Η Νορβηγία ξεκινά ένα πλήρες βιομηχανικό πρόγραμμα δέσμευσης άνθρακα με επιδοτήσεις δισεκατομμυρίων

Ο CO₂ θα μεταφερθεί στη Βόρεια Θάλασσα για να εγχυθεί σε κοιτάσματα μεγάλων πετρελαϊκών εταιρειών

Η Νορβηγία ξεκίνησε το μεγαλύτερο πλήρες πρόγραμμα βιομηχανικής δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα στον κόσμο, επενδύοντας δισεκατομμύρια δολάρια σε επιδοτήσεις για την παγίδευση των εκπομπών ρύπων από προϊόντα με υψηλή ρύπανση, όπως το τσιμέντο.

Η πρώτη αποστολή διοξειδίου του άνθρακα έφυγε αυτό το μήνα από το εργοστάσιο της Heidelberg Materials στο Brevik, στη νότια Νορβηγία, και θα εγχυθεί σε κοιτάσματα κάτω από τη Βόρεια Θάλασσα τον Αύγουστο από την κοινοπραξία πετρελαϊκών εταιρειών Northern Lights: Equinor, Shell και TotalEnergies.

Το κόστος του έργου Longship για τα πρώτα 10 χρόνια εκτιμάται σε 34 δισεκατομμύρια νορβηγικές κορώνες (3,4 δισεκατομμύρια δολάρια), εκ των οποίων το πλούσιο σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο νορβηγικό κράτος επιδοτεί 22 δισεκατομμύρια νορβηγικές κορώνες. Το έργο προβλέπει την αποθήκευση 5 εκατομμυρίων τόνων διοξειδίου του άνθρακα κάτω από τη θάλασσα, ένα μικρό μέρος των περισσότερων από 2,5 δισεκατομμυρίων τόνων εκπομπών που παράγονται ετησίως από τη βιομηχανία τσιμέντου.

«Η πράσινη μετάβαση δεν είναι εύκολη, αλλά είναι εφικτή», δήλωσε ο Terje Aasland, υπουργός Ενέργειας της Νορβηγίας, κατά την έναρξη του έργου.

Οι υποστηρικτές της CCS υποστηρίζουν ότι είναι η πιο ελπιδοφόρα λύση για τους λεγόμενους «δύσκολους» τομείς — όπως το τσιμέντο, ο χάλυβας και η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από άνθρακα — για την εξάλειψη των εκπομπών τους. Ωστόσο, οι επικριτές υποστηρίζουν ότι είναι μια δαπανηρή διαδικασία, δύσκολη στην κλιμάκωση και εξαρτημένη από τεράστιες επιδοτήσεις. Αυτές είναι συχνά δύσκολο να παρασχεθούν από τις περισσότερες κυβερνήσεις που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες, με εξαίρεση χώρες όπως η Νορβηγία, ο μεγαλύτερος παραγωγός πετρελαίου της Δυτικής Ευρώπης και έδρα του μεγαλύτερου κρατικού επενδυτικού ταμείου στον κόσμο.

«Για εμάς, αυτό το έργο θα ήταν αδύνατο χωρίς την υποστήριξη της νορβηγικής κυβέρνησης. Ο κίνδυνος θα ήταν απλά πολύ μεγάλος», δήλωσε ο Dominik von Achten, διευθύνων σύμβουλος του γερμανικού βιομηχανικού ομίλου Heidelberg Materials.

Ο ίδιος δήλωσε στη Financial Times ότι η εταιρεία είχε συζητήσει το ενδεχόμενο να προωθήσει το προϊόν «evoZero» ως κάτι διαφορετικό από τσιμέντο, προκειμένου να δικαιολογήσει το υψηλό, αλλά μη προσδιορισμένο, «πράσινο» κόστος του προϊόντος.

Το έργο Longship θα συλλέγει περίπου 400.000 τόνους διοξειδίου του άνθρακα ετησίως από το εργοστάσιό του στο Brevik και από το 2029 θα προσθέσει 350.000 τόνους από ένα εργοστάσιο επεξεργασίας αστικών αποβλήτων στο Όσλο. Η νορβηγική κυβέρνηση έδωσε την Τρίτη το πράσινο φως για το δεύτερο μέρος του έργου, το οποίο θα αυξήσει τη χωρητικότητα αποθήκευσης από 1,5 εκατομμύρια τόνους κάτω από τη θάλασσα σε 5 εκατομμύρια τόνους.

Η Ευρώπη αγωνίζεται να ανταγωνιστεί σε ορισμένες πράσινες τεχνολογίες, συμπεριλαμβανομένων των μπαταριών, καθώς οι κυβερνήσεις διστάζουν να παράσχουν γενναιόδωρη κρατική στήριξη σε εταιρείες όπως η Northvolt, η οποία χρεοκόπησε στη Σουηδία νωρίτερα φέτος.

1748793859033blob.jpg

Επιμέλεια – Απόδοση: Τατιανή Σάγιεχ

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο