Η Nissan αναζητά έναν επενδυτή-άγκυρα για να τη βοηθήσει να επιβιώσει σε μια χρονιά «make-or-break», καθώς ο μακροχρόνιος εταίρος Renault πωλεί τη συμμετοχή του στην πληγείσα από την κρίση ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία. Δύο άτομα με γνώση των συνομιλιών δήλωσαν ότι η Nissan αναζητά έναν μακροπρόθεσμο, σταθερό μέτοχο, όπως μια τράπεζα ή έναν ασφαλιστικό όμιλο, για να αντικαταστήσει μέρος της συμμετοχής της Renault στο μετοχικό κεφάλαιο, καθώς η Nissan οριστικοποιεί τους όρους της νέας συνεργασίας της για τα ηλεκτρικά οχήματα με την αρχηγοκεντρική αντίπαλο Honda. «Έχουμε 12 ή 14 μήνες για να επιβιώσουμε», δήλωσε ανώτερος αξιωματούχος προσκείμενος στη Nissan.
Η Nissan δεν έχει αποκλείσει το ενδεχόμενο η Honda να αγοράσει κάποιες από τις μετοχές της, με «όλες τις επιλογές» να εξετάζονται, καθώς δρομολογεί μια σειρά μέτρων αναδιάρθρωσης λόγω της πτώσης των πωλήσεων τόσο στην Κίνα όσο και στις ΗΠΑ, ανέφεραν οι άνθρωποι αυτοί. Επιπλέον, άνθρωποι που βρίσκονται κοντά στη Renault δήλωσαν ότι θα ήταν ανοιχτή στο να πουλήσει μέρος των μετοχών της Nissan στη Honda στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης της 25ετούς συμμαχίας της Nissan. Ένα άτομο που βρίσκεται κοντά στη Renault δήλωσε ότι μια ισχυρότερη σχέση μεταξύ της Nissan και της Honda θα μπορούσε να είναι «μόνο θετική» για τον γαλλικό όμιλο.
Η Nissan και η Honda έχουν εντείνει τις συνομιλίες συνεργασίας για την ανάπτυξη EVs και τεχνολογίας λογισμικού εν μέσω έντονης πίεσης από τους Κινέζους αντιπάλους και μεγαλύτερης αβεβαιότητας στις ΗΠΑ μετά την επανεκλογή του Ντόναλντ Τραμπ στην προεδρία. «Αυτό θα είναι δύσκολο. Και στο τέλος, χρειαζόμαστε η Ιαπωνία και οι ΗΠΑ να παράγουν μετρητά», δήλωσε ανώτερος αξιωματούχος προσκείμενος στη Nissan.
Αφού απέτυχε να εκμεταλλευτεί την πρόσφατη έκρηξη της δημοτικότητας των πωλήσεων υβριδικών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ, η Nissan σχεδιάζει μια σειρά από σημαντικές παρουσιάσεις προϊόντων τους επόμενους μήνες και χρόνια. Από τότε που ανακοίνωσαν τη συνεργασία τους τον Αύγουστο, οι δύο ιαπωνικές εταιρείες είχαν υποβαθμίσει το ενδεχόμενο μιας κεφαλαιακής σύνδεσης, με ένα άτομο κοντά στη Nissan να λέει ότι η αγορά μεριδίου της Honda παρέμενε «η τελευταία λύση». Αλλά η αναζήτηση ενός επενδυτή-άγκυρα έχει γίνει ακόμη πιο κρίσιμη με την αναταραχή στη Nissan να προσελκύει επενδύσεις από την Effissimo Capital Management με έδρα τη Σιγκαπούρη και την Oasis Management του Χονγκ Κονγκ, δύο από τους πιο προβεβλημένους ακτιβιστές στην Ασία, οι εκστρατείες των οποίων έχουν στο παρελθόν στοχεύσει τις Toshiba και Nintendo.
Οι στενότεροι δεσμοί της Nissan με τη Honda ήρθαν μετά την αναδιάρθρωση της μακροχρόνιας συμμαχίας της με τη Renault, η οποία συμφωνήθηκε αφού η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία διέσωσε τον ιαπωνικό όμιλο από την παρ’ ολίγον πτώχευση το 1999. Ωστόσο, η σχέση μαστιζόταν από συνεχείς εσωτερικές διαμάχες για την άνιση συμμετοχή και τα δικαιώματα ψήφου, όπου η Renault κατείχε το 43% της Nissan, ενώ η Nissan κατείχε μόνο το 15% του γαλλικού ομίλου χωρίς δικαιώματα ψήφου.
Μετά την αναπροσαρμογή του κεφαλαίου τους πέρυσι, η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία μείωσε τη συμμετοχή της στη Nissan σε λίγο κάτω από το 36%, συμπεριλαμβανομένου του υπόλοιπου 18,7% σε ένα γαλλικό καταπίστευμα, το οποίο έχει μειώσει. Η Nissan απέκτησε δικαιώματα ψήφου για το 15 τοις εκατό της συμμετοχής της στη Renault, η οποία θα διατηρήσει ένα 15 τοις εκατό ποσοστό ψήφου στον ιαπωνικό όμιλο.
Η Nissan έχει επίσης μερίδιο 34% στον μικρότερο εταίρο της συμμαχίας Mitsubishi Motors, το οποίο σχεδιάζει να μειώσει στο 24% στο πλαίσιο των έκτακτων μέτρων εξυγίανσης.
Η Nissan αρνήθηκε να σχολιάσει την αναζήτηση βασικού επενδυτή και την πιθανότητα αγοράς μεριδίου από τη Honda, αλλά πρόσθεσε: «Η συνεργασία με τη Honda είναι στρατηγικά πολύ σημαντική και ελπίζουμε να επιταχύνουμε την υλοποίηση των αποτελεσμάτων των δραστηριοτήτων μας μέσω της τακτικής προόδου σε επίπεδο διοίκησης και των δύο εταιρειών». Η Honda αρνήθηκε να σχολιάσει.
Παρόλο που η Renault δεν εμπλέκεται άμεσα στις συζητήσεις, θα μπορούσε να είναι ανοιχτή σε συνεργασία με τη Nissan, τη Honda και τη Mitsubishi, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες ενώνουν τις προσπάθειές τους για την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων ως απάντηση στη δύναμη της Κίνας στον κλάδο, ανέφεραν οι άνθρωποι που γνωρίζουν το θέμα. Ωστόσο, η Renault ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι δεν υπήρξαν συζητήσεις για μια ευρύτερη συνεργασία. Πρόσθεσε ότι υποστηρίζει μια «πιθανή win-win μεταξύ της Nissan και της Honda».
Οι άνθρωποι που γνωρίζουν το θέμα δήλωσαν ότι το αποτέλεσμα των συνομιλιών θα αποτελέσει μια δοκιμασία για το πώς οι εταιρείες θα μπορούσαν να επιβιώσουν από την αναταραχή του κλάδου, φέρνοντας αντιμέτωπες εταιρείες όπως η Stellantis, η οποία γεννήθηκε από μια μεγαλοσυγχώνευση, με μικρότερους παίκτες όπως η Renault και η Nissan που σφυρηλατούν τεχνολογικές και περιφερειακές συνεργασίες. «Είναι το μεγαλύτερο πραγματικά καλύτερο; Ή μήπως το μοντέλο των συνεργασιών είναι καλύτερο;» δήλωσε ανώτερος αξιωματούχος προσκείμενος στη Nissan, σημειώνοντας ότι η επιδίωξη της κλίμακας θα οδηγήσει σε αναποτελεσματικότητα μετά από ένα σημείο.
Οι άνθρωποι που έχουν γνώση των συνομιλιών δήλωσαν ότι η ευρύτερη συνεργασία με τη συμμετοχή της Renault και της Mitsubishi έχει στρατηγικό νόημα, αν και ο γαλλικός όμιλος πρόσθεσε ότι δεν υπάρχουν προς το παρόν συζητήσεις για το σκοπό αυτό. Ενώ υπάρχει μεγάλη επικάλυψη στο γεωγραφικό αποτύπωμα για τη Nissan και τη Honda με την εστίασή τους στην Κίνα, τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία, η συμμετοχή της Renault θα έφερνε δύναμη στην Ευρώπη.
Εν τω μεταξύ, τόσο η Renault όσο και η Honda έλκονται από το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της Mitsubishi έναντι των κινεζικών αντιπάλων στη νοτιοανατολική Ασία και την προηγμένη υβριδική τεχνολογία plug-in. Όσον αφορά τη συνεργασία μεταξύ των τριών ιαπωνικών αυτοκινητοβιομηχανιών, η Mitsubishi Motors δήλωσε ότι «διερευνούμε επί του παρόντος όλες τις δυνατότητες και είμαστε πρόθυμοι να συνεργαστούμε σε τομείς όπου μπορούμε να αξιοποιήσουμε τις δυνάμεις μας», αλλά πρόσθεσε ότι δεν έχουν οριστικοποιηθεί ακόμη συγκεκριμένες λεπτομέρειες.
Harry Dempsey, David Keohane, Kana Inagaki και Sarah White, Financial Times
Τ.Σ.