Η Tesla του Elon Musk θα μπορούσε να χάσει τις προσοδοφόρες φορολογικές εκπτώσεις στην Καλιφόρνια για τα ηλεκτρικά οχήματα που εξετάζει ο Δημοκρατικός κυβερνήτης της πολιτείας, Gavin Newsom.
Οι προτάσεις που παρουσίασε ο Newsom τη Δευτέρα αποτελούν μέρος της ευρύτερης προσπάθειας του κυβερνήτη να απομονώσει την Καλιφόρνια από τον Ντόναλντ Τραμπ, τον εκλεγμένο πρόεδρο που έχει απειλήσει να ανακόψει τις πράσινες επιδοτήσεις και αναμένεται ευρέως να καταργήσει την ομοσπονδιακή φορολογική πίστωση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μετά την ανάληψη των καθηκόντων του τον Ιανουάριο.
Σε περίπτωση που ο Τραμπ κάνει πράξη την υπόσχεσή του να καταργήσει την ομοσπονδιακή φορολογική πίστωση – η οποία αξίζει έως και 7.500 δολάρια για αγορασμένα ή μισθωμένα οχήματα – ο Νιούσομ δήλωσε ότι η Καλιφόρνια, η πολυπληθέστερη πολιτεία της χώρας με 39 εκατ. κατοίκους, θα δημιουργήσει το δικό της σύστημα. «Δεν θα γυρίσουμε πίσω σε ένα μέλλον καθαρών μεταφορών – θα κάνουμε πιο προσιτό για τους ανθρώπους να οδηγούν οχήματα που δεν ρυπαίνουν», πρόσθεσε.
Ο εκπρόσωπος του Νιούσομ δήλωσε ότι οι προτάσεις θα περιλαμβάνουν ένα στοιχείο «ανώτατου ορίου αγοράς» που θα μπορούσε να αποκλείσει μεγαλύτερες εταιρείες όπως η Tesla σε μια προσπάθεια να ενθαρρυνθούν οι μικρότεροι και νεότεροι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, αν και οι ακριβείς λεπτομέρειες θα αποτελέσουν αντικείμενο διαπραγμάτευσης με το νομοθετικό σώμα της Καλιφόρνιας, είπε.
Ο Μασκ απάντησε στις αναφορές σχετικά με τον πιθανό αποκλεισμό στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης X, γράφοντας: «Παρόλο που η Tesla είναι η μόνη εταιρεία που κατασκευάζει τα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα στην Καλιφόρνια! Αυτό είναι παράλογο». Ο Νιούσομ και ο Μασκ έχουν συγκρουστεί στο παρελθόν για το Χ, με τον πλουσιότερο άνθρωπο του κόσμου να ορκίζεται τον Ιούλιο να μεταφέρει δύο από τις εταιρείες του, τη SpaceX και τη Χ, στο Τέξας από την Καλιφόρνια, ως απάντηση σε έναν νόμο που απαγορεύει στις σχολικές περιφέρειες της εν λόγω πολιτείας να απαιτούν από τους γονείς να ενημερώνονται για την αλλαγή ταυτότητας φύλου ενός παιδιού.
Το 2021, ο Μασκ είχε μεταφέρει την έδρα της Tesla από την Καλιφόρνια στο Όστιν του Τέξας, μετά την απογοήτευσή του από τις πολιτικές του Κόβιντ-19 της Καλιφόρνιας και επικαλούμενος το υψηλό κόστος στέγασης και την έλλειψη χώρου ως λόγους για τη μετακόμιση.
Το Tesla Model Y παραμένει το κορυφαίο σε πωλήσεις όχημα κάθε είδους στην Καλιφόρνια, με 105.693 ταξινομημένα στην πολιτεία τους πρώτους εννέα μήνες του 2024 και μερίδιο αγοράς 11%, σύμφωνα με την Ένωση Εμπόρων Νέων Αυτοκινήτων της Καλιφόρνιας.
Το επόμενο πιο δημοφιλές αυτοκίνητο ήταν το Toyota RAV4, το οποίο πούλησε 49.810 αυτοκίνητα. Το σεντάν Model 3 της Tesla ήταν το δεύτερο σε πωλήσεις ηλεκτρικό ή υβριδικό όχημα μετά το Model Y. Ωστόσο, οι πωλήσεις της εταιρείας έχουν μειωθεί σχεδόν 13% στην Καλιφόρνια φέτος, παρά την ελαφρά αύξηση των συνολικών πωλήσεων EV, αφήνοντάς την με μερίδιο αγοράς 55% – από 63% το 2023.
Οι έμποροι έχουν προτείνει ότι οι όλο και πιο ανοιχτές και διχαστικές πολιτικές απόψεις του Musk στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν μαλακώσει τη ζήτηση στην κυρίως φιλελεύθερη πολιτεία, σε συνδυασμό με την υποστήριξή του στον Trump στις εκλογές. Οι μετοχές της Tesla υποχώρησαν κατά 4% τη Δευτέρα, αλλά εξακολουθούν να έχουν αυξηθεί κατά περίπου 40% από την επανεκλογή του Τραμπ στις 5 Νοεμβρίου.
Aime Williams και Stephen Morris, Financial Times
Τ.Σ.