Η CATL και η Stellantis θα κατασκευάσουν ένα εργοστάσιο μπαταριών λιθίου ύψους 4,1 δισ. ευρώ στην Ισπανία, επεκτείνοντας το κατασκευαστικό αποτύπωμα της Κίνας σε ευρωπαϊκό έδαφος και ενισχύοντας τη στροφή της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας προς τα ηλεκτρικά οχήματα.
Το εργοστάσιο στη Σαραγόσα, στη βορειοανατολική Ισπανία, έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει την παραγωγή μέχρι τα τέλη του 2026 στο πλαίσιο μιας κοινοπραξίας 50-50 μεταξύ του μεγαλύτερου κατασκευαστή μπαταριών στον κόσμο και της τέταρτης μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας, ιδιοκτήτριας των εμπορικών σημάτων Peugeot, Jeep και Fiat. Η Ευρώπη έχει προσπαθήσει να μειώσει την εξάρτησή της από τις κινεζικές μπαταρίες επενδύοντας στην ανάπτυξη της τεχνολογίας.
Αλλά οι προσπάθειες αυτές έχουν σκοντάψει, με τη μεγαλύτερη ελπίδα μπαταριών της Northvolt να έχει καταθέσει αίτηση πτώχευσης στο κεφάλαιο 11 στις ΗΠΑ. Η Stellantis ήταν ανοιχτή σε συνεργασίες με κινεζικές εταιρείες, με τον όμιλο να βρίσκεται σε κρίση μετά από διοικητικές ανακατατάξεις και μειωμένες πωλήσεις στις ΗΠΑ και την Ευρώπη. Αφού τερμάτισε τις επιχειρήσεις της στην Κίνα, η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία απέκτησε ποσοστό 20% στην κινεζική νεοφυή εταιρεία Leapmotor έναντι 1,5 δισ. ευρώ, δίνοντάς της τα αποκλειστικά δικαιώματα κατασκευής και πώλησης αυτοκινήτων της Leapmotor εκτός Κίνας μέσω μιας κοινοπραξίας.
Η Leapmotor με τη σειρά της χρησιμοποιεί ένα εργοστάσιο της Stellantis στην Πολωνία για την παραγωγή του συμπαγούς EV T03, έτσι ώστε η εταιρεία να αποφύγει τους υψηλότερους δασμούς της ΕΕ στις εισαγωγές κινεζικών EV.
Η CATL, με έδρα το Ningde της ανατολικής Κίνας, είχε μερίδιο παγκόσμιας αγοράς περίπου 38% το πρώτο εξάμηνο, σύμφωνα με την SNE Research. Διαθέτει κορυφαίες στον κλάδο οικονομίες κλίμακας και δαπάνες για έρευνα και οι πωλήσεις της έχουν ενισχυθεί από την κινεζική αγορά, εν μέσω ασταθούς ζήτησης EV στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ.
Το ισπανικό εργοστάσιο είναι η τρίτη μεγάλη επένδυση της CATL στην Ευρώπη. Λειτουργεί ήδη εργοστάσια στη Γερμανία και την Ουγγαρία. Η συμφωνία έρχεται παρά τα σχέδια των Βρυξελλών να αναγκάσουν τις κινεζικές εταιρείες να μεταβιβάσουν πνευματική ιδιοκτησία σε ευρωπαϊκές επιχειρήσεις σε αντάλλαγμα για επιδοτήσεις της ΕΕ, στο πλαίσιο ενός αυστηρότερου εμπορικού καθεστώτος για τις καθαρές τεχνολογίες, όπως ανέφεραν οι Financial Times τον περασμένο μήνα.
