Η General Motors έκανε ένα σημαντικό βήμα για να συμμετάσχει στους αγώνες αυτοκινήτου της Formula One υπό τη μάρκα της Cadillac, σε μια ηχηρή επιβεβαίωση της επέκτασης του αθλήματος στις ΗΠΑ. Η F1 ανακοίνωσε τη Δευτέρα ότι είχε καταλήξει σε συμφωνία «επί της αρχής» με την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία, σύμφωνα με την οποία η Cadillac θα γίνει η 11η ομάδα στο grid της σειράς από το 2026. Πρόκειται για μια σημαντική πρόοδο στις συνομιλίες μεταξύ των δύο πλευρών, αν και η αίτηση της GM για την ένταξή της στο παγκόσμιο πρωτάθλημα της FI βρίσκεται επισήμως ακόμη σε εξέλιξη.
Υπό την Liberty Media, στην οποία ανήκει η F1 από το 2017, το άθλημα έχει επεκταθεί στις ΗΠΑ, με νέους αγώνες στο Μαϊάμι και το Λας Βέγκας. Το σχέδιο της GM να ενταχθεί στην F1 αναδεικνύει την ελκυστικότητά της, όχι μόνο καθώς η αξία των ομάδων έχει εκτοξευθεί λόγω της ανάπτυξης του αθλήματος, αλλά και λόγω των περιορισμών που τίθενται στα ποσά που μπορούν να δαπανήσουν για την ανάπτυξη αυτοκινήτων, προστατεύοντας έτσι τους μετόχους από ανεξέλεγκτο κόστος. Οι ομάδες προσελκύουν πλέον αποτιμήσεις άνω του 1 δισ. δολαρίων η καθεμία.
Ο πρόεδρος της GM, Mark Reuss, δήλωσε ότι είναι «τιμή» να συμμετάσχει στην F1 και περιέγραψε το άθλημα ως «παγκόσμιο στάδιο» για την προβολή της «τεχνογνωσίας της μηχανικής και της τεχνολογικής ηγεσίας σε ένα εντελώς νέο επίπεδο». Η GM έχει συνεργαστεί για τη σχεδιαζόμενη είσοδό της στην F1 με την TWG Global, με επικεφαλής τον Mark Walter, ο οποίος είναι επίσης επικεφαλής του επενδυτικού ομίλου Guggenheim Partners. Ο Walter έχει πλειοψηφικό πακέτο μετοχών στην ομάδα μπέιζμπολ Los Angeles Dodgers και μειοψηφικό πακέτο μετοχών στην ομάδα μπάσκετ LA Lakers.
Ήταν επίσης μέλος του ομίλου που απέκτησε την αγγλική ποδοσφαιρική ομάδα της Premier League Chelsea έναντι 2,5 δισ. λιρών το 2022. Το παγκόσμιο πρωτάθλημα F1 του 2026 θα είναι το πρώτο που θα διεξαχθεί με νέους κανονισμούς που θα ανατρέψουν τον τρόπο με τον οποίο οι ομάδες σχεδιάζουν τα μονοθέσιά τους. Η GM σκοπεύει να γίνει μια «πλήρως εργοστασιακή» ομάδα F1 μέχρι το τέλος της δεκαετίας, αλλά αρχικά θα χρειαστεί κινητήρα από τρίτο προμηθευτή.
«Με τα συνεχή σχέδια ανάπτυξης της Formula 1 στις ΗΠΑ, πιστεύαμε πάντα ότι η υποδοχή μιας εντυπωσιακής αμερικανικής μάρκας όπως η GM/Cadillac στο grid και η GM ως μελλοντικός προμηθευτής μονάδας ισχύος θα μπορούσε να φέρει πρόσθετη αξία και ενδιαφέρον στο άθλημα», δήλωσε ο επικεφαλής της Liberty Media, Greg Maffei. Η TWG είναι ιδιοκτήτρια της Andretti Global, η οποία συμμετέχει στους αγώνες μηχανοκίνητου αθλητισμού Formula E και IndyCar.
Το όνομα Andretti έχει τεράστιο βάρος στην ιστορία των αγώνων. Ο Mario Andretti, ο τελευταίος Αμερικανός πρωταθλητής της F1, θα είναι διευθυντής στο διοικητικό συμβούλιο της ομάδας Cadillac. Ωστόσο, η F1 τον Ιανουάριο απέρριψε την αίτηση μιας ομάδας Andretti να ενταχθεί στο grid των grand prix σε συνεργασία με την GM. Η F1 δήλωσε τότε ότι «η παρουσία μιας 11ης ομάδας δεν θα προσέφερε, από μόνη της, αξία στο πρωτάθλημα».
Ορισμένες υπάρχουσες ομάδες εξέφρασαν ανησυχίες σχετικά με την αραίωση των χρηματικών επάθλων της F1 με την επέκταση του πλέγματος πέραν των 10 ομάδων. Ο χειρισμός του θέματος από την F1 προκάλεσε ρυθμιστικό έλεγχο. Νωρίτερα φέτος, η Liberty Media αποκάλυψε ότι η αντιμονοπωλιακή υπηρεσία του Υπουργείου Δικαιοσύνης των ΗΠΑ διερευνούσε τη «συμπεριφορά» της F1 σε σχέση με την αίτηση Andretti. Ο Maffei δήλωσε στη συνέχεια ότι η απόφαση της F1 «ήταν σύμφωνη με όλους τους ισχύοντες αντιμονοπωλιακούς νόμους των ΗΠΑ».
Η F1 δήλωσε τη Δευτέρα ότι «διατηρούσε διάλογο» με την GM και την TWG σχετικά με τη βιωσιμότητα μιας συμμετοχής από τότε που απέρριψε την αρχική αίτηση Andretti. «Κατά τη διάρκεια αυτού του έτους, πέτυχαν λειτουργικά ορόσημα και κατέστησαν σαφή τη δέσμευσή τους να ονομάσουν την 11η ομάδα GM/Cadillac και ότι η GM θα εισέλθει ως προμηθευτής κινητήρων σε μεταγενέστερο χρόνο», δήλωσε η F1.
Camilla Hodgson, Financial Times
Τ.Σ.