Η JP Morgan, η Aegean, και οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες

JPMorgan

Aegean

Το έτος που ολοκληρώνεται σε λίγες εβδομάδες αποδείχθηκε καλό για τις αεροπορικές εταιρείες, έπειτα από τα προβλήματα που αντιμετώπισαν κατά την περίοδο του Covid, εκπλήσσοντας θετικά με τις οικονομικές και χρηματιστηριακές τους επιδόσεις, με την Aegean να σημειώνει μάλιστα το καλύτερο τρίμηνο της ιστορίας της.

Κι ενώ το 2023 αναμένετε κλείσει καλά για τις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες, η προσοχή εστιάζεται στο εάν θα συνεχίσει ο κλάδος τις καλές του οικονομικές επιδόσεις και το επόμενο έτος.

Έντονο προβληματισμό δημιούργησε η πρόσφατη (7/12) υποβάθμιση των Lufthansa και Air France σε “underweight” από “overweight”, καθώς και της British Airways από “underweight” σε “neutral”.

Η JP Morgan, αναφέρει ότι προτιμά τους αερομεταφορείς χαμηλού κόστους έναντι των αεροπορικών εταιρειών δικτύου, βλέποντας πιθανή πίεση στην κερδοφορία το 2024 λόγω των ανησυχιών για τα έσοδα ανά μονάδα από την αύξηση της χωρητικότητας.

“Γινόμαστε πιο επιφυλακτικοί, καθώς η πιθανότητα μεγάλης αύξησης της χωρητικότητας να μειώσει τις αποδόσεις σε ένα περιβάλλον ασθενέστερης οικονομικής ανάπτυξης”, ανέφερε η JP Morgan. Η χωρητικότητα των μεγάλων αποστάσεων θα μπορούσε να αρχίσει να δημιουργεί υπερπροσφορά σε σχέση με τη ζήτηση, ειδικά στα υπερατλαντικά ταξίδια που ήταν μια πολύ ισχυρή αγορά μετά την πανδημία.

Η επενδυτική τράπεζα, προβλέπει μείωση της κερδοφορίας και των περιθωρίων κέρδους για τις Air France, IAG, και Lufthansa, έναντι της εκτίμησης που βλέπει αύξηση των κερδών σε ετήσια βάση για την Air France και τη Lufthansa και ελαφρά μείωση για την IAG

Η κορυφαία επιλογή της είναι η Ryanair με αξιολόγηση “overweight”, με την JPM να επισημαίνει την “ανώτερη τιμολόγηση, τα καλύτερα στην κατηγορία τους περιθώρια κέρδους, και την αυξανόμενη καθαρή ρευστότητα”.

Επίσης, διατηρεί “ουδέτερη” αξιολόγηση για την EasyJet και την Wizz Air WIZZ

Οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν αντιξοότητες στα κέρδη τους το 2024, αναφέρει η JPMorgan, μειώνοντας τις συστάσεις της για τις εταιρείες Air France-KLM, Deutsche Lufthansa και International Consolidated Airlines Group (IAG). “Βλέπουμε πιθανή πίεση στην κερδοφορία το 2024 λόγω των ανησυχιών για τα έσοδα ανά μονάδα από την αύξηση της χωρητικότητας”, αναφέρουν οι αναλυτές της JPM σε σημείωμά τους, υποβαθμίζοντας δύο φορές την Air France και τη Lufthansa σε under-weight από over-weight, και μειώνοντας την IAG σε under-weight από neutral. Η JPM αναφέρει ότι η κορυφαία επιλογή της στον τομέα είναι η Ryanair, για την οποία έχει σύσταση overweight, λόγω της ανώτερης τιμολόγησης, των καλύτερων στην κατηγορία περιθωρίων, και της αύξησης των καθαρών ταμειακών διαθεσίμων.

Όπως αναφέρει η JP Morgan, οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν αντιξοότητες στα κέρδη τους το 2024. Πόσο όμως αυτό μπορεί να επηρεάσει την Aegean;

Η Aegean κατέγραψε αύξηση της συνολικής επιβατικής κίνησης κατά 9M23 κατά 30% ετησίως σε 12,17 εκατ. άτομα (στο 112% του επιπέδου του 2019, η εσωτερική κίνηση αυξήθηκε κατά 23%, η διεθνής κίνηση αυξήθηκε κατά 34%, το τρίτο τρίμηνο του 23ου έτους αυξήθηκε κατά 17% σε 5,47 εκ.), ενώ η συνολική προσφερόμενη χωρητικότητα όπως μετράται σε ASK αυξήθηκε κατά 24% ετησίως (στο 109% του επιπέδου του 2019) μετά την επέκταση του δικτύου της και την επένδυση σε νέο στόλο. Επιπλέον, ο (προγραμματισμένος) συντελεστής φορτίου αυξήθηκε κατά 4,7 μονάδες βάσης ετησίως στο 83,7% (80 μονάδες βάσης κάτω από το 2019), αντανακλώντας τη σταθερή ζήτηση και τη βελτιωμένη ανταγωνιστικότητα της Aegean στη μεταπανδημική αγορά, ενώ η απόδοση ήταν γενικά σταθερή ετησίως (αλλά κάτω 1% ετησίως το 3ο τρίμηνο του 23). 