Ο κινεζικός όμιλος, ο οποίος είναι βασικός προμηθευτής της Tesla, προσπαθεί να επεκταθεί στην Ευρώπη, καθώς οι εντάσεις μεταξύ Πεκίνου και Ουάσινγκτον απειλούν τα αναπτυξιακά του σχέδια στη Βόρεια Αμερική. Η CATL συνεργάζεται επίσης με την εταιρεία του Elon Musk καθώς και με τη Ford για την παραχώρηση άδειας χρήσης της τεχνολογίας κατασκευής μπαταριών της για εργοστάσια στη Νεβάδα και το Μίσιγκαν αντίστοιχα.
Ο πρόεδρος της Stellantis, John Elkann, δήλωσε ότι ο όμιλος «αγκαλιάζει όλες τις διαθέσιμες προηγμένες τεχνολογίες μπαταριών για να φέρει ανταγωνιστικά προϊόντα ηλεκτρικών οχημάτων στους πελάτες μας». Ο Elkann προεδρεύει μιας προσωρινής εκτελεστικής επιτροπής, καθώς ο όμιλος αναζητά τον νέο διευθύνοντα σύμβουλό του μετά την αιφνίδια παραίτηση του Carlos Tavares, στον απόηχο της απότομης επιδείνωσης των οικονομικών επιδόσεών του.
Η απόφαση της CATL αποτελεί νίκη για την Ισπανία, τον δεύτερο μεγαλύτερο παραγωγό αυτοκινήτων στην ΕΕ μετά τη Γερμανία, παρόλο που όλα τα εργοστάσιά της ανήκουν τελικά σε μη ισπανικές εταιρείες. Η χώρα δίνει μάχη για να διατηρήσει τη σημασία της καθώς η βιομηχανία μεταβαίνει στα ηλεκτρικά οχήματα και η υπό σοσιαλιστική ηγεσία κυβέρνηση είχε προσπαθήσει να προσελκύσει τη Stellantis τον Οκτώβριο προσφέροντας επιχορήγηση ύψους 133 εκατ. ευρώ για το πιθανό έργο της Σαραγόσα, που χρηματοδοτείται από τα κονδύλια της ΕΕ για την ανάκαμψη μετά την πανδημία. Ο πρωθυπουργός Pedro Sánchez συναντήθηκε με τον Robin Zeng, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της CATL, στην κατοικία του στη Μαδρίτη τη Δευτέρα.
Ο πρωθυπουργός δήλωσε ότι ο κινεζικός όμιλος χαιρέτισε τη «σταθερή δέσμευση» της Ισπανίας για την απαλλαγή από τον άνθρακα, αλλά δεν είπε τίποτα για την επικείμενη ανακοίνωση. Ο Sánchez έχει προχωρήσει περισσότερο από πολλούς άλλους ηγέτες της ΕΕ στις προσπάθειές του να φλερτάρει την Κίνα, συναντώντας τον Πρόεδρο Xi Jinping για δεύτερη φορά μέσα σε 18 μήνες στο Πεκίνο τον Σεπτέμβριο.
Σε αυτό το ταξίδι, ο Sánchez αιφνιδίασε τους ομολόγους του στην ΕΕ δηλώνοντας ότι το μπλοκ έπρεπε να «επανεξετάσει» τα σχέδιά του να επιβάλει δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα. Η Ισπανία απείχε τελικά από την ψηφοφορία όταν τα μέλη της ΕΕ ενέκριναν τους δασμούς για τα ηλεκτρικά ρεύματα τον Οκτώβριο, λέγοντας ότι χρειάζεται περισσότερος διάλογος και διαπραγμάτευση.
Ο Χόρχε Ασκόν, ο συντηρητικός πρόεδρος της περιφέρειας Αραγονίας, η οποία μετρά τη Σαραγόσα ως εμπορική της πρωτεύουσα, δήλωσε ότι η ανακοίνωση ήταν η «καλύτερη δυνατή είδηση» και θα «αγκυροβολήσει το μέλλον ενός στρατηγικού τομέα» στην περιοχή.
Edward White, Barney Jopson & Kana Inagaki, Financial Times
Τ.Σ.