Ο γαλλικός όμιλος ιδιωτικών κεφαλαίων Ardian συμφώνησε σε συμφωνία για την εξαγορά τριών άλλων μετόχων του αεροδρομίου Heathrow, αυξάνοντας το μερίδιό του σε ποσοστό άνω του 30%, καθώς το αεροδρόμιο προετοιμάζεται για μια νέα προσπάθεια επέκτασης.
Η Ardian, που είναι ήδη ο μεγαλύτερος μέτοχος του Heathrow, συμφώνησε την Τετάρτη να αγοράσει άλλο ένα ποσοστό 10% του αεροδρομίου από τον ισπανικό όμιλο υποδομών Ferrovial, το καναδικό συνταξιοδοτικό ταμείο Caisse de dépôt et placement du Québec (CDPQ) και το βρετανικό Universities Superannuation Scheme.
Με τη συμφωνία η Ardian θα αυξήσει το μερίδιό της στο Heathrow από 22,6% σε 32,6% και οι τρεις μικρότεροι μέτοχοι θα αποχωρήσουν από το αεροδρόμιο.
Η αξία δεν αποκαλύφθηκε, αλλά πρόσωπο που γνωρίζει το θέμα δήλωσε ότι είναι περίπου 870 εκατ. λίρες.
Η συμφωνία σηματοδοτεί την πίστη της Ardian – μιας από τις μεγαλύτερες επενδυτικές εταιρείες της Ευρώπης – στις δυνατότητες ανάπτυξης του μοναδικού αεροδρομίου-κόμβου του Ηνωμένου Βασιλείου, καθώς το Heathrow προωθεί τα σχέδια για την κατασκευή ενός τρίτου διαδρόμου προσγείωσης.
Η κυβέρνηση σηματοδότησε την υποστήριξή της για την επέκταση του αεροδρομίου νωρίτερα φέτος, σε μια προσπάθεια ενίσχυσης της οικονομικής ανάπτυξης.
«Είμαστε στην ευχάριστη θέση να συνεργαζόμαστε με τους συνμετόχους μας, τη διοικητική ομάδα του Heathrow και τις βρετανικές αρχές στην κοινή μας φιλοδοξία να επιτύχουμε βιώσιμη ανάπτυξη αυτής της εμβληματικής υποδομής», δήλωσε ο επικεφαλής υποδομών της Ardian Mathias Burghardt.
Η συναλλαγή εντάσσεται στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού ταμείου υποδομών έκτης γενιάς της Ardian, το οποίο τα στελέχη του αναμένουν ότι θα επιτύχει τον στόχο συγκέντρωσης κεφαλαίων ύψους 10 δισ. ευρώ φέτος.
Η Ardian είχε γίνει ο μεγαλύτερος μέτοχος του Heathrow τον Δεκέμβριο, στο πλαίσιο μιας ανακατατάξεως της ιδιοκτησίας του αεροδρομίου ύψους 3,3 δισ. λιρών, στο πλαίσιο της οποίας το κρατικό ταμείο πλούτου της Σαουδικής Αραβίας αγόρασε επίσης μερίδιο.
Οι περαιτέρω αλλαγές στην ιδιοκτησία της Τετάρτης σημαίνουν ότι η Ferrovial, μεγαλομέτοχος του Heathrow για 17 χρόνια, θα αποχωρήσει τελικά από το αεροδρόμιο.
Η είδηση ήρθε αφού η διοίκηση του Heathrow νωρίτερα την Τετάρτη δήλωσε ότι θα καταβάλει στους ιδιοκτήτες του μέρισμα 250 εκατ. λιρών για πρώτη φορά μετά την πανδημία, καθώς ανακοίνωσε αριθμό ρεκόρ επιβατών.
Ο αριθμός των επιβατών στο μοναδικό κεντρικό αεροδρόμιο του Ηνωμένου Βασιλείου αυξήθηκε κατά 6% σε 83,9 εκατ. το 2024 και τα κέρδη προ φόρων αυξήθηκαν κατά 31% σε 917 εκατ. στερλίνες.
