Kieran Smith, Kana Inagaki, Jim Pickard στο Λονδίνο και Harry Dempsey, Financial Times
Η Nissan σχεδιάζει να προειδοποιήσει τους υπουργούς ότι η βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία έχει φτάσει σε «σημείο κρίσης», με τις θέσεις εργασίας και την ανταγωνιστικότητα να κινδυνεύουν, εκτός εάν η κυβέρνηση χαλαρώσει τους κανόνες για τα ηλεκτρικά οχήματα, σύμφωνα με δύο άτομα που έχουν άμεση γνώση των εσωτερικών συζητήσεων.
Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα αποτέλεσαν το 18% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο τους πρώτους 10 μήνες του έτους, κάτω από το 22% που απαιτείται βάσει ενός κυβερνητικού συστήματος ποσοστώσεων. Οι κατασκευαστές μπορούν να γεφυρώσουν το κενό αγοράζοντας πιστώσεις από κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων όπως η Tesla. Ωστόσο, το επόμενο έτος το ελάχιστο επίπεδο EV αναμένεται να αυξηθεί στο 28%, το οποίο οι κατασκευαστές αυτοκινήτων προειδοποιούν ότι είναι πολύ υψηλό για να γεφυρωθεί με πιστώσεις σε μια εποχή φθίνουσας καταναλωτικής ζήτησης, αφήνοντάς τους εκτεθειμένους σε πρόστιμα ύψους 15.000 λιρών ανά όχημα.
«Η πραγματικότητα είναι ότι ο πελάτης δεν κινείται με τον ίδιο ρυθμό που περιμέναμε», δήλωσε ένα πρόσωπο που βρίσκεται κοντά στη Nissan. «Η αποτυχία να γίνει κάτι γι’ αυτό εντός μηνών θα επηρεάσει τη βιομηχανία σε βαθμό που θα θέσει σε κίνδυνο τις θέσεις εργασίας και την οικονομική ανάπτυξη». Τα σχόλια έρχονται πριν από τη συνάντηση που θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη μεταξύ της υπουργού Μεταφορών Louise Haigh και της αυτοκινητοβιομηχανίας και της βιομηχανίας φόρτισης για να συζητηθεί η μετάβαση του Ηνωμένου Βασιλείου στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Εάν οι συζητήσεις δεν αποφέρουν συγκεκριμένα αποτελέσματα, η Nissan σχεδιάζει να κλιμακώσει το θέμα απευθυνόμενη στον Sir Keir Starmer, υπογραμμίζοντας την αυξανόμενη ένταση μεταξύ της βιομηχανίας και του υπουργείου Μεταφορών. Άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν διαμαρτυρηθεί ιδιωτικά ότι δεν μπόρεσαν να πραγματοποιήσουν κατ’ ιδίαν συναντήσεις με αξιωματούχους των μεταφορών. Ένα άτομο δήλωσε ότι το Υπουργείο Μεταφορών ήταν «κωφός τόνος» στο θέμα, με τις ανησυχίες της βιομηχανίας να απορρίπτονται από υπουργούς και δημόσιους υπαλλήλους.
Το υπουργείο Μεταφορών δήλωσε ότι η κυβέρνηση συνεργάζεται στενά με τη Nissan και έχει συναντηθεί με την εταιρεία δύο φορές το τελευταίο δεκαπενθήμερο για να συζητήσει την εντολή για τα οχήματα μηδενικών εκπομπών. «Υπάρχουν ήδη ευελιξίες για τους κατασκευαστές και συνεχίζουμε να υποστηρίζουμε τη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα», δήλωσε εκπρόσωπος. «Έχουμε επίσης ανακοινώσει στον προϋπολογισμό πάνω από 300 εκατ. λίρες για τη στήριξη της μετάβασης και επιπλέον 2 δισ. λίρες για τη στήριξη της αυτοκινητοβιομηχανίας στο Ηνωμένο Βασίλειο». Η Nissan είναι ένας από τους μεγαλύτερους εργοδότες της αυτοκινητοβιομηχανίας στο Ηνωμένο Βασίλειο με περισσότερους από 6.000 εργαζόμενους στο εργοστάσιό της στο Σάντερλαντ, το οποίο υποστηρίζει άλλες 30.000 θέσεις εργασίας σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα και στο οποίο η εταιρεία έχει επενδύσει 6 δισ. λίρες.
Ωστόσο, ο κατασκευαστής έχει δεχθεί ισχυρές πιέσεις σε παγκόσμιο επίπεδο από την επιβράδυνση της ανάπτυξης των πωλήσεων EV, την ξεπερασμένη γκάμα προϊόντων και την πτώση της ζήτησης στην Κίνα, προκαλώντας έκτακτα μέτρα εξυγίανσης που περιλαμβάνουν την περικοπή 9.000 θέσεων εργασίας. Ένα πρόσωπο που βρίσκεται κοντά στη Nissan δήλωσε ότι η εταιρεία «πετροβολούσε» από τον κινεζικό ανταγωνισμό – μια απειλή που ο ιαπωνικός όμιλος θα δυσκολευόταν να αντιμετωπίσει αν τον έπλητταν ακόμη υψηλότερα κόστη για τους στόχους εκπομπών ρύπων στο Ηνωμένο Βασίλειο και την ΕΕ.
Η εντολή του Ηνωμένου Βασιλείου για οχήματα μηδενικών εκπομπών (ZEV) ορίζει ότι όλα τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται πρέπει να είναι πλήρως ηλεκτρικά έως το 2035. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια του προϋπολογισμού, η καγκελάριος Rachel Reeves επιβεβαίωσε την πρόθεση της κυβέρνησης να επισπεύσει την απαγόρευση πώλησης νέων πετρελαιοκίνητων και βενζινοκίνητων αυτοκινήτων έως το 2030, αν και ένας μικρός αριθμός υβριδικών αυτοκινήτων θα επιτραπεί μέχρι το 2035. Η αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων έχει επιβραδυνθεί σε άλλες αγορές της Ευρώπης, γεγονός που προκάλεσε συζητήσεις σχετικά με το αν θα γλιτώσουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες από πρόστιμα εάν δεν συμμορφωθούν με τους κανόνες της ΕΕ για τις εκπομπές ρύπων.
Η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου άντεξε καλύτερα, με τις πωλήσεις νέων EV να αυξάνονται κατά 25% τον Οκτώβριο σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 21% του συνόλου των πωλήσεων αυτοκινήτων. Αλλά οι αξιωματούχοι του κλάδου λένε ότι η ζήτηση λιανικής παραμένει αδύναμη και ότι οι ετήσιοι στόχοι θα γίνει πολύ πιο δύσκολο να επιτευχθούν από το επόμενο έτος, όταν θα προσγειωθεί ο κανόνας του 28%.
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων παραμένουν διχασμένοι, ωστόσο, σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση θα πρέπει να χαλαρώσει τον στόχο, με ορισμένους να ζητούν παύση της εντολής ZEV, ενώ άλλοι προτιμούν μικρότερα πρόστιμα και περισσότερες επιδοτήσεις για την τόνωση της καταναλωτικής ζήτησης. Οι περιβαλλοντικές ομάδες λένε ότι οι στόχοι για τα EV θα πρέπει να διατηρηθούν, δεδομένου ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν ακόμη να τους εκπληρώσουν αγοράζοντας πιστώσεις. Οι εταιρείες λαμβάνουν επίσης πίστωση για σημαντικές μειώσεις των δικών τους συνολικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Τ.Σ.