Η Nintendo και η Sony ξεκινούν μια «ζοφερή» εορταστική περίοδο με παλιές κονσόλες και χωρίς μεγάλες κυκλοφορίες

Η βιομηχανία βιντεοπαιχνιδιών φοβάται ότι το πιο σημαντικό τρίμηνο θα πέσει στο κενό με λίγες νέες προσφορές για τη μαζική αγορά

David Keohane & Harry Dempsey, Financial Times

Οι ιαπωνικοί γίγαντες των παιχνιδιών Nintendo και Sony οδεύουν προς την κρίσιμη φετινή περίοδο των διακοπών με λίγα να προσφέρουν στους καταναλωτές της μαζικής αγοράς – η μία βασίζεται στις πωλήσεις μιας κονσόλας επτά ετών και η άλλη απευθύνεται μόνο σε σκληροπυρηνικούς παίκτες με μια νέα premium προσφορά που οι κριτικοί λένε ότι είναι υπερτιμημένη.

Καθώς η Sony κυκλοφόρησε την περασμένη εβδομάδα το PlayStation 5 Pro των 700 δολαρίων με ανάμεικτες κριτικές, η Nintendo έβαλε ένα φρένο στο μεγαλύτερο τρίμηνο του κλάδου, μειώνοντας τις προβλέψεις της για τις πωλήσεις της γερασμένης κονσόλας Switch από 13,5 εκατ. σε 12,5 εκατ. για το οικονομικό έτος που λήγει τον Μάρτιο.

Παραδοσιακά, η Nintendo διπλασιάζει περίπου τα έσοδά της στο τρίμηνο του Δεκεμβρίου σε σύγκριση με εκείνο του Σεπτεμβρίου. «Είναι αρκετά ζοφερά τα πράγματα φέτος», δήλωσε ο Gareth Sutcliffe, επικεφαλής της Enders Analysis για το gaming. «Θα ήταν δύσκολο να φανταστεί κανείς μια περίοδο διακοπών λιγότερο συναρπαστική από τη φετινή όσον αφορά το gaming hardware».

Η εικόνα είναι επίσης σκληρή για τις κυκλοφορίες βιντεοπαιχνιδιών, καθώς δεν αναμένονται νέες επιτυχίες φέτος και πολλοί προγραμματιστές κρατούν φωτιά για μια κονσόλα επόμενης γενιάς από τη Nintendo, με λεπτομέρειες που αναμένεται να ανακοινωθούν το νέο έτος. «Για μια σειρά από λόγους, κυρίως για τους κύκλους των κονσολών PlayStation και Switch, ο τομέας βρίσκεται σε μια μικρή ανάπαυλα», δήλωσε ο αναλυτής της Bernstein, Robin Zhu.

«Η λίστα με τα νέα παιχνίδια που θα κυκλοφορήσουν φαίνεται ότι θα παραμείνει ελαφριά μέχρι το τέλος του έτους. Τα βαριά χαρτιά των διακοπών για το PlayStation θα περιλαμβάνουν κυρίως παιχνίδια που κυκλοφόρησαν τους τελευταίους έξι μήνες, όπως το Black Myth: Wukong». Ο τυπικός κύκλος ζωής για μια γενιά κονσολών είναι πέντε χρόνια, αλλά το Switch διανύει πλέον τον όγδοο χρόνο του και έχει πουλήσει εντυπωσιακά 146 εκατ. μονάδες από την κυκλοφορία του τον Μάρτιο του 2017.

Περισσότερες από 65 εκατ. μονάδες PS5 έχουν αποσταλεί από τότε που ξεκίνησε η πώλησή του τον Νοέμβριο του 2020, αλλά τόσο οι κατασκευαστές όσο και οι προγραμματιστές παιχνιδιών κοιτούν το μέλλον σε αυτό το προχωρημένο στάδιο του κύκλου και προσπαθούν να υπολογίσουν πού θα βρίσκεται η ζήτηση. Τα στοιχήματα αυξάνονται ότι το μέλλον θα είναι «μετα-hardware», με τη βιομηχανία να μετατοπίζεται στο cloud, τα παιχνίδια να γίνονται platform-agnostic και οι μόνες ειδικές μηχανές παιχνιδιών μαζικής αγοράς να είναι αυτές που έχουν ενσωματωμένο ένα φορητό στοιχείο.

Η Microsoft επιδιώκει να πουλήσει περισσότερα από τα δικά της παιχνίδια στις αντίπαλες κονσόλες και να προωθήσει τη συνδρομητική της υπηρεσία Game Pass, η οποία παρέχει πρόσβαση σε εκατοντάδες παιχνίδια που μπορούν να παιχτούν στο δικό της Xbox, σε έναν υπολογιστή ή να μεταδοθούν μέσω του διαδικτύου σε άλλες συσκευές έναντι μηνιαίας αμοιβής. Κονσόλες όπως το PlayStation 6 ή το νέο Xbox μπορεί να καταλάβουν μια θέση ως προϊόντα υψηλότερου περιθωρίου κέρδους, premium που δεν αποτελούν βασικό μέρος της επιχείρησης. Η Nintendo φαίνεται να έχει τον έλεγχο του υλικού μέχρι στιγμής.

Η επιτυχία του Switch – στη βασική του μορφή τόσο μια φορητή συσκευή όσο και μια συσκευή που μπορεί να συνδεθεί στο σπίτι – αναγκάζει άλλες εταιρείες παιχνιδιών να επανεξετάσουν τη στάση τους απέναντι στις φορητές μηχανές, ακόμη και αν υπάρχει κάποια ανησυχία ότι περιμένει πολύ καιρό για να κυκλοφορήσει μια νέα κονσόλα.

«Η Nintendo βρίσκεται σε μια δύσκολη μεταβατική περίοδο όπου πρέπει να εξακολουθεί να υποστηρίζει την τρέχουσα κονσόλα, αλλά πρέπει να κρατήσει πίσω τις πραγματικές επιτυχίες για να λανσάρει με επιτυχία την επόμενη», δήλωσε ο Serkan Toto, επικεφαλής της συμβουλευτικής εταιρείας Kantan Games. «Φαίνεται ότι αρκούνται σε μερικά πολύ σιωπηλά τρίμηνα πριν βγει η επόμενη συσκευή». Το πρόβλημα για τους κατασκευαστές κονσολών είναι ότι οι παραδοσιακές παιχνιδομηχανές γίνονται ολοένα και πιο ακριβές στην παραγωγή και η συνολική εγκατεστημένη βάση παραμένει στάσιμη εδώ και χρόνια. «Οι κονσόλες φαίνεται να έχουν χτυπήσει αυτό το πολύ, πολύ σκληρό ταβάνι ζήτησης και δεν μπορούν να το ξεπεράσουν», δήλωσε ο Sutcliffe της Enders Analysis.

«Το μόνο μοντέλο που έχει ξεπεράσει αυτό το όριο είναι στον χώρο των κινητών, και εκεί έρχεται το Switch». Τα τελευταία αποτελέσματα της Sony την Παρασκευή ενισχύθηκαν από τις ισχυρές πωλήσεις λογισμικού παιχνιδιών – μεταξύ άλλων και από τρίτους προγραμματιστές – αλλά το υλικό PS5 δεν ξεπέρασε ποτέ τον προκάτοχό του PS4 σε πωλήσεις όταν συγκρίνονται οι κύκλοι.

Το PlayStation 5 Pro είναι απίθανο να αλλάξει αυτή τη δυναμική, με τη Sony να εξακολουθεί να στοχεύει στην πώληση 18 εκατ. μονάδων φέτος, συμπεριλαμβανομένου του Pro. Το Pro «είναι hardware που απευθύνεται σε high-end hardcore χρήστες, οπότε δεν σχεδιάζαμε εξαρχής να έχει μεγάλη συνεισφορά στις συνολικές πωλήσεις», δήλωσε ο πρόεδρος της Sony Hiroki Totoki την περασμένη εβδομάδα.

