Η Ikea σχεδιάζει να επεκτείνει την peer-to-peer αγορά της για μεταχειρισμένα έπιπλα σε όλη την Ευρώπη μετά από επιτυχημένες πιλοτικές εφαρμογές στη Μαδρίτη και το Όσλο, καθώς η σουηδική εταιρεία λιανικής πώλησης οικιακού εξοπλισμού εντείνει τον ανταγωνισμό με τις eBay και Depop.
Ο Jesper Brodin, διευθύνων σύμβουλος της Ingka, του κύριου διαχειριστή των καταστημάτων Ikea, δήλωσε στους Financial Times ότι οι δοκιμές της υπηρεσίας Ikea Preowned έχουν πλέον επεκταθεί σε όλη την Ισπανία και τη Νορβηγία και θα διαρκέσουν μέχρι τον Αύγουστο.
«Λειτουργεί – αρέσει στον κόσμο», είπε. «Αποφασίσαμε να την επεκτείνουμε από τη Μαδρίτη στην Ισπανία και από το Όσλο στη Νορβηγία. Σε δύο χρόνια, θέλουμε να την επεκτείνουμε σε όλες τις αγορές της Ευρώπης».
Το ενδιαφέρον για την οικονομία των μεταχειρισμένων προϊόντων γνωρίζει μεγάλη άνθηση, με εξειδικευμένες ιστοσελίδες όπως η Vinted και η Depop να ανταγωνίζονται μερικές από τις μεγαλύτερες μάρκες στον κόσμο, όπως η Shein, η Zara, η H&M και η Lego, για να παρέχουν επιλογές στους πελάτες να αγοράζουν και να πωλούν τα μεταχειρισμένα προϊόντα τους.
Ωστόσο, υπάρχει ανησυχία σχετικά με το επιχειρηματικό μοντέλο για το λιανικό εμπόριο μεταχειρισμένων ειδών, με λίγες εξειδικευμένες ιστοσελίδες να είναι σε θέση να αποφέρουν κέρδη, εκτός από τη Vinted, μια λιθουανική νεοφυή επιχείρηση που αποτιμήθηκε πρόσφατα σε 5 δισ. ευρώ και η οποία κινείται πέρα από τα μεταχειρισμένα ρούχα σε βιβλία, ηλεκτρονικά είδη και παιχνίδια.
Η πιλοτική εφαρμογή της Ikea στη Μαδρίτη και το Όσλο οδήγησε σε περίπου 200.000 πελάτες που επισκέφθηκαν τον ιστότοπο Ikea Preowned και σε «μερικές χιλιάδες δεσμεύσεις», σύμφωνα με τον Brodin.
Η Ikea παρέχει στους πωλητές μετρήσεις, φωτογραφίες, εγχειρίδια, μια συνιστώμενη τιμή και πρόσβαση σε ανταλλακτικά όταν καταχωρούν κάποια έπιπλα, καθώς και τη δυνατότητα να πληρωθούν με κουπόνια καταστημάτων αξίας 15 τοις εκατό μεγαλύτερης από την τιμή πώλησης.
Ο Brodin παραδέχτηκε ότι η υπηρεσία Preowned αφορά κάτι άλλο από την ενίσχυση των αποτελεσμάτων της προς το παρόν και δήλωσε ότι ήταν «θετικά έκπληκτος» από το μεγάλο ενδιαφέρον, συμπεριλαμβανομένου του μεγάλου αριθμού που επέλεξε να λάβει πληρωμή σε κουπόνια της Ikea.
Ενώ «δεν μπορούσε να πει» ποια ήταν η οικονομική συνεισφορά της υπηρεσίας, δήλωσε ότι «η πλευρά της δέσμευσης των πελατών είναι αρκετά ισχυρή. Μερικές φορές πρέπει να ακολουθήσετε το ένστικτό σας. Πρόκειται για μια αγορά και ένα κίνημα στην κοινωνία, και αν μέναμε εκτός δεν θα μπορούσαμε να λάβουμε μέρος σε αυτό».
Η Ikea έχει προσπαθήσει να αναλάβει ηγετικό ρόλο στη βιωσιμότητα, όχι μόνο στις δικές της δραστηριότητες, αλλά και πιέζοντας τους πελάτες της για πιο πράσινα προϊόντα, για παράδειγμα, λαμβάνοντας έγκαιρα αποφάσεις να πωλεί μόνο πιο ενεργειακά αποδοτικούς λαμπτήρες LED και προσφέροντας φτηνά ηλιακά πάνελ.
Ο Brodin δήλωσε ότι από το 2016 η επιχείρηση Ikea αύξησε τα έσοδά της κατά 24%, ενώ μείωσε τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 30%.
Παραδέχτηκε ότι υπάρχει «μια μικρή διαφημιστική εκστρατεία αυτή τη στιγμή γύρω από το μεταχειρισμένο», αλλά επέμεινε ότι ήρθε για να μείνει «επειδή είναι πιο έξυπνο». Πρόσθεσε ότι η Ikea έπρεπε ακόμη να καθορίσει «τι σημαίνει καλό» τόσο από την άποψη «του επιχειρηματικού αντίκτυπου όσο και για το κλίμα».
«Αρχίσαμε να ασχολούμαστε με αυτό εδώ και αρκετά χρόνια», είπε. «Αλλά μόνο με το Preowned βρήκαμε την αξία για να ανταγωνιστούμε το eBay ή το Depop».
Το Preowned είναι μια αγορά peer-to-peer, οπότε η Ikea δεν εμπλέκεται στην αποστολή των αγαθών ή στις πραγματικές συναλλαγές. Αλλά ο Brodin τόνισε: «Η αγορά των προϊόντων της είναι πολύ σημαντική για την αγορά των προϊόντων της: «Η πρόκληση είναι η κλίμακα. Είναι η πρόκληση του επόμενου βήματος».
Richard Milne, Financial Times
Τ.Σ.

