Η ΕΕ προχωρά σε προσωρινούς δασμούς στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας

Η ΕΕ προχωρά σε προσωρινούς δασμούς στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας

Η Ευρωπαϊκή Ένωση προχώρησε με σχέδια για την επιβολή προσωρινών δασμών στα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται από την Κίνα, οι οποίοι θα αυξήσουν τους συντελεστές έως και 48%, ένα βήμα που ενδέχεται να κλιμακώσει τις εμπορικές εντάσεις με το Πεκίνο.

Η ΕΕ επιβεβαίωσε την Πέμπτη ότι θα επιβάλει προσωρινούς δασμούς σε τρεις κινέζους κατασκευαστές που συμπεριλήφθηκαν στο δείγμα για την έρευνά της κατά των επιδοτήσεων. Ο κρατικός κατασκευαστής MG SAIC Motor Corp. αντιμετωπίζει δασμό 37,6% επιπλέον του υφιστάμενου συντελεστή 10%, ενώ η μητρική της Volvo Car AB Geely και η BYD Co. θα επιβαρυνθούν με πρόσθετες χρεώσεις 19,9% και 17,4%, αντίστοιχα.

Άλλοι παραγωγοί ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα που συνεργάστηκαν στην έρευνα αλλά δεν συμπεριλήφθηκαν στο δείγμα θα υπόκεινται σε σταθμισμένο μέσο δασμό 20,8%, ενώ οι εταιρείες που δεν συνεργάστηκαν θα αντιμετωπίσουν αύξηση 37,6%. Οι δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Renault, η BMW και η Tesla επηρεάζονται επίσης, με τον κατασκευαστή των ΗΠΑ να αποτελεί επί του παρόντος το μεγαλύτερο μέρος των αποστολών EV με προορισμό την ΕΕ από την Κίνα.

Οι προσωρινοί δασμοί θα ισχύσουν από την Παρασκευή και οι οριστικοί δασμοί θα τεθούν σε ισχύ μέχρι τον Νοέμβριο, εκτός από μια εναλλακτική λύση, ή εάν μια ειδική πλειοψηφία των κρατών μελών της ΕΕ εμποδίσει την τελική κίνηση. Η ΕΕ, η οποία δήλωσε ότι οι συνομιλίες με την Κίνα έχουν εντατικοποιηθεί τις τελευταίες εβδομάδες, κατέληξε στην έρευνά της ότι η Κίνα επιδοτεί τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της σε βαθμό που προκαλεί οικονομική ζημιά στις αυτοκινητοβιομηχανίες του μπλοκ.

«Αυτές οι συνομιλίες με την Κίνα συνεχίζονται», δήλωσε ο Valdis Dombrovskis, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σε συνέντευξή του στην τηλεόραση του Bloomberg με την Francine Lacqua. “Εάν προκύψει μια αμοιβαία επωφελής λύση, μπορούμε επίσης να βρούμε τρόπους να μην εφαρμόσουμε στο τέλος της ημέρας τους οριστικούς δασμούς αλλά είναι πολύ σαφές ότι αυτή η λύση πρέπει να επιλύσει αυτή τη στρέβλωση της αγοράς που έχουμε σήμερα.

Η κίνηση της ΕΕ ακολουθεί την απόφαση των ΗΠΑ να επιβάλουν δασμό 100% στα ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα, αν και οι αποστολές είναι επί του παρόντος κοντά στο μηδέν. Ο Καναδάς τον περασμένο μήνα δήλωσε ότι ζυγίζει επίσης τους δασμούς. Ενώ η Κίνα έχει απειλήσει με αντίποινα, οι συγκριτικά εύποροι καταναλωτές της ΕΕ αντιπροσωπεύουν μια σημαντική διέξοδο για τους εγχώριους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων που μάχονται την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα.

