Η γερμανική βιομηχανική παραγωγή υποχώρησε εκ νέου τον Οκτώβριο, καθώς ο τομέας συνέχισε να αγωνίζεται, με τις μαζικές απολύσεις και τους πιθανούς εμπορικούς δασμούς να απειλούν να επιδεινώσουν το πρόβλημα.
Η παραγωγή μειώθηκε κατά 1,0% σε μηνιαία βάση τον Οκτώβριο, ανακοίνωσε την Παρασκευή η γερμανική στατιστική υπηρεσία Destatis, πιο αδύναμη από την άνοδο 1,0% που ανέμεναν οι οικονομολόγοι σε δημοσκόπηση που συνέταξε η Wall Street Journal. Η παραγωγή μειώθηκε κατά 2,0% τον Σεπτέμβριο και κατά 0,4% τους τρεις μήνες έως τον Οκτώβριο.
Η παραγωγή ενέργειας ηγήθηκε της πτώσης, μειούμενη κατά 8,9%, αλλά η αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας, παραδοσιακή πηγή της βιομηχανικής της ταυτότητας, συνέχισε επίσης να παραπαίει, με την παραγωγή να υποχωρεί κατά 1,9%.
Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας αντιμετωπίζει την απειλή απολύσεων στον τιτάνα της βιομηχανίας Volkswagen, παράλληλα με τις ήδη ανακοινωθείσες περικοπές θέσεων εργασίας στη Ford και στις εταιρείες κατασκευής εξαρτημάτων αυτοκινήτων Bosch και Schaeffler.
Ο κίνδυνος εμπορικών δασμών από την επερχόμενη κυβέρνηση του εκλεγμένου προέδρου Ντόναλντ Τραμπ θα μπορούσε να προσθέσει περαιτέρω πιέσεις στον βιομηχανικό τομέα της Γερμανίας. Η κατάρρευση της κυβέρνησης συνασπισμού της χώρας τον Νοέμβριο αυξάνει επίσης την αβεβαιότητα.
Η βιομηχανική παραγωγή παραμένει πολύ κάτω από τα προπανδημικά επίπεδα. Ο ενεργοβόρος μεταποιητικός τομέας της χώρας δεν έχει ακόμη ανακάμψει από τις εξάρσεις των τιμών της ενέργειας που ακολούθησαν την πλήρους κλίμακας εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Ο κινεζικός ανταγωνισμός στην αυτοκινητοβιομηχανία, παράλληλα με την εκεί οικονομική επιβράδυνση που έπληξε τις γερμανικές εξαγωγές, συνέβαλε επίσης στους αγώνες της βιομηχανίας.
«Δεν υπάρχει ακόμη ορατό τέλος στη βιομηχανική ύφεση στη Γερμανία», δήλωσε ο Carsten Brzeski, παγκόσμιος επικεφαλής μακροοικονομικών ερευνών της ING.
«Πρόκειται για μια πολύ αδύναμη έναρξη του τέταρτου τριμήνου, αυξάνοντας τον κίνδυνο μιας χειμερινής ύφεσης στη Γερμανία», πρόσθεσε.
Η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης αναμένεται να συρρικνωθεί κατά τη διάρκεια του 2024, ενώ η οικονομική επιβράδυνση στην ευρωζώνη συνολικά έχει οδηγήσει την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα να επιταχύνει τις μειώσεις των επιτοκίων από το καλοκαίρι. Η τράπεζα αναμένεται ευρέως να μειώσει το βασικό της επιτόκιο την επόμενη εβδομάδα, γεγονός που θα μπορούσε να δώσει μια μικρή ώθηση στις επιχειρήσεις.
Ωστόσο, οι προοπτικές για τη γερμανική βιομηχανία φαίνονται αδύναμες βραχυπρόθεσμα, αφού οι εισερχόμενες παραγγελίες στη μεταποίηση υποχώρησαν επίσης κατά 1,5% στα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν την Πέμπτη, με την αυτοκινητοβιομηχανία και τα μηχανήματα να αποτελούν ιδιαίτερους βραχίονες.
Ed Frankl, The Wall Street Journal
Τ.Σ.