Ο διευθύνων σύμβουλος Thomas Woldbye δήλωσε ότι η αύξηση δείχνει ότι η επέκταση είναι απαραίτητη, καθώς το αεροδρόμιο πλησιάζει το «φυσικό όριο χωρητικότητάς του».
«Γι’ αυτό εξετάζουμε τι μπορούμε να κάνουμε – βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα – για να βελτιώσουμε τη χωρητικότητα», δήλωσε.
Η υπουργός Μεταφορών Χάιντι Αλεξάντερ είναι επίσης έτοιμη να εγκρίνει το δικό της σχέδιο επέκτασης του αεροδρομίου Γκάτγουικ, όταν αποφανθεί για το έργο αυτή την εβδομάδα.
Μιλώντας το βράδυ της Τρίτης, δήλωσε ότι η κυβέρνηση θα υποστηρίξει την επέκταση του αεροδρομίου, υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξουν περιβαλλοντικές εγγυήσεις. «Δεν έχω καμία πρόθεση να κόψω τα φτερά κανενός», δήλωσε στο ετήσιο δείπνο της Airlines UK. «Δεν είμαι κάποιο είδος οικολογικού πολεμιστή που ντροπιάζει τις πτήσεις».
Τα αεροδρόμια Luton, Stansted και City του Λονδίνου έχουν επίσης μικρότερα σχέδια επέκτασης, αλλά ο Woldbye του Heathrow δήλωσε ότι παραμένει βέβαιος ότι όλη η νέα χωρητικότητα θα χρειαστεί.
«Ένας νέος διάδρομος προσγείωσης του Heathrow, δεν θα είναι στη θέση του για τα επόμενα 10 χρόνια. Θα υπάρξει μεγάλη ανάπτυξη στις αερομεταφορές παγκοσμίως τα επόμενα 10 χρόνια . Έτσι, είμαι αρκετά σίγουρος ότι θα υπάρχει χώρος για όλους μας», δήλωσε.
Το Heathrow δήλωσε ότι θα υποβάλει λεπτομερή πρόταση στην κυβέρνηση μέχρι το καλοκαίρι και θα επιδιώξει να υποβάλει επίσημη αίτηση σχεδιασμού μέχρι το τέλος του τρέχοντος κοινοβουλίου το 2029.
Έχει επίσης περιγράψει σχέδια βελτίωσης και επέκτασης των υφιστάμενων υποδομών της, ώστε να επιτρέψει την αύξηση του μέγιστου αριθμού επιβατών από 85 εκατ. σε 100 εκατ. ανεξάρτητα από το αν θα κατασκευαστεί τρίτος διάδρομος.
Όμως το Χίθροου αντιμετωπίζει ήδη σημαντικές αντιδράσεις από μεγάλες αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες έχουν προειδοποιήσει ότι το αεροδρόμιο δεν πρέπει να αυξήσει τα τέλη προσγείωσης προκειμένου να χρηματοδοτήσει το μεγαλεπήβολο έργο.
Ο Sir Tim Clark, επικεφαλής της Emirates, δήλωσε αυτή την εβδομάδα στους Financial Times ότι το Χίθροου θα μπορούσε να αντιμετωπίσει νομική προσφυγή εάν τα τέλη αυξάνονταν σημαντικά. Το σημερινό τέλος προσγείωσης είναι 25 λίρες ανά επιβάτη κατά μέσο όρο.
Ο Woldbye παραδέχτηκε ότι ο διάδρομος προσγείωσης, ο οποίος κοστολογήθηκε σε 14 δισ. λίρες το 2014, θα είναι ακριβός, αλλά δήλωσε βέβαιος ότι θα προσφέρει μακροπρόθεσμη αξία στις αεροπορικές εταιρείες.
«Δεν πρόκειται να είναι ο φθηνότερος διάδρομος προσγείωσης στην ιστορία. Αλλά όταν εξετάζω τα οφέλη που θα δημιουργήσει ιδίως για τις αεροπορικές εταιρείες, την ευκαιρία ανάπτυξης, νομίζω ότι θα είναι λογικό», δήλωσε ο Clark.
Philip Georgiadis, FT
Επιμέλεια – Απόδοση: Τατιανή Σάγιεχ

