Η δισεκατομμυριούχος οικογένεια Porsche-Piëch, ο μεγαλομέτοχος της Volkswagen, έχει υιοθετήσει σκληρή στάση υποστηρίζοντας τα σχέδια της εταιρείας να κλείσει αρκετά γερμανικά εργοστάσια, καθώς ελλοχεύει η απειλή της μείωσης των μερισμάτων.
Η έλλειψη προόδου όσον αφορά την αναδιάρθρωση, η οποία είχε αρχικά ανακοινωθεί τον Σεπτέμβριο, έχει γίνει όλο και μεγαλύτερη ανησυχία για την οικογένεια Porsche-Piëch, η οποία έχει αντιστρέψει την παραδοσιακή της στάση να αποφεύγει την αντιπαράθεση με το ισχυρό συμβούλιο εργαζομένων της VW.
Σύμφωνα με ένα άτομο που έχει ενημερωθεί για τις συζητήσεις στις πρόσφατες συνεδριάσεις του εποπτικού συμβουλίου, η οικογένεια έχει «καταστήσει σαφές ότι είναι απαραίτητο να αναπροσαρμοσθεί η επιχείρηση προκειμένου να επιτευχθεί μακροπρόθεσμη ανταγωνιστικότητα».
Η VW έχει υποστηρίξει το κλείσιμο εργοστασίων στη Γερμανία, καθώς οι ευρωπαϊκές πωλήσεις της έχουν μειωθεί απότομα. Ωστόσο, το συμβούλιο εργαζομένων της εταιρείας, το οποίο ελέγχει τις μισές έδρες στο εποπτικό συμβούλιο της εταιρείας, έχει υποσχεθεί στους εργαζόμενους ότι δεν θα κλείσει ούτε ένα γερμανικό εργοστάσιο.
Ένα άλλο πρόσωπο με γνώση των συζητήσεων δήλωσε ότι δεν αποτελεί «έκπληξη» το γεγονός ότι η οικογένεια Porsche-Piëch είχε διαφορετικές προτεραιότητες από ορισμένα άλλα μέλη του εποπτικού συμβουλίου, ιδίως από το συμβούλιο εργαζομένων και τον σύμμαχό του, το κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας, το οποίο κατέχει το 20% των δικαιωμάτων ψήφου της VW.
Οι εκπρόσωποι των εργαζομένων έχουν υποστηρίξει ότι ενώ οι περικοπές κόστους μπορεί να στηρίξουν τα περιθώρια κέρδους βραχυπρόθεσμα, θα κάνουν ελάχιστα για να αντιμετωπίσουν την πτώση των πωλήσεων τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Κίνα, την πιο κερδοφόρα αγορά της εταιρείας.
Τα στελέχη της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας της Ευρώπης έχουν περάσει εβδομάδες εγκλωβισμένων σε τεταμένες διαπραγματεύσεις με τους εκπροσώπους των Γερμανών εργαζομένων, οι οποίοι έχουν ήδη κατεβάσει τα εργαλεία δύο φορές τον τελευταίο μήνα εν μέσω έντονης διαφωνίας σχετικά με τις προγραμματισμένες περικοπές κόστους.
Η διοίκηση της VW και τα συνδικάτα επιθυμούν να ολοκληρώσουν τις επίσημες διαπραγματεύσεις για τους μισθούς πριν από τα Χριστούγεννα. Μετά από 36 ώρες συνεχούς συζήτησης, ο πέμπτος γύρος των συνομιλιών διακόπηκε για λίγο το πρωί της Τετάρτης, με τις δύο πλευρές να συμφωνούν να συνεχίσουν τις διαπραγματεύσεις αργότερα μέσα στην ημέρα.
Στις συνεδριάσεις του εποπτικού συμβουλίου της VW κατά την προετοιμασία των διαπραγματεύσεων, οι συζητήσεις ήταν τεταμένες. Ο ντε φάκτο επικεφαλής της οικογένειας, Βόλφγκανγκ Πόρσε, απέρριψε τον περασμένο μήνα έναν συμβιβασμό που έθεσαν στο τραπέζι το συμβούλιο εργαζομένων και το συνδικάτο, ξεκαθαρίζοντας ότι οτιδήποτε άλλο εκτός από «ουσιαστική δράση για την αποδοτικότητα του κόστους [θα είναι] λύση», πρόσθεσε ένα άτομο που είναι ενημερωμένο για τις συνομιλίες.
Η Porsche SE έχει ήδη δεχθεί πλήγμα από την κρίση στη VW. Την περασμένη εβδομάδα, προειδοποίησε ότι η αβεβαιότητα στην αυτοκινητοβιομηχανία και η απουσία στοιχείων οικονομικού προγραμματισμού θα μπορούσαν να την αναγκάσουν να απομειώσει τη συμμετοχή της στη VW έως και κατά 20 δισ. ευρώ, ή σχεδόν 40%.
Η οικογένεια αντιμετωπίζει επίσης τον κίνδυνο της πτώσης των μερισμάτων της VW, τα οποία πέρυσι ανήλθαν σε 1,4 δισ. ευρώ, τη στιγμή που η Porsche SE επιβαρύνεται με χρέος 5,1 δισ. ευρώ. Η εταιρεία χαρτοφυλακίου δανείστηκε σε μεγάλο βαθμό το 2022 για να αγοράσει το 25% των μετοχών με δικαίωμα ψήφου στην κατασκευάστρια εταιρεία σπορ αυτοκινήτων Porsche AG – επιτρέποντας στην οικογένεια να ανακτήσει τον άμεσο έλεγχο της εταιρείας που ίδρυσαν οι πρόγονοί της.
«Το σχέδιο ήταν να χρηματοδοτηθούν οι πληρωμές των τόκων και να απομοχλευθεί ο δανεισμός με τα μερίσματα από την Porsche και τη VW», δήλωσε ο αναλυτής της Stifel, Daniel Schwarz. «Αυτό κινδυνεύει σαφώς τώρα», πρόσθεσε, εξηγώντας ότι τα πλουσιότερα μέλη της οικογένειας “έχουν επενδύσει το μεγαλύτερο μέρος του πλούτου τους σε αυτή τη μία εταιρεία”.
Αλλά η μάχη της οικογένειας με τους εργαζόμενους της αυτοκινητοβιομηχανίας ενέχει και άλλους κινδύνους.
Με το Βερολίνο να ετοιμάζεται για πρόωρες εκλογές στις αρχές του επόμενου έτους, το σκληροπυρηνικό σχέδιο για την περικοπή δεκάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας στη VW έχει συναντήσει σημαντικές πολιτικές αντιδράσεις. Μια αυξανόμενη ομάδα πολιτικών – συμπεριλαμβανομένου του καγκελάριου Όλαφ Σολτς – έχει ταχθεί κατά του κλεισίματος των εργοστασίων.
«Ορισμένοι πολιτικοί έχουν υποστηρίξει ότι η VW δεν θα πρέπει να πληρώνει καθόλου μέρισμα και το συνδικάτο είπε ότι η VW θα πρέπει να εξετάσει ένα χαμηλότερο ποσοστό πληρωμής», δήλωσε ο Schwarz.
Οι επερχόμενες εκλογές θα καταστήσουν επίσης λιγότερο πιθανό το ενδεχόμενο το κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας, το οποίο κατέχει το 20% των δικαιωμάτων ψήφου της VW και τείνει να υποστηρίζει την απασχόληση, να στραφεί εναντίον του εργοστασιακού συμβουλίου για το κλείσιμο των εργοστασίων.
Patricia Nilsson, Financial Times
Τ.Σ.