Ως αποτέλεσμα, τα έσοδα του 9Μ23 αυξήθηκαν κατά 31% ετησίως στα 1,33 δισ. ευρώ (29% υψηλότερα από το 2019). Λαμβάνοντας υπόψη επίσης τα οφέλη από τις παραδόσεις αεροσκαφών νέας τεχνολογίας, την αποτελεσματική διαχείριση του κόστους και την αντιστάθμιση των καυσίμων αεριωθουμένων που υπεραντιστάθμισαν τις πληθωριστικές πιέσεις και τα αυξανόμενα επιτόκια, το EBITDA αυξήθηκε κατά 56% ετησίως σε 367,4 εκατ. ευρώ από 235 ευρώ. 5μ σε 9Μ22. Περαιτέρω κάτω από το P&L, λαμβάνοντας υπόψη τις υψηλότερες ετήσιες αποσβέσεις και τα έξοδα τόκων μίσθωσης (τα καθαρά χρηματοοικονομικά στοιχεία ανήλθαν σε EUR36,3 εκατ. από EUR20,7 εκατ. το 9μηνο του 22), η Aegean κατέγραψε Προ φόρων/Καθαρά κέρδη ύψους EUR217,5 εκατ./EUR170,7 εκατ. αυξημένα κατά 79%/83% ετησίως (EBT αύξηση >2x από το επίπεδο του 2019).

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Aegean, κύριο Ευτύχη Βασιλάκη:«Η Aegean όχι μόνο ανέκαμψε πλήρως από την πανδημία, αλλά έχει ισχυροποιήσει τη συνολική της θέση στην αγορά και έχει καταγράψει σημαντική βελτίωση σε σχέση και με το 2019. Η αεροπορική ενίσχυσε σε σχέση με πέρυσι το μερίδιο στην εσωτερική και διεθνή αγορά, εμφανίζοντας ρυθμό ανάπτυξης υψηλότερο, συγκριτικά με αυτόν του κλάδου. Η αναλογία καθαρών κερδών προς έσοδα ανήλθε στο εννεάμηνο στο 12,8%, αποτελώντας μία από τις καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με ευρωπαϊκούς, εισηγμένους στο χρηματιστήριο, αερομεταφορείς. Η φετινή χρονιά θα ολοκληρωθεί με λειτουργικά κέρδη (Ebitda) 400 έως 415 εκατ. ευρώ και κέρδη προ φόρων 200 εκατ. έως 215 εκατ. ευρώ. Για τη φετινή χρήση, η εισηγμένη θα διανείμει μέρισμα, ύστερα από μία τετραετία, το οποίο αναμένεται να εγκριθεί στη γενική συνέλευση το 2024».

Η Aegean έκανε χρήση της επιλογής που είχε για αύξηση της παραγγελίας από την Airbus κατά τρία αεροσκάφη, ενώ προχώρησε στη μίσθωση ενός ακόμη. Αυτό σημαίνει ότι ο συνολικός αριθμός της νέας γενιάς αεροσκαφών Airbus της οικογένειας Neo θα αυξηθεί από 46 σε 50, με τα ιδιαίτερα αποδοτικά A321neo να αντιπροσωπεύουν το 60% της συνολικής παραγγελίας. Μέχρι σήμερα, η αεροπορική έχει παραλάβει 28 αεροπλάνα, αριθμός που θα αυξηθεί σε 31 τον Ιούλιο του 2024.

Σχετικά με το τεχνικό ζήτημα που έχει προκύψει με τις μηχανές GTF (Pratt and RTX) των αεροσκαφών Neo, επηρεάζοντας 40 αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως, αυτά θα πρέπει να ελέγχονται νωρίτερα, συγκριτικά με το χρονικό διάστημα που προβλεπόταν αρχικά, με αποτέλεσμα τα αεροσκάφη να παραμένουν στο έδαφος καθηλωμένα μέχρι την ολοκλήρωση των επιθεωρήσεων.

Όπως εκτίμησε ο επικεφαλής της Aegean, περίπου 10 αεροπλάνα νέας γενιάς θα τεθούν προσωρινά εκτός πτητικού έργου. Η αεροπορική θα καλύψει τις ανάγκες της μέσω πέντε αεροσκαφών leasing και με ακόμη τέσσερα που εκτελούν ναυλωμένες πτήσεις. Το γεγονός αυτό θα οδηγήσει στη μείωση του ρυθμού ανάπτυξης των διαθέσιμων επιβατοχιλιομετρικών θέσεων από 2% έως 4%, χωρίς όμως να επηρεάζει τη στρατηγική της αεροπορικής για αύξηση της χωρητικότητας από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Σε κάθε περίπτωση, η αεροπορική βρίσκεται σε συζητήσεις με τους προμηθευτές της για τη διεκδίκηση αποζημίωσης.

Όπως γίνεται αντιληπτό από τα παραπάνω, οι ανησυχίες της JP Morgan σχετικά με την κερδοφορία του κλάδου για το επόμενο έτος δείχνουν να μην επηρεάζουν (τουλάχιστον μέχρι στιγμής) την Aegean, καθώς αυτή συνεχίζει να αναπτύσσεται, με την αποπληρωμή των warrants στο ελληνικό δημόσιο αλλά και την πληρωμή μερίσματος μετά από τέσσερα χρόνια, να αναμένεται να δώσουν νέο ενδιαφέρον στην μετοχή.

Θεόδωρος Σεμερτζίδης, CEFA

Τα παραπάνω εκφράζουν προσωπικές απόψεις, και σε καμία περίπτωση δεν αποτελούν προτροπή για αγορά, πώληση ή διακράτηση οποιασδήποτε κινητής αξίας.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο