Μετά την αναταραχή που προκάλεσαν στους τομείς της ενέργειας και των τραπεζικών υπηρεσιών, η Octopus και η Revolut στρέφουν τώρα την προσοχή τους στην αγορά κινητής τηλεφωνίας του Ηνωμένου Βασιλείου.
Και οι δύο όμιλοι επιδιώκουν να εισέλθουν στον τομέα των κινητών τηλεπικοινωνιών, σε μια κίνηση που θα μπορούσε να αποτελέσει απειλή για τους υφιστάμενους παίκτες του κλάδου, ο οποίος κυριαρχείται από τέσσερις — και σύντομα θα είναι τρεις — εταιρείες.
Η Revolut ανακοίνωσε την Τετάρτη τα σχέδιά της να λανσάρει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα κινητής τηλεφωνίας στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γερμανία, στο πλαίσιο της «superapp» της, όπου θα μπορούν να πωλούνται διάφορα προϊόντα παράλληλα με τις βασικές τραπεζικές υπηρεσίες. Ήδη προσφέρει μια eSIM που οι πελάτες μπορούν να χρησιμοποιούν για περιαγωγή στο εξωτερικό, η οποία, σύμφωνα με την Revolut, είναι το πιο δημοφιλές μη τραπεζικό προϊόν της.
Η κίνηση της fintech συνεχίζει τη σημαντική αναταραχή στην αγορά κινητής τηλεφωνίας του Ηνωμένου Βασιλείου, μετά την είδηση την περασμένη εβδομάδα ότι η Octopus — το πολυεκατομμυριούχο fund που κατέχει την ομώνυμη εταιρεία ενέργειας — διερευνούσε το ενδεχόμενο να λανσάρει έναν νέο πάροχο κινητής τηλεφωνίας μέσω της θυγατρικής της, Fern Trading.
«Κατά την άποψή μας, οι καταναλωτές υποφέρουν από τις παραδοσιακές προσφορές δικτύων λόγω της έλλειψης διαφάνειας με κρυφές χρεώσεις, της δυσάρεστης εμπειρίας των πελατών και του παλιού, δύσκολα πλοηγημένου [σχεδιασμού]. Θέλουμε να λύσουμε και τα τρία αυτά προβλήματα», δήλωσε ο Hadi Nasrallah, γενικός διευθυντής τηλεπικοινωνιών της Revolut.
Δεν θα είναι η πρώτη εταιρεία fintech που θα εισέλθει στην αγορά: η αμερικανική Nubank, με κεφαλαιοποίηση 60 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ξεκίνησε πέρυσι στην Βραζιλία μια τηλεπικοινωνιακή υπηρεσία με την ονομασία NuCel. Άλλες εταιρείες το εξετάζουν επίσης. Η Monzo, με έδρα το Λονδίνο, δεν έχει αποκλείσει το ενδεχόμενο να προσφέρει ένα παρόμοιο προϊόν στο μέλλον, σύμφωνα με πρόσωπο που είναι εξοικειωμένο με τα σχέδια της fintech.
Τόσο η Revolut όσο και η Fern, που υποστηρίζεται από την Octopus, θα προσφέρουν υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας μέσω εικονικών δικτύων (MVNO), οι οποίες εξυπηρετούν πελάτες, αλλά δεν κατασκευάζουν τη δική τους υποδομή.
Αντ’ αυτού, οι MVNO συνάπτουν συμφωνίες για να αξιοποιήσουν τα δίκτυα των τεσσάρων μεγάλων παικτών — μεταξύ των οποίων η EE, που υποστηρίζεται από την BT, η Virgin Media 02 και οι Vodafone και Three, που σύντομα θα συγχωνευθούν — σε μια προσπάθεια να μειώσουν το κόστος. Άλλοι γνωστοί MVNO είναι η Giffgaff, που υποστηρίζεται από την VM02, και η Voxi, θυγατρική της Vodafone.
Η δομή αυτή αποτελεί διπλή πρόκληση για τους υφιστάμενους παρόχους, οι οποίοι ανταγωνίζονται τους εικονικούς ανταγωνιστές για την προσέλκυση πελατών, ενώ ταυτόχρονα προσπαθούν να προσελκύσουν τους ανταγωνιστές να υπογράψουν συμφωνίες χονδρικής για τη χρήση της υποδομής τους.
«Το χειρότερο που έκαναν ποτέ οι μεγάλοι πάροχοι ήταν να αφήσουν τους MVNO να εδραιωθούν», δήλωσε ένας εκπρόσωπος του κλάδου.
Οι MVNO δεν είναι καθόλου καινούργιοι: ο πρώτος στον κόσμο ήταν η Virgin Mobile του Ηνωμένου Βασιλείου το 1999. Ωστόσο, η απειλή που αποτελούν οι εικονικοί πάροχοι για τους καθιερωμένους παίκτες έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, με έρευνα της Enders Analysis να δείχνει ότι το 2024, οι MVNO είχαν προσθέσει 1,6 εκατομμύρια πελάτες στα δίκτυά τους.
Αντίθετα, οι τέσσερις μεγαλύτεροι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας στο Ηνωμένο Βασίλειο έχασαν 180.000 συνδρομητές, σημειώνοντας για πρώτη φορά στην ιστορία τους μείωση.
Ο James Robinson, ανώτερος αναλυτής της Assembly Research, δήλωσε ότι η τάση αυτή ακολούθησε γνωστές μάρκες όπως η Tesco και η Sky, οι οποίες ξεκίνησαν με επιτυχία δραστηριότητες στον τομέα της κινητής τηλεφωνίας, στοχεύοντας στους υπάρχοντες πελάτες με πακέτα που περιλάμβαναν και υπηρεσίες όπως η ευρυζωνική σύνδεση.
Ο Robinson πιστεύει ότι πάνω από το ένα τέταρτο του συνόλου των καταναλωτών θα χρησιμοποιούν εικονικούς παρόχους έως το 2028, από 16,5% το 2024.
«Εάν [η Octopus και η Revolut] ξεκινήσουν τις δραστηριότητές τους, αυτά τα μεγάλα ονόματα θα μπορούσαν να επιταχύνουν αυτή την ανάπτυξη», πρόσθεσε.
Η Karen Egan, επικεφαλής τηλεπικοινωνιών της Enders, δήλωσε ότι η τάση αυτή οφείλεται εν μέρει στην κρίση του κόστους διαβίωσης, με τους καταναλωτές να είναι πιο πιθανό να χρησιμοποιούν μια φθηνότερη εναλλακτική λύση κινητής τηλεφωνίας — κάτι που πολλοί MVNO ισχυρίζονται ότι προσφέρουν.
Η Egan σημείωσε επίσης ότι, εκτός από τον ανταγωνισμό μεταξύ των καταναλωτών, εντείνεται και ένας επιπλέον αγώνας μεταξύ των δικτυακών φορέων που προσπαθούν να υπογράψουν συμφωνίες για να εντάξουν εικονικούς φορείς στα δίκτυά τους.
«Οι MVNO εξασφαλίζουν όλο και καλύτερες συμφωνίες χονδρικής από τους παρόχους δικτύων, οι οποίοι αγωνίζονται πραγματικά για άλλες πηγές αύξησης των εσόδων και διαθέτουν αξιοσημείωτη εφεδρική χωρητικότητα δικτύου», δήλωσε.
Ο Robinson της Assembly δήλωσε ότι ο ανταγωνισμός μεταξύ των δικτύων για τη φιλοξενία εικονικών παρόχων είναι πιθανό να ενταθεί μετά την ολοκλήρωση της συγχώνευσης Vodafone-Three τις επόμενες εβδομάδες, καθώς η νέα εταιρεία θα έχει πρόσθετη χωρητικότητα για τη φιλοξενία MVNO.
«Τώρα θα υπάρχουν τρεις μεγάλοι παίκτες στη χονδρική αγορά που θα μπορούν να φιλοξενούν παρόχους — αν τους λάβουμε υπόψη όλους μαζί, δεν είναι περίεργο που [οι νέοι παίκτες] σκέφτονται τις επιλογές στον τομέα της κινητής τηλεφωνίας», πρόσθεσε.
Η VM02, η οποία φιλοξενεί MVNO, μεταξύ των οποίων και η Tesco, αγοράζει επιπλέον χωρητικότητα δικτύου από τη συγχωνευμένη Vodafone-Three, σύμφωνα με πρόσωπο που γνωρίζει την κατάσταση, η οποία, κατά την VM02, θα αποτελέσει πρόσθετο πόλο έλξης για τους ανταγωνιστές.
Ωστόσο, ο αντίκτυπος των νέων παικτών αντιμετωπίστηκε με σκεπτικισμό από τον James Ratzer, αναλυτή της New Street Research, ο οποίος υπογράμμισε τον ήδη κορεσμένο χαρακτήρα της βρετανικής αγοράς κινητής τηλεφωνίας.
«Οι νέες μάρκες θα αυξήσουν την ένταση του ανταγωνισμού, αλλά πιθανώς μόνο σε περιορισμένο βαθμό, καθώς πρόκειται ήδη για μια κορεσμένη αγορά με πολλές άλλες σημαντικές επιτυχίες», δήλωσε.
Οι αναλυτές αμφισβήτησαν επίσης τη στρατηγική των «superapp» — όπως αυτή που σχεδιάζει η Revolut —, καθώς θεωρούν ότι δεν θα λειτουργήσει στις δυτικές αγορές.
Ο Rupak Ghose, πρώην αναλυτής της Credit Suisse, δήλωσε ότι τέτοιες εφαρμογές λειτούργησαν στην Κίνα λόγω της απουσίας καθιερωμένων παικτών.
«Στη Δύση, στις περισσότερες κατηγορίες, από τα κοινωνικά μέσα έως τα ταξί και την παράδοση φαγητού, υπάρχουν ήδη [κυρίαρχοι παίκτες]», είπε.
Η EE εξακολουθεί να βλέπει αξία στη συνεργασία με MVNO, αλλά πιστεύει ότι πολλοί πελάτες θα προτιμούσαν να επιλέξουν μια καθιερωμένη υπηρεσία με ένα αξιόπιστο εμπορικό σήμα, σύμφωνα με ένα πρόσωπο που είναι εξοικειωμένο με τη σκέψη της εταιρείας.
Ο Kester Mann, αναλυτής της CCS Insight, δήλωσε ότι η είσοδος της Revolut θα μπορούσε να αποδειχθεί πρόκληση για τους παραδοσιακούς παρόχους, λόγω της αναγνωρισιμότητας της μάρκας και των βολικών υπηρεσιών που προσφέρει.
Οι Octopus, BT, Vodafone, Three και VM02 αρνήθηκαν να σχολιάσουν.
Ο Mann δήλωσε: «Η [Revolut] θα μπορούσε να φέρει την ίδια αναστάτωση στον τομέα της κινητής τηλεφωνίας, όπως έκανε στον τομέα των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών».
Επιμέλεια – Απόδοση: Τατιανή Σάγιεχ