Η Κίνα έχει ήδη ξεκινήσει στοχευμένη έρευνα αντιντάμπινγκ για τις εισαγωγές χοιρινού κρέατος. Τα ευρήματα της έρευνας για τα οινοπνευματώδη ποτά της ΕΕ αναμένονται στις αρχές του επόμενου έτους, αλλά θα μπορούσαν να έρθουν ανά πάσα στιγμή, με βάση το τι συνέβη πριν. Το Πεκίνο έχει προειδοποιήσει ότι θα μπορούσε να πλήξει τα ευρωπαϊκά γεωργικά προϊόντα, την αεροπορία και τα αυτοκίνητα με μεγάλους κινητήρες. Η Κίνα θα μπορούσε επίσης να αποφασίσει να αμφισβητήσει την έρευνα της ΕΕ στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου.

Η Nio, η οποία πωλεί το πολυτελές sedan ET7 στην Ευρώπη, δήλωσε την Πέμπτη ότι μπορεί να αυξήσει τις τιμές στο μέλλον λόγω των δασμών. Η Tesla τον περασμένο μήνα πρόσθεσε γλώσσα στις σελίδες παραγγελιών της στην Ευρώπη, συμβουλεύοντας τους πιθανούς αγοραστές αυτοκινήτων να παραλάβουν τα sedan Model 3 πριν από την αναμενόμενη αύξηση των τιμών από τον Ιούλιο.

Η αυτοκινητοβιομηχανία κατασκευάζει Model 3 στη Σαγκάη και έχει ζητήσει να υπόκειται σε χαμηλότερο δασμολογικό συντελεστή από άλλους κατασκευαστές, υποστηρίζοντας ότι επωφελείται από λιγότερο σημαντική κρατική στήριξη.

Κανόνες του ΠΟΕ

Για τις Βρυξέλλες, οποιαδήποτε λύση πρέπει να βασίζεται στους κανόνες του ΠΟΕ και να αντιμετωπίζει τις υποκείμενες επιζήμιες επιδοτήσεις που έχει εντοπίσει η έρευνα. Το Πεκίνο προσπάθησε να μετατρέψει την έρευνα σε διαπραγμάτευση και προσπαθεί να διχάσει τα κράτη μέλη πιέζοντάς τα διμερώς, ανέφερε προηγουμένως το Bloomberg. Ορισμένοι, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, έχουν πιέσει για έναν συμβιβασμό κατόπιν διαπραγματεύσεων.

Στις συνομιλίες μεταξύ των δύο πλευρών, η Κίνα είχε ζητήσει από την ΕΕ να μην εισαγάγει καθόλου τα προσωρινά μέτρα ή να εξετάσει χαμηλότερους συντελεστές με βάση λιγότερα κριτήρια και στη συνέχεια να τους αυξήσει τον Νοέμβριο, εάν δεν μπορεί να βρεθεί λύση πριν από την καταβολή οριστικών δασμών, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν το θέμα.

Το Πεκίνο ρώτησε επίσης εάν τα επιτόκια μπορούν να προσαρμοστούν από τώρα έως τον Νοέμβριο, εάν η κατάσταση αλλάξει καθώς συνεχίζονται οι συνομιλίες, ανέφεραν οι πηγές. Ενώ είναι δυνατές τροποποιήσεις, η ΕΕ προτιμά να καθιερώσει μια κοινή κατανόηση των γεγονότων πριν διερευνήσει μια αμοιβαία αποδεκτή λύση που θα συμμορφώνεται με τους κανόνες του ΠΟΕ, πρόσθεσαν.

Οι τεχνικές συνομιλίες θα συνεχιστούν τις επόμενες ημέρες, ανέφεραν οι πηγές.

Οι προσωρινοί δασμοί θα εκδίδονται ως «εγγυήσεις» και θα εισπράττονται μόνο εάν και όταν επιβληθούν οριστικοί δασμοί, δήλωσε η ΕΕ.

Οι δασμοί πιθανότατα θα μειώσουν τις εισαγωγές από την Κίνα κατά ένα τέταρτο, αξίας περίπου 4 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με εκτίμηση του Moritz Schularick, προέδρου του Ινστιτούτου Κιέλου της Γερμανίας για την Παγκόσμια Οικονομία.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο