάμπινγκ και κατά των επιδοτήσεων. Το Πεκίνο απάντησε με δασμούς αντιντάμπινγκ στο κονιάκ και έρευνες για το χοιρινό κρέας και τα γαλακτοκομικά προϊόντα.
Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι οι πιο ηχηροί αντίπαλοι των προστατευτικών μέτρων, καθώς φοβούνται αντίποινα από το Πεκίνο και εξασθενημένο ενδιαφέρον από τους καταναλωτές της χώρας, σε μια εποχή που έχουν ήδη υποστεί απότομη μείωση των πωλήσεών τους λόγω της ανόδου των κινεζικών εμπορικών σημάτων.
Έχουν επίσης δυσκολευτεί να ανταγωνιστούν τα πιο προσιτά και προηγμένα κινεζικά EVs από εταιρείες όπως η BYD.
Όταν οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες προσπάθησαν να εδραιωθούν στην αναδυόμενη ασιατική οικονομία τη δεκαετία του 1980, συμφώνησαν να σχηματίσουν κοινοπραξίες με Κινέζους εταίρους. Ο κ. Källenius δήλωσε ότι η απόφαση για το αν θα υπάρξει μια αμοιβαία ρύθμιση είναι αρμοδιότητα των υπεύθυνων χάραξης πολιτικής της ΕΕ.
«Όταν ήρθαμε στην Κίνα … υπήρξε ένα κάλεσμα από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής: βιομηχανοποιήστε εδώ αν θέλετε να κατακτήσετε την αγορά. Απ’ ό,τι καταλαβαίνω, οι Ευρωπαίοι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής είπαν το ίδιο, απέναντι στους Κινέζους», δήλωσε.
«Νομίζω ότι αυτές είναι θεμιτές συζητήσεις, αλλά αυτό σημαίνει ότι στην πραγματικότητα θα ανοίγατε τις αγορές και θα δημιουργούσατε όσο το δυνατόν πιο ισότιμους όρους ανταγωνισμού και στη συνέχεια θα αφήνατε τον καλύτερο παράγοντα της αγοράς να κερδίσει».
Οι Βρυξέλλες σχεδιάζουν επίσης να επιβάλουν κριτήρια που θα απαιτούν από τις κινεζικές επιχειρήσεις να διαθέτουν εργοστάσια στην Ευρώπη και να μοιράζονται τεχνολογική τεχνογνωσία. Η BYD σχεδιάζει να κατασκευάσει οχήματα στην Ουγγαρία, ενώ η CATL συμφώνησε πρόσφατα να κατασκευάσει ένα εργοστάσιο μπαταριών λιθίου ύψους 4,1 δισ. ευρώ στην Ισπανία με την Stellantis.
Ο κ. Kallenius δήλωσε ότι οι δασμοί θα πλήξουν τη βιομηχανία και ότι οι Βρυξέλλες θα πρέπει να συμβιβαστούν με το Πεκίνο σε μια συμφωνία για την άρση τους, προσθέτοντας ότι η Κίνα έχει γίνει αναπόσπαστο μέρος της παγκόσμιας αλυσίδας εφοδιασμού της αυτοκινητοβιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένων των πρώτων υλών, των προηγμένων τσιπ και των εξαρτημάτων.
«Θέλουμε απλώς να προειδοποιήσουμε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να πουν, μην ξεχνάτε τι μας έκανε τόσο επιτυχημένους σε αυτόν τον περίπλοκο κόσμο», είπε.
Την περασμένη εβδομάδα η Acea έστειλε επιστολή στους ηγέτες της ΕΕ με την οποία τους προέτρεπε να μην προβούν σε αντίποινα κατά των απειλούμενων δασμών του εκλεγμένου προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ.
Η Mercedes-Benz είναι μία από τις τρεις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες της Γερμανίας μαζί με τη VW και τη BMW, με σημαντικές δραστηριότητες τόσο στην Κίνα όσο και στις ΗΠΑ.
Η Geely και η BAIC, η οποία ελέγχεται από το κινεζικό κράτος, κατέχουν το ένα πέμπτο των μετοχών της Mercedes-Benz. Η αυτοκινητοβιομηχανία βασίζεται επίσης στην κινεζική αγορά για περίπου το 30% των παγκόσμιων πωλήσεών της.

