Η μεγαλύτερη πολιτική ομάδα της ΕΕ πιέζει για την αντιστροφή μιας επερχόμενης απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης, ώστε να σταματήσει η «άνευ προηγουμένου πίεση» που αντιμετωπίζει η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.
Το συντηρητικό Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, σε έγγραφο θέσεων που είδαν οι Financial Times, δήλωσε ότι η απαγόρευση του 2035 για την πώληση νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης «πρέπει να ανατραπεί». Οι παραδοσιακοί κινητήρες θα πρέπει να συνεχίσουν να επιτρέπονται εάν λειτουργούν με βιοκαύσιμα και άλλες εναλλακτικές λύσεις χαμηλών εκπομπών, είπε.
Η ομάδα που συγκαταλέγει μεταξύ των μελών της την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen δήλωσε επίσης ότι θα πρέπει να επανεξεταστούν τα πρόστιμα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες για την υπέρβαση των νέων ορίων εκπομπών, τα οποία πρόκειται να τεθούν σε ισχύ από το επόμενο έτος. Τα πρόστιμα πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ είχαν σχεδιαστεί για να αποτελέσουν κίνητρο για την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά δεδομένης της πτώσης των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη, το μέτρο αυτό είναι πλέον αντιπαραγωγικό, υποστήριξε το ΕΛΚ.
Η ομάδα πιέζει ώστε η προγραμματισμένη αναθεώρηση του νόμου του 2035 να επισπευσθεί κατά ένα έτος, στο 2025, προκειμένου να «διορθωθεί» η απαγόρευση και «να δοθεί στον τομέα ασφάλεια δικαίου και ασφάλεια σχεδιασμού το συντομότερο δυνατό». Το έγγραφο θέσεων θα μπορούσε να αλλάξει ελαφρώς πριν εγκριθεί από την ομάδα τον Δεκέμβριο.
Η Φον ντερ Λάιεν έχει υποστηρίξει ότι οι Βρυξέλλες θα διατηρήσουν την απαγόρευση, η οποία τέθηκε σε ισχύ κατά την πρώτη της θητεία ως μέρος μιας δέσμης νόμων με στόχο τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην ΕΕ σε καθαρό μηδενισμό έως το 2050. Αυτή την εβδομάδα, ωστόσο, ανακοίνωσε ότι θα προεδρεύσει προσωπικά σε συνομιλίες με τους ενδιαφερόμενους φορείς του κλάδου «για να σχεδιάσουμε από κοινού λύσεις καθώς ο κλάδος αυτός περνάει μια βαθιά και ανατρεπτική μετάβαση».
Ο Μάνφρεντ Βέμπερ, ο ηγέτης του ΕΛΚ και Γερμανός πολιτικός, συναντήθηκε με τους επικεφαλής των αυτοκινητοβιομηχανιών αυτόν τον μήνα εν μέσω αυξανόμενης ανησυχίας για την κατάσταση του κλάδου μετά την ανακοίνωση της Volkswagen και της Ford για δεκάδες χιλιάδες περικοπές θέσεων εργασίας.
Όλες οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες που εδρεύουν στην ΕΕ έχουν εκδώσει προειδοποιήσεις για τα κέρδη τους, εκτός από τη Renault, καθώς αγωνίζονται να ανταγωνιστούν τα φθηνά κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, ενώ ταυτόχρονα μετασχηματίζουν τις δικές τους γραμμές παραγωγής σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα εν μέσω της αποδυνάμωσης της ευρωπαϊκής ζήτησης.
Η Acea, ο οργανισμός της αυτοκινητοβιομηχανίας, ζήτησε «επείγοντα μέτρα ανακούφισης» πριν από την έναρξη ισχύος των νέων στόχων για τις εκπομπές ρύπων το 2025. Μετά τις εκλογές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου τον Ιούνιο, ο Weber συνεργάστηκε με ομάδες από όλο το πολιτικό φάσμα, συμπεριλαμβανομένων των Αδελφών της Ιταλίας του Ιταλού πρωθυπουργού Τζόρτζια Μελόνι, οι οποίες αμφισβήτησαν τους κλιματικούς στόχους του μπλοκ.
Η Μελόνι έχει χαρακτηρίσει την απαγόρευση του 2035 ως «αυτοκαταστροφική» πολιτική. Ο Γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς, σοσιαλιστής, απαίτησε επίσης να καταργηθούν τα πρόστιμα.
Οι υπουργοί Βιομηχανίας επτά χωρών της ΕΕ με επικεφαλής την Ιταλία και την Τσεχική Δημοκρατία επανέλαβαν την Πέμπτη το έγγραφο του ΕΛΚ ζητώντας την ταχύτερη αναθεώρηση της απαγόρευσης του 2035 και μεγαλύτερα δικαιώματα για ανανεώσιμα καύσιμα. Ζήτησαν επίσης καλύτερα συστήματα παροχής κινήτρων στους καταναλωτές για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.
Alice Hancock και Andy Bounds, Financial Times
Τ.Σ.