Μια έρευνα της IWSR σε περισσότερους από 26.000 ανθρώπους στις 15 μεγαλύτερες αγορές αλκοολούχων ποτών διαπίστωσε ότι το 73% των ερωτηθέντων της Γενιάς Z — άτομα νόμιμης ηλικίας κατανάλωσης αλκοόλ έως 27 ετών — είχαν καταναλώσει αλκοόλ τους προηγούμενους έξι μήνες, σε σύγκριση με το 66% πριν από δύο χρόνια.
Αυτή ήταν η μεγαλύτερη αύξηση σε οποιαδήποτε γενιά, σύμφωνα με την IWSR, μια εταιρεία έρευνας αγοράς για την παγκόσμια βιομηχανία ποτών.
Παράλληλα, το 72% των baby boomers — ατόμων ηλικίας 60 ετών και άνω — δήλωσαν ότι είχαν καταναλώσει αλκοόλ κατά την ίδια περίοδο, σε σύγκριση με το 73% πριν από δύο χρόνια, σύμφωνα με την IWSR, η οποία διαπίστωσε επίσης ότι η συνολική κατανάλωση αλκοόλ εξακολουθεί να μειώνεται σε όλες τις γενιές.
Ωστόσο, τα ευρήματα θέτουν υπό αμφισβήτηση την υπόθεση ότι η Γενιά Ζ έχει στρέψει μαζικά την πλάτη της στο αλκοόλ.
Ο Richard Halstead, επικεφαλής του τμήματος καταναλωτικών τάσεων της IWSR, δήλωσε ότι τα αποτελέσματα της έρευνας υποδηλώνουν ότι η μείωση της κατανάλωσης μεταξύ των νέων οφείλεται στην κρίση του κόστους διαβίωσης και όχι σε θεμελιώδεις αλλαγές στις κοινωνικές συνήθειες.
«Η αύξηση των τιμών είναι ιδιαίτερα έντονη σε μπαρ και εστιατόρια, χώρους που προσελκύουν περισσότερο τους καταναλωτές αλκοόλ της Γενιάς Z», δήλωσε. «Με κάθε χρόνο που περνά, όλο και περισσότεροι καταναλωτές αλκοόλ της Γενιάς Z εισέρχονται στην αγορά εργασίας, ενώ εκείνοι που ήδη εργάζονται συνήθως κερδίζουν περισσότερα».
Παρ’ όλα αυτά, η βιομηχανία ποτών εξακολουθεί να αντιμετωπίζει μια παγκόσμια μείωση στην κατανάλωση αλκοόλ.
Ο όγκος των αλκοολούχων ποτών που πωλήθηκαν παγκοσμίως μειώθηκε κατά 2% το 2024, σε σύγκριση με πτώση 1% το 2023, σύμφωνα με την IWSR, καθώς η ανάπτυξη σε αναδυόμενες αγορές όπως η Βραζιλία, το Μεξικό και η Ινδία αντισταθμίστηκε από τη μείωση των πωλήσεων στην Κίνα, τις ΗΠΑ και την Ευρώπη.
Η μείωση αυτή έχει πυροδοτήσει μια συζήτηση μεταξύ των επενδυτών σχετικά με το αν το φαινόμενο είναι διαρθρωτικό ή κυκλικό. Οι τιμές των μετοχών εταιρειών όπως η Diageo, η Pernod Ricard και η Heineken έχουν πληγεί σοβαρά από τις ανησυχίες ότι η μείωση είναι μακροπρόθεσμη.
Οι εταιρείες έχουν προσπαθήσει να αντισταθμίσουν τη μείωση της κατανάλωσης προσελκύοντας τους καταναλωτές προς ποτά υψηλότερης ποιότητας — μια στρατηγική γνωστή ως «premiumisation» — ή επενδύοντας σε ποτά χωρίς αλκοόλ ή με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ.
Η πτώση του όγκου των πωλήσεων και η αύξηση των συνολικών εσόδων που αναφέρουν οι εταιρείες ποτών υποδηλώνουν ότι οι καταναλωτές πίνουν λιγότερο, αλλά πιο ακριβά ποτά.
Οι σκεπτικιστές πιστεύουν ότι η μείωση της κατανάλωσης αλκοόλ οφείλεται στον πιο υγιεινό τρόπο ζωής των ανθρώπων ή στο γεγονός ότι περνούν περισσότερο χρόνο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, και όχι απλώς στη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος.
Η έρευνα της IWSR διαπίστωσε ότι η κατανάλωση αλκοόλ αυξήθηκε σε όλες τις γενιές τα τελευταία δύο χρόνια, με εξαίρεση μια μικρή μείωση μεταξύ των baby boomers.
Το ποσοστό της γενιάς Χ (ατόμων ηλικίας 44-59 ετών) που δήλωσαν ότι είχαν καταναλώσει αλκοόλ το τελευταίο εξάμηνο αυξήθηκε από 77% το 2023 σε 79% φέτος. Τα ποσοστά για τη γενιά των millennials (28-43 ετών) αυξήθηκαν από 79% σε 83%.
Το 6% των baby boomers δήλωσαν ότι πίνουν ενεργά περισσότερο, σε σύγκριση με το 29% των ερωτηθέντων της γενιάς Z. Το 42% των καταναλωτών της γενιάς Z δήλωσαν ότι τα μέλη του κοινωνικού τους κύκλου πίνουν περισσότερο σε σύγκριση με πριν από δύο χρόνια, σύμφωνα με την IWSR.
Απόδοση – Επιμέλεια: ΤΑΤΙΑΝΗ ΣΑΓΙΕΧ

