Η Just Eat Takeaway έκλεισε συμφωνία για την πώληση της Grubhub έναντι εταιρικής αξίας 650 εκατ. δολαρίων, χρόνια μετά την αγορά της αμερικανικής επιχείρησης για δισεκατομμύρια δολάρια στο απόγειο της έκρηξης της διανομής φαγητού λόγω πανδημίας, στέλνοντας τις μετοχές της σε άνοδο 20%.
Ο ολλανδικός όμιλος ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι κατέληξε σε συμφωνία με την αμερικανική Wonder Group για την πώληση της Grubhub, την οποία απέκτησε το 2021 έναντι 7,3 δισ. δολαρίων. Η εταιρεία αναμένεται να εισπράξει καθαρά έσοδα έως και 50 εκατ. δολάρια από τη συμφωνία μετά από τις συνήθεις προσαρμογές. Η Just Eat αγωνίζεται να ξεφορτωθεί τη μονάδα από το 2022, αφού υποχώρησε στις πιέσεις των επενδυτών που ήθελαν ο όμιλος να πουλήσει περιουσιακά στοιχεία.
Έχει εγγράψει μια σειρά από χρεώσεις απομείωσης για παλαιότερες εξαγορές, συμπεριλαμβανομένης της θυγατρικής στις ΗΠΑ. Ο Jitse Groen, διευθύνων σύμβουλος της Just Eat, δήλωσε: «Η Just Eat δεν έχει καμία σχέση με την εξαγορά της εταιρείας: «Η πώληση της Grubhub στη Wonder θα αυξήσει τις δυνατότητες δημιουργίας μετρητών της Just Eat Takeaway και θα επιταχύνει την ανάπτυξή μας». Η Grubhub θα μεταβιβαστεί μαζί με τα 500 εκατ. δολάρια των ομολόγων της. Οι μετοχές της Just Eat αυξήθηκαν κατά 20% στις πρωινές συναλλαγές της Τετάρτης. Το 2022 η JET υποτίμησε την αξία της Grubhub κατά 3 δισ. ευρώ.
Πέρυσι, κατέγραψε απομείωση αξίας 4,6 δισ. ευρώ που περιλάμβανε απομειώσεις για τη θυγατρική Grubhub καθώς και για τη συγχώνευση της Just Eat με την Takeaway το 2020. Τον Φεβρουάριο, η JET κατέγραψε επίσης άλλη μια επιβάρυνση απομείωσης ύψους 1,5 δισ. ευρώ από παλαιότερες εξαγορές. Η ενημέρωση της Τετάρτης έρχεται αφού η εταιρεία τον περασμένο μήνα κατέγραψε πτώση 11% στις παραγγελίες και την ακαθάριστη αξία συναλλαγών σε ετήσια βάση το τρίτο τρίμηνο, ένα μέτρο των συνολικών δαπανών των πελατών στην πλατφόρμα, συμπεριλαμβανομένων των αμοιβών, στη Βόρεια Αμερική σε σταθερό νόμισμα. Η εταιρεία δήλωσε ότι η επιχειρηματική αξία της συμφωνίας αντανακλά την προσδοκία ότι τα ανώτατα όρια τελών της Νέας Υόρκης θα τροποποιηθούν στο εγγύς μέλλον.
Η Grubhub είχε μερίδιο αγοράς 8% στις ΗΠΑ, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε τον Απρίλιο η Statista, πίσω από τους ανταγωνιστές DoorDash με 67% και Uber Eats με 23%. Ο Marc Lore, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Wonder, δήλωσε: «Η συνένωση της Wonder και της Grubhub είναι το επόμενο βήμα στο όραμά μας να δημιουργήσουμε τη σούπερ εφαρμογή για την ώρα του γεύματος, επαναπροσδιορίζοντας το μέλλον της παράδοσης φαγητού». Η Wonder εξαγόρασε επίσης την εταιρεία πακέτων γεύματος Blue Apron το 2023. Κατά το οικονομικό έτος έως το τέλος Δεκεμβρίου 2023, η Grubhub παρήγαγε 237 εκατομμύρια παραγγελίες, ακαθάριστη αξία συναλλαγών 8 δισ. ευρώ και προσαρμοσμένα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων 94 εκατ. ευρώ.
Οι ελεύθερες ταμειακές ροές προ μεταβολών στο κεφάλαιο κίνησης ήταν αρνητικές κατά 77 εκατ. ευρώ. Η Just Eat πρόσθεσε ότι η συναλλαγή αύξησε επίσης την «ικανότητα της εταιρείας διανομής φαγητού να υποστηρίζει επενδύσεις σε χώρες στις οποίες έχει το μεγαλύτερο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα», βελτιώνει την αύξηση της ακαθάριστης αξίας συναλλαγών της και επηρεάζει θετικά την κεφαλαιακή της διάρθρωση και τη θέση ρευστότητας.
Οι αναλυτές της Bernstein σε σημείωμά τους ανέφεραν ότι η αδυναμία πώλησης της Grubhub επιβάρυνε τις μετοχές της Just Eat. Η ολοκλήρωση της συμφωνίας αναμένεται κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2025, υπό την επιφύλαξη των συνήθων προϋποθέσεων ολοκλήρωσης, συμπεριλαμβανομένων των εγκρίσεων των ρυθμιστικών αρχών. Η εταιρεία διανομής φαγητού δήλωσε ότι η πώληση δεν επηρέασε τις προβλέψεις της για το 2024.