Martin Arnold, Financial Times
Η χρηματοπιστωτική εποπτική αρχή του Ηνωμένου Βασιλείου ανακοίνωσε την Τετάρτη σχέδια για την παράταση του χρόνου που έχουν οι όμιλοι χρηματοδότησης αυτοκινήτων για να αντιμετωπίσουν την αναμενόμενη αύξηση των καταγγελιών των καταναλωτών για υποτιθέμενες κακές πωλήσεις μετά από μια δικαστική απόφαση-ορόσημο.
Η Αρχή Χρηματοοικονομικής Συμπεριφοράς δήλωσε ότι οι πάροχοι χρηματοδότησης αυτοκινήτων «είναι πιθανό να λάβουν μεγάλο όγκο καταγγελιών» μετά την απόφαση του Εφετείου τον περασμένο μήνα ότι είναι παράνομο για τις τράπεζες να καταβάλλουν προμήθεια σε έναν έμπορο αυτοκινήτων χωρίς να λαμβάνουν την ενημερωμένη συγκατάθεση του πελάτη. Οι τράπεζες που εμπλέκονται στην υπόθεση αναμένεται να ασκήσουν έφεση κατά της απόφασης.
Η FCA δήλωσε ότι θα αποταθεί εγγράφως στο Ανώτατο Δικαστήριο «ζητώντας του να αποφασίσει γρήγορα αν θα δώσει άδεια έφεσης και, αν το κάνει, να την εξετάσει το συντομότερο δυνατό, δεδομένου του δυνητικού αντίκτυπου της όποιας απόφασης στην αγορά και στους καταναλωτές που βασίζονται σε αυτήν». Η FCA δήλωσε ότι θα εξετάσει το ενδεχόμενο να παρέμβει σε οποιαδήποτε υπόθεση του Ανώτατου Δικαστηρίου για να «μοιραστεί την εμπειρογνωμοσύνη της» και προέτρεψε τις εταιρείες χρηματοδότησης αυτοκινήτων να εξετάσουν «αν θα πρέπει να προβούν σε οικονομικές προβλέψεις, καθώς οι καταγγελίες πρέπει να αντιμετωπίζονται σύμφωνα με το νόμο».
Ο διευθύνων σύμβουλος της εποπτικής αρχής Nikhil Rathi και ο πρόεδρος Ashley Alder είναι πιθανό να ερωτηθούν σχετικά με την αναταραχή στη χρηματοδότηση των αυτοκινήτων, όταν θα εμφανιστούν ενώπιον της επιτροπής χρηματοπιστωτικής ρύθμισης της Βουλής των Λόρδων αργότερα την Τετάρτη. Η χρηματοδότηση των αυτοκινήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο έχει περιέλθει σε αναταραχή από τότε που η FCA ξεκίνησε τον Ιανουάριο την επανεξέταση των προμηθειών διακριτικής ευχέρειας, οι οποίες έδιναν κίνητρο στις αντιπροσωπείες να θέτουν τους πελάτες σε υψηλότερο επιτόκιο χρηματοδότησης. Απαγόρευσε την πρακτική αυτή το 2021.
Αυτό προκάλεσε αύξηση των καταγγελιών των καταναλωτών προς τις τράπεζες και στη συνέχεια, εάν απορριφθούν, προς την Υπηρεσία Χρηματοοικονομικού Διαμεσολαβητή, πολλές από αυτές μέσω εταιρειών διαχείρισης καταγγελιών που χειρίζονται τέτοιες υποθέσεις με αντάλλαγμα ένα μερίδιο από τα έσοδα. Η απόφαση του Εφετείου του περασμένου μήνα ήταν πολύ ευρύτερη από τις προμήθειες διακριτικής ευχέρειας. Διαπίστωσε ότι άλλες μορφές προμηθειών χρηματοδότησης αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των πάγιων αμοιβών, ήταν επίσης παράνομες, εκτός εάν γνωστοποιούνταν δεόντως στους πελάτες.
Αναλυτές δήλωσαν ότι η απόφαση θα μπορούσε να αυξήσει το τελικό κόστος των αποζημιώσεων για τις τράπεζες από τις αρχικές τους εκτιμήσεις που ανέρχονταν σε 16 δισ. λίρες – προκαλώντας συγκρίσεις με το σκάνδαλο της ασφάλισης προστασίας πληρωμών που κατέληξε να κοστίσει στις τράπεζες 50 δισ. λίρες. Η FCA δήλωσε ότι είχε μιλήσει με 63 δανειστές και εκπροσώπους των καταναλωτών σχετικά με τον αντίκτυπο της δικαστικής απόφασης, η οποία προκάλεσε ανησυχίες στην κυβέρνηση για διαταραχές στη διαθεσιμότητα πιστώσεων για αγορές αυτοκινήτων.
Αρκετοί δανειστές αποσύρθηκαν προσωρινά από την αγορά. Η πρόταση να δοθεί περισσότερος χρόνος στις εταιρείες για τη διεκπεραίωση των καταγγελιών θα «βοηθήσει στην πρόληψη άτακτων, ασυνεπών και αναποτελεσματικών αποτελεσμάτων για τους καταναλωτές που υποβάλλουν καταγγελίες, τις εταιρείες χρηματοδότησης αυτοκινήτων και την αγορά», δήλωσε η FCA. Σχεδιάζει να δημοσιεύσει λεπτομέρειες σχετικά με την παράταση εντός δύο εβδομάδων, αλλά δήλωσε ότι «θα καλύπτει τουλάχιστον την περίοδο έως ότου το Ανώτατο Δικαστήριο αποφασίσει εάν θα χορηγήσει άδεια για την άσκηση έφεσης».
Η χρηματοδότηση αυτοκινήτων ήταν ιστορικά μια επικερδής και σταθερή επιχείρηση για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, με το 80-90% των αγορών νέων αυτοκινήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο να γίνονται με πίστωση. Πέρυσι, 52 δισ. στερλίνες σε δάνεια χρηματοδότησης αυτοκινήτων εκδόθηκαν από τα μέλη της Finance & Leasing Association. Οι εταιρείες χρηματοδότησης αυτοκινήτων αισθάνονται θιγμένες που η απόφαση του Εφετείου τις εξέθεσε σε ιστορικές αξιώσεις για κακές πωλήσεις από πελάτες σχετικά με πληρωμές προμηθειών προς τις αντιπροσωπείες, οι οποίες επιτρεπόταν σύμφωνα με τους κανόνες της FCA εκείνη την εποχή.
Αλλά η FCA δήλωσε την Τετάρτη: «Οι επιχειρήσεις που έχουν λάβει άδεια λειτουργίας από την FCA πρέπει να πληρούν ευρύτερες νομικές απαιτήσεις καθώς και ρυθμιστικούς κανόνες. Η ερμηνεία του κοινού δικαίου ανήκει δικαιωματικά στα δικαστήρια».
Τ.Σ.