«Από τώρα, δεν βλέπουμε ότι η τιμολόγηση του PS5 Pro θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στα σχέδιά μας». Αν και δεν αλλάζει τα δεδομένα για τα κέρδη, το Pro θα μπορούσε να αποτελέσει ένα σαφές μήνυμα για το πού κατευθύνεται η βιομηχανία. Προσφέρει καλύτερα γραφικά και επιδόσεις και κοστίζει 200 δολάρια περισσότερα από το vanilla PlayStation 5, γεγονός που το φέρνει σε απόσταση αναπνοής από ορισμένους υπολογιστές gaming, ακόμη και πριν συνυπολογιστεί το επιπλέον κόστος των πρόσθετων εξαρτημάτων, όπως μια μονάδα δίσκου ή μια βάση στήριξης.

Έτσι, η στρατηγική της Sony φαίνεται να είναι να διατηρήσει υψηλά τα περιθώρια κέρδους για ένα εξειδικευμένο προϊόν, γνωρίζοντας ότι οι φανατικοί παίκτες θα είναι πρόθυμοι να πληρώσουν για μια αύξηση 67% στην υπολογιστική ικανότητα, η οποία, σύμφωνα με τη Sony, θα προσφέρει 45% ταχύτερη απόδοση της δράσης του παιχνιδιού. «Η τιμή των 700 δολαρίων του PS5 Pro μας φαίνεται σαν ένα παρόμοιο είδος στρατηγικής διάκρισης τιμών όπως η έκδοση GTI του Volkswagen Golf – η «καυτή» έκδοση ενός κατά τα άλλα mainstream προϊόντος που απευθύνεται σε ενθουσιώδεις χρήστες», δήλωσε ο Zhu.

Ωστόσο, πρόσθεσε ο αναλυτής της Bernstein, μια θύελλα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σχετικά με την τιμή στο πρόσφατο Tokyo Game Show και οι κριτικοί που αμφισβήτησαν αν η αναβάθμιση άξιζε τα χρήματα θα μπορούσαν να ανοίξουν μια ευκαιρία για τη Nintendo. «Από πλευράς δημόσιου αισθήματος η οργή στο διαδίκτυο γύρω από την τιμολόγηση του PS5 Pro θα πρέπει να προσφέρει κάλυψη αέρα στη Nintendo για να πουλήσει το Switch 2 στα 400 ή ίσως και 450 δολάρια χωρίς να προκαλέσει αντιδράσεις», είπε.

Οι μετοχές της Nintendo έλαβαν επίσης ώθηση την περασμένη εβδομάδα, όταν ο πρόεδρός της Shuntaro Furukawa δήλωσε ότι η νέα κονσόλα, η οποία αναμένεται να παρουσιαστεί πριν από το τέλος Μαρτίου, θα είναι συμβατή προς τα πίσω, καθιστώντας την ικανή να παίζει τα υπάρχοντα παιχνίδια του Switch.

Η ελπίδα στον κλάδο είναι ότι αν η Nintendo πετύχει τη σωστή τιμολόγηση και ιδέα για τον διάδοχο του Switch, θα μπορούσε να αποτελέσει ένα πρότυπο για τους υπόλοιπους που θα ακολουθήσουν, και η εορταστική περίοδος του επόμενου έτους θα μπορούσε να είναι μια πολύ διαφορετική υπόθεση. «Το τι θα συμβεί με το PS5 και τις άλλες κονσόλες εξαρτάται από το πώς θα αντιδράσει ο κόσμος», δήλωσε ο Miguel Angel, ένας 34χρονος προγραμματιστής της Lapsus Games, στο Tokyo Game Show. «Το gaming είναι ήδη ακριβό … και η αλήθεια είναι ότι οι άνθρωποι ήδη αγοράζουν κονσόλες μόνο κάθε λίγα χρόνια».

Τ.Σ.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο