Η Ιαπωνία θα δικαστεί από την Tesla για την επένδυση της Nissan

Ο πρώην πρωθυπουργός και το πρώην μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Tesla σχεδιάζουν να προσεγγίσουν τον Elon Musk για να στηρίξουν την προβληματική αυτοκινητοβιομηχανία

Μια υψηλού επιπέδου ιαπωνική ομάδα στην οποία συμμετέχει ένας πρώην πρωθυπουργός έχει καταρτίσει σχέδια για την Tesla του Elon Musk να επενδύσει στην προβληματική αυτοκινητοβιομηχανία Nissan, μετά την κατάρρευση των συνομιλιών συγχώνευσης με την ανταγωνίστρια Honda.

Η νέα πρόταση, με επικεφαλής το πρώην μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Tesla Hiro Mizuno, υποστηρίζεται από τον πρώην πρωθυπουργό Yoshihide Suga και τον πρώην βοηθό του Hiroto Izumi, σύμφωνα με τρία άτομα με άμεση γνώση της κίνησης. Αρκετά μέλη του διοικητικού συμβουλίου της Nissan είναι ενήμερα για την πρωτοβουλία.

Ο όμιλος ελπίζει ότι η Tesla θα γίνει στρατηγικός επενδυτής, καθώς πιστεύουν ότι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο επιθυμεί να αποκτήσει τα εργοστάσια της Nissan στις ΗΠΑ, σύμφωνα με τους ανθρώπους. Τα εργοστάσια θα τη βοηθήσουν να ενισχύσει την εγχώρια παραγωγή ως απάντηση στις απειλές του Ντόναλντ Τραμπ για δασμούς.

Το σχέδιο προσέγγισης της Tesla έρχεται αφότου η Nissan απομακρύνθηκε από την πρόταση συγχώνευσης της Honda ύψους 58 δισ. δολαρίων, προκαλώντας φόβους ότι η τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας θα μπορούσε να πέσει σε δυνητικά εχθρικά ξένα χέρια, με την ταϊβανέζικη εταιρεία συναρμολόγησης iPhone Foxconn, ακτιβιστές και ομάδες ιδιωτικών κεφαλαίων να κάνουν κύκλους.

Οι συνομιλίες με τη Honda ξεκίνησαν αρχικά αφού η Foxconn προσέγγισε πέρυσι τον εταίρο της Nissan, τη Renault, σχετικά με την αγορά μέρους του μεριδίου της γαλλικής εταιρείας στην ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία. Μετά τη διακοπή των διαπραγματεύσεων αυτόν τον μήνα, η Foxconn επιβεβαίωσε το ενδιαφέρον της για την απόκτηση μετοχών της Nissan ως μέσο για την επέκταση της επιχείρησης κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων.

Ο Σούγκα, ο οποίος παραιτήθηκε από πρωθυπουργός το 2021, εξακολουθεί να είναι ενεργό στέλεχος της ιαπωνικής πολιτικής, συνεχίζοντας ως μέλος της κάτω βουλής της Ιαπωνίας. Ξεκίνησε την πολιτική του καριέρα στη Γιοκοχάμα, όπου εδρεύει η Nissan.

Η πρόταση προβλέπει μια κοινοπραξία επενδυτών, με την Tesla ως τον μεγαλύτερο χρηματοδότη, αλλά περιλαμβάνει επίσης το ενδεχόμενο μιας μειοψηφικής επένδυσης από τη Foxconn για να αποτραπεί μια πλήρης εξαγορά από τον προμηθευτή της Apple.

Οι μετοχές της Nissan αυξήθηκαν έως και 11,5% στο Τόκιο την Παρασκευή, αφού οι Financial Times ανέφεραν τα σχέδια, πριν κλείσουν με άνοδο 9,5%.

Nissan

Η Nissan και η Izumi αρνήθηκαν να σχολιάσουν. Η Mizuno και η Tesla δεν ανταποκρίθηκαν άμεσα σε αιτήματα για σχολιασμό.

Ο Μασκ φάνηκε να υποβαθμίζει το ενδιαφέρον του για την απόκτηση των εργοστασίων της Nissan. «Το εργοστάσιο της Tesla ΕΙΝΑΙ το προϊόν. Η γραμμή παραγωγής Cybercab δεν μοιάζει με τίποτα άλλο στην αυτοκινητοβιομηχανία», έγραψε στο X, την πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης του, ως απάντηση σε ανάρτηση του ρεπορτάζ των FT.

Εκπρόσωπος της Suga αρνήθηκε την άμεση ανάμειξη στη σύνταξη της πρότασης.

Τις τελευταίες εβδομάδες, η Nissan είχε ξεκινήσει τη δική της αναζήτηση στρατηγικού εταίρου στον κλάδο της τεχνολογίας, με ορισμένα μέλη του διοικητικού συμβουλίου να προτείνουν την Tesla και την Apple ως ιδανικούς στόχους, σύμφωνα με δύο άλλους ανθρώπους που γνωρίζουν το θέμα. Τον Νοέμβριο, δρομολόγησε ένα σχέδιο έκτακτης ανάκαμψης που περιλάμβανε την απώλεια 9.000 θέσεων εργασίας, καθώς έπεσε σε τριμηνιαίες ζημίες.

Η Moody’s υποβάθμισε την πιστοληπτική ικανότητα της Nissan σε καθεστώς σκουπιδιών την Παρασκευή. Ο Dean Enjo, ανώτερος αναλυτής, αναφέρθηκε σε «κινδύνους που σχετίζονται με την εφαρμογή του νέου σχεδίου αναδιάρθρωσης, την ανανέωση της γερασμένης σειράς προϊόντων της και τις παγκόσμιες εμπορικές πολιτικές».

Με κεφαλαιοποίηση 1,1 εκατ. δολαρίων, η Tesla συγκαταλέγεται μεταξύ των πιο πολύτιμων εταιρειών στον κόσμο. Ιστορικά, δεν έχει επενδύσει σε εταιρείες αυτοκινήτων και ο Μασκ στρέφει την εστίαση της εταιρείας και τις δαπάνες των 36 δισ. δολαρίων σε μετρητά της στην αυτόνομη οδήγηση και τη ρομποτική.

Αλλά θέλει επίσης να ενισχύσει την παραγωγή στις ΗΠΑ για να αντισταθμίσει τον αντίκτυπο των απειλούμενων δασμών του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ. Ο όμιλος συναρμολογεί όλα τα οχήματά του που πωλούνται στις ΗΠΑ σε τοπικό επίπεδο, αλλά προμηθεύεται ορισμένα από τα εξαρτήματά του από το Μεξικό και άλλα μέρη του κόσμου.

Η Nissan διαθέτει δύο εργοστάσια συναρμολόγησης στο Τενεσί και το Μισισιπή με συνδυασμένη ετήσια δυναμικότητα περίπου 1 εκατ. οχημάτων, αλλά παρήγαγε μόνο 525.000 μονάδες εκεί το 2024. Στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσής της, η εταιρεία έχει ανακοινώσει σχέδια για μείωση της παραγωγικής ικανότητας κατά 20% σε παγκόσμιο επίπεδο, προκειμένου να αντιμετωπίσει την πτώση των πωλήσεων. Την περασμένη εβδομάδα, δήλωσε ότι σχεδίαζε να μειώσει τις βάρδιες στα δύο εργοστάσια των ΗΠΑ.

Η Nissan μπορεί να μην δεχτεί εύκολα την πώληση των εργοστασίων στις ΗΠΑ σε έναν αντίπαλο, δεδομένου ότι η τοπική αγορά αποτελεί βασικό τομέα ανάπτυξης για τα κέρδη της.

Από τότε που το ενδιαφέρον της Foxconn για τη Nissan ήρθε στο φως τους τελευταίους μήνες, οι αξιωματούχοι του υπουργείου Οικονομίας, Εμπορίου και Βιομηχανίας της Ιαπωνίας ανησυχούν έντονα για τις πολιτικές επιπτώσεις και την ευρωστία της διαδικασίας ελέγχου της εθνικής ασφάλειας για τον χειρισμό της Foxconn, η οποία θεωρείται πολύ κοντά στην Κίνα.

Η παρεμπόδιση της συμφωνίας θα ήταν δύσκολο να δικαιολογηθεί, δεδομένου ότι η Ιαπωνία έχει καλωσορίσει σημαντικές επενδύσεις σε ημιαγωγούς από την Ταϊβάν και στο παρελθόν επέτρεψε στη Renault να πάρει μερίδιο στη Nissan και στη Foxconn να αγοράσει τη Sharp, σύμφωνα με αξιωματούχους της ιαπωνικής κυβέρνησης.

Μετά την αναδιάρθρωση της συμμαχίας το 2023, η Renault θέλει να πουλήσει ένα μεγάλο μέρος του 36% που εξακολουθεί να κατέχει στον ιαπωνικό όμιλο με υψηλό premium.

Σε συνέντευξή του την Πέμπτη, ο διευθύνων σύμβουλός της Luca de Meo δήλωσε ότι οποιαδήποτε πρόταση πρέπει να αντανακλά την αξία που δημιουργήθηκε μέσω της 25ετούς συνεργασίας.

«Ελπίζω απλώς ότι η διοικητική ομάδα της Nissan θα βρει έναν τρόπο να την κάνει να λειτουργήσει καλύτερα από ό,τι έχει λειτουργήσει μέχρι τώρα», δήλωσε. «Τους δίνω όλη την υποστήριξη που θα χρειαστούν».

Kana Inagaki, Leo Lewis, Harry Dempsey και David Keohane, Financial Times

Επιμέλεια – Απόδοση: Τατιανή Σάγιεχ